In timp ce pe piata de dial-up, abonamentele nu pot cobori mai mult de nivelul actual, situat in jur de cinci-opt USD/luna, pe piata de broad-band, este loc suficient pentru ieftiniri. Abonamentele vor costa mai putin, datorita scaderii pretului mondial al accesului la Internet si diminuarii tarifelor percepute de transportatori.
Ieftinirea abonamentului va fi coroborata cu cresterea numarului de abonati. „Tot mai multi abonati vor avea nevoie de conexiuni mai bune, pentru ca a crescut numarul aplicatiilor Internet. O largime de banda mare este absolut necesara pentru a putea licita pe www.elicitatie.ro”, explica Gheorghe Rusu. De asemenea, aplicatiile de tip Voice over IP (VoIP), care vor deveni tot mai frecvente in momentul liberalizarii pietei, necesita conexiuni mai stabile si cu viteze de transfer mai mari decat cele realizate prin dial-up.
Totusi, scaderea nivelului abonamentelor, tendinta manifestata in ultimul timp, nu poate continua la nesfarsit, din cauza faptului ca, la un moment dat, dispar resursele de finantare ale afacerii. Un exemplu relevant este gigantul America Online (AOL), care a inregistrat pierderi record de 50 miliarde USD, dupa ce a coborat nivelul abonamentului la opt USD.
Resursele pietei interne nu sunt insa suficient de mari pentru a putea permite un veritabil razboi al preturilor, desi mijloace ar exista. De exemplu, angrosistii Internetului (whole sellers) ar putea vinde utilizatorilor finali, la tarife mai mici, in conditiile in care pe piata locala nu exista reglementari care sa ingradeasca acest lucru.
Avantajele vinderii de servicii Internet catre utilizatorii finali constau in obtinerea unui grad ridicat de vizibilitate in piata si in posibilitatea de a practica marje comerciale mai ridicate (15-25%) decat „angrosistii” (sub 10%).
Concurenta exista insa si in Romania. Aceasta este, alaturi de scaderea costurilor pentru accesul la Internetul mondial si cresterea numarului de abonati, unul din factorii care va determina ieftinirea abonamentelor, spune Mihai Batraneanu, presedintele PCNet. „Pana la sfarsitul anului, cred ca abonamentele la broad-band vor scadea cu 50%”, adauga Batraneanu.
Pe de alta parte, cresterea concurentei duce la consolidarea pietei, adica la „inghitirea” micilor operatori de catre marii jucatori, atat pentru baza de clienti, cat si pentru infrastructura. Este si cazul ultimei preluari de pe piata Internetului: la sfarsitul lui aprilie, RDS a cumparat pentru un milion de dolari 70% din actiunile Total Net. RDS si-a consolidat astfel pozitia de lider pe piata de broad-band, cu un numar de 2.500-3.000 de abonati.
Valoarea de piata a Total Net a fost stabilita tinand cont nu doar de reteaua proprie de fibra optica, ci si de cresterea numarului de abonati (30.000), datorata practicarii celui mai ieftin abonament de dial-up: cinci USD, pentru acces nelimitat. „Este un nivel sub care nu se mai poate cobori. Mai ales ca Xnet ofera Internet gratuit”, explica Mihai Batraneanu.
Totusi, Internetul prin dial-up este in permanenta expus majorarii tarifelor RomTelecom, care, pe langa abonamentul ISP-ului, reprezinta o componenta a pretului conexiunii. Totusi, RomTelecom practica pentru accesul la Internet tarife cu 75% mai ieftine decat costul convorbirilor locale.     

Nivelul mediu actual al abonamentelor lunare
de Internet

Tipul conexiunii    Largime de banda (Kb/s)    Abonament
Dial-up    33    5-8 USD    
Broad-band    128    500-600 USD
Conexiune telefonica     –    0,12-0,36 USD/ora