Începutul de an a consemnat reduceri importante în retailul IT, însă această politică va îngropa companiile care continuă să o promoveze. Producătorii ridică deja preţurile.

O simplă privire aruncată pe site-urile magazinelor online sau o plimbare prin magazinele retailerilor de produse IT arată că începutul de an e, într-adevăr, cel mai bun moment pentru achiziţii de astfel de echipamente. Anul acesta, preţurile au luat-o la vale mai mult decât în anii precedenţi. La eMag, cel mai mare magazin online de profil, un laptop de top, care anul trecut costa 12.000 de lei, acum afişează o reducere de 25%, în jurul sumei de 9.500 de lei. Pentru cei care rămân adepţii achiziţionării pe compo­mente a unui PC, cu 4.000 de lei se poate construi un sistem foar­te performant, al cărui echivalent ar fi costat dublu în urmă cu un an şi ju­­mătate. Din păca­te pentru cumpărători, dar şi pentru producători sau retaileri, nivelul actual al preţurilor este la limita de jos, sub care nu se mai poate coborî fără riscuri.

Rafturile retailerilor sunt aproape goale, se găsesc doar produse „mainstream“, ieftine şi care se vând repede. Reducerile substanţiale se aplică doar produselor de calitate premium sau apropiată, pentru a epuiza stocurile. „Având în vedere marjele cu care se operează, în piaţa de IT, reducerile se află între 10% şi 20%, în funcţie de categoria de produse, existând bineînţeles şi cazuri speciale, unde reducerile pot fi mai mari“, spune Cătălin Butolo, director de marketing al K Tech Electronics, distribuitor care deţine reţeaua de retail Ultra Pro. „În general, promoţiile tuturor jucătorilor sunt gândite în special pentru a realiza trafic în magazine şi a furniza clienţilor alternative atrăgătoare la unele produse pe care aceştia şi le doresc“, adaugă acesta.

E un semn că furtuna financiară a început să facă primele victime, iar dacă retailerii vor continua să se învârtă în spirala reduceri­lor de preţuri vor fi prinşi între ciocan şi nicovală. Pe de o parte, producătorii, care au început să ridice preţurile, de cealaltă parte, băncile, care îi strâng cu uşa. Potrivit mai multor surse din piaţă, câţiva retaileri importanţi nu mai primesc deja credit de la furnizori decât în limita scrisorilor de garanţie bancară, iar unii retaileri au deja rating zero din partea instituţiilor specializate.

„La noi nu s-a instaurat încă criza economică, avem doar o criză financiară, dar producătorii care sunt legaţi de pieţele din SUA şi Europa de Vest au închis deja facilităţile de producţie, au tăiat costurile şi au coborât preţurile cât se poate de jos, unii au dat faliment“, comentează Iulian Stanciu, director general al distribuitorului Asesoft. „La display-urile LCD sau la hard discuri se producea în pierdere, însă pe fondul reducerii producţiei, preţurile au crescut deja cu 15%, iar majorarea cursului de schimb îi va obliga pe retaileri să crească destul de mult preţurile de la raft, tocmai pentru că nu se pot prezenta în faţa băncilor cu pierderi“, mai spune Stanciu. Distribuitorii apreciază că situaţia va continua să se deterioreze, preţurile urmând să mai crească la producători până în cel de-al doilea trimestru.

„Varianta reducerilor drastice de preţ nu reprezintă o opţiune pe termen lung pentru nicio companie din domeniul nostru, întrucât un echipament de calitate presupune costuri de cercetare, producţie şi logistică pe măsură, care trebuie acoperite la comercializare“, spune, la rândul său, Simona Decuseară, National Sales&Marketing Manager la Epson România.

Un război al reducerilor ar ucide combatanţii

Aşadar, retailerii trebuie să bată în retragere, iar cei care nu au operat reduceri de preţuri se vor felicita mai târziu. Alţii se corectează din mers, învăţând din greşeli, dacă mai au ocazia.

„Analizăm atent înainte să intrăm în această cursă a reducerilor de pret, şi o facem numai dacă nu afectăm indicatorii de profitabilitate“, spune Mihai Trăistaru, director operatiuni la Complet Electro Serv, producător hardware, parte a grupului Altex. „Evităm un război al preţurilor, dovedit fiind că, pe termen lung, nimeni nu câştigă, nici măcar consumatorul.“ În domeniul retailerului, grupul a trebuit să-şi regândească strategia de expansiune, unul din magazinele mari din Bucureşti, MediaGalaxy Unirii, fiind închis.

Totuşi, un magazin mai mare poate opera cu adaosuri mai ridicate pentru anumite produse, reuşind în acelasi timp să menţină un preţ atrăgător. Iar hipermarketurile şi supermarketurile pot, în această perioadă, subvenţiona încrucişat unele produse la care a scăzut cererea cu profitul obţinut din vânzarea produselor alimentare, de exemplu, la care cererea rămâne constantă.

„Preţurile în online nu pot scădea cu foarte mult pentru că adaosurile sunt destul de mici, tocmai pentru a putea oferi clienţilor preţuri competitive“, spune Mădălin Durcă, direc­tor de marketing al magazinului online PC Fun.

Acesta avertizează că reducerile de preţuri ca modalitate de stimulare a vânzărilor, dacă vor fi practicate în continuare, se vor dovedi o armă cu două tăişuri. „Cel mai probabil, mulţi vor alege soluţia cea mai la îndemână, de reducere a preţurilor, însă este o strategie care, dacă nu este dozată bine, poate accelera declinul unui business. Să nu uităm că criza nu se va termina mâine sau luna viitoare“, completează Durcă.

Expansiunea retailerilor este pusă sub semnul întrebării

În schimb, optimizarea ar trebui să fie cuvântul de ordine în retailul actual, online sau offline. „Pentru a putea oferi preţuri foarte bune, retailerii se vor uita din ce în ce mai mult la costuri şi vor căuta să diminueze sau să înlăture cu totul sursele neprofitabile, deci nu trebuie să vedem ca pe un semn rău închiderea unor magazine. Marile reţele de magazine specializate pe IT&C şi electro au deja o acoperire geografică destul de bună şi nu cred că în acest moment poate exista o nouă oportunitate de extindere, astfel încât valoarea investiţiei să fie recuperată într-un orizont de timp apropiat“, mai spune directorul de marketing al PC Fun.

Cu alte cuvinte, supravieţuieşte cine mai are resurse şi reuşeşte să rotească rapid stocurile, mai ales companiile din zona de distribuţie, cea mai puţin afectată până acum. Dacă pe alte segmente mulţi se întreabă până unde mai pot scădea preţurile, pentru piaţa IT, răspunsul e „până aici!“

145-25537-17_iulianstanciu_06_rp.jpg«Pe fondul reducerii producţiei, preţurile au crescut deja cu 15%, iar majorarea cursului de schimb îi va obliga pe retaileri să crească destul de mult preţurile de la raft.»
Iulian Stanciu, director general Asesoft Distribution

15% este procentul cu care producătorii de componente au majorat preţurile, obligând retailerii să strângă şi mai mult cureaua

Produsele IT&C, pe locul secund în structura pieţei

145-25538-17_g_50x50.jpgÎn luna noiembrie a anului trecut, reprezentanţii companiei Flamingo International estimau că, în 2008, valoarea pieţei de electronice, electrocasnice şi IT&C va fi de circa 1,1 miliarde de euro. Potrivit aceleiaşi surse, produsele IT&C reprezentau 33% din totalul vânzărilor.