Potrivit unui studiu de specialitate, în statele dezvoltate din Uniunea Europeană, consumatorii care şi-au schimbat furnizorul au economisit, în medie, 100 euro pe lună, a spus fostul ministru al Energiei Răzvan Nicolescu, la emisiunea Capital Tv, transmisă de postul B1.

Numai că în acele state există un soft care îl ajută pe consumator să compare diversele oferte de pe piaţă şi să o aleagă pe cea mai bună.

Cum funcţionează acesta? Ori autoritatea de reglementare pune comparatorul pe site-ul propriu, ori (ca în Marea Britanie) fac lucrul acesta site-uri private, dar care trebuie acreditate de autoritate, a explicat Otilia Nuţu, analist de politici publice în energie şi infrastructură. Pentru a obţine acresitarea acestea trebuie să demonstreze că au în portofoliu un număr minim de oferte de dată recent.

Practic, consumatorul stă în faţa computerului, îşi introduce datele privind consumul mediu de energie şi găseşte mai multe variante, din care o poate selecta pe cea optimă.

În România aşa ceva nu există, dar o asemenea iniţiativă "există în preocupările Autorităţii Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), iar acordurile cu FMI şi Banca Mondială prevăd ca sistemul să fie implementat", a afirmat Răzvan Nicolescu.

Până când vom avea acest sistem, trebuie să ne ferim de "ofertele fantomă". Unele companii trimit oferte de tipul "percepem un preţ mai mic, pentru că nu facturăm certificatele verzi şi taxa radio-TV". Dar acest lucru este imposibil, deoarece contravine, a avertizat Ion Lungu, preşedintele Asociaţiei Furnizorilor de Energie Electrică din România (AFEER).

Cert este că în acest moment avem dreptul să ne selectăm furnizorul, fapt ce ne-ar putea ajuta să plătim un preţ mai mic decât cel actual. Tot o scădere de preţ ar putea intervene, în viitorul apropiat, prin scăderea TVA la energie. "Ar trebui lansată o dezbatere în acest sens", a declarat fostul ministru Răzvan Nicolescu.