Cea mai dezvoltata oferta de motoare si piese auto second-hand de provenienta straina se afla in magazinele si targurile din vestul tarii, in judetele Timis, Arad si Bihor. Fie ca se numesc schrotturi, unitati de desfacere auto sau pur si simplu „la pietari”, acestea reprezinta circa o treime din piata pieselor de schimb second-hand. Aproape orice poate fi achizitionat din aceste targuri, incepand de la motoare, elemente de caroserii – aripi, usi, faruri, stopuri – cutii de viteze, planetare, telescoape, arcuri, transmisii etc. si pana la caroserii intregi.
Principalul atu al comerciantilor din judetele din Vest il reprezinta distanta – relativ mica – pana la sursele de aprovizionare cu piese de schimb, tarile Europei Occidentale, in special Germania, dar si Austria si Olanda. Cand spunem surse de aprovizionare, ne referim in primul rand la renumitele schrotturi nemtesti (adevarate cimitire de masini), dar si la firme si persoane fizice care vor sa se debaraseze de autoturismele vechi.
Piesele auto si motoarele ajung la acesti comercianti pe cele mai diverse cai, de la importuri facute de firmele mari, cu TIR-urile, pana la aprovizionarea ,,pe bucati”, cu portbagajul. O alta sursa de aprovizionare a schrotturilor romanesti este cumpararea de masini avariate din tara, pe care, dupa ce le dezmembreaza, le vand cu bucata. Astfel, dintr-un autoturism avariat, cumparat cu 500 euro, comerciantul reuseste uneori sa scoata un profit dublu. Pentru acesti intreprinzatori, operatiunile de aprovizionare, dezmembrare si vanzare de piese auto straine s-au transformat intr-o mica, dar rentabila afacere.

Cumparatorii angro primesc discounturi

Claudiu este proprietarul unui mic atelier de vulcanizare si piese auto din judetul Timis. Din cand in cand, el mai da o fuga pana in Germania de unde se aprovizioneaza cu motoare. „Le cumpar de acolo cu preturi cuprinse intre 25 si 50 de euro bucata. Daca reusesc sa ma descurc bine la vama si sa le inregistrez cum si cate trebuie, ies bine. Pentru ca, aici in tara, un motor Diesel de 1.600 cc, de exemplu (care sunt cele mai cautate), il vand cu 500 de euro”, marturiseste Claudiu.
In Germania, un proprietar care vrea sa predea un autoturism vechi la un schrott, trebuie sa achite o taxa de 90 euro. „In aceasta situatie, va dati seama, eu ii pot cumpara masina cu 50 euro, daca nu o iau chiar gratis. Daca reusesc s-o aduc in tara, n-am cum sa nu castig dintr-o asemenea afacere. Bineinteles ca ma mai costa combustibilul, anumite „formalitati”, dar tot merita”, spune Claudiu.
Pentru trasporturile cu TIR-ul se percepe un tarif cuprins intre 0,5 si 0,75 euro pentru un km. Ceea ce, la o distanta de 2.000 km inseamna 1.000 – 1.500 euro.
Preturile la motoare si piese de schimb practicate de comerciantii din vestul tarii sunt cu 20-30 % mai mici decat ale celorlalti agenti economici. In plus, schrotturile sunt atractive si prin varietatea extraordinar de mare a ofertei. De aici se pot cumpara maruntisuri (diverse elemente de bord, capace pentru vasul de expansiune, joje), care altfel n-ar putea fi procurate decat prin comanda speciala. Cum acestea n-au intotdeauna un pret fix, clientii, mai ales cand cumpara angro, pot negocia avantajos cu vanzatorii.
Tot din schrotturi se pot cumpara caroserii intregi la preturi cuprinse intre 500 si 1.000 euro, in functie de marca si an de fabricatie. O pondere insemnata o au ofertele de motoare de diverse tipuri. In targurile din Arad, Timisoara si Oradea, probabilitatea de a gasi motorul cautat este mai mare decat in orice alt loc din tara.