partenerilor sociali si a celorlalte institutii ca factori de decizie. Atingerea obiectivelor stipulate in cadrul acestui document national presupune mobilizarea tuturor factorilor cu atributii in domeniul ocuparii; consultarile cu partenerii sociali si societatea civila desi au devenit o regula, trebuie sa capete consistenta. Competentele privind politicile care vizeaza ocuparea trebuiesc impartite la nivel national, regional si local, iar relatiile dintre diferitele niveluri trebuie sa se bazeze pe o buna coordonare. Acest lucru se va realiza in principal prin: · Consolidarea rolului jucat de catre Agentiile Judetene de Ocupare a Fortei de Munca, in calitate de initiatori si intermediari intre institutiile si organizatiile implicate in implementarea politicilor de ocupare la nivel regional, prin contacte sistematice cu angajatorii, patronatele si alte organizatii neguvernamentale; · Diseminarea de informatii relevante in ceea ce priveste modul de implicare a partenerilor sociali si a altor factori de decizie in implementarea politicilor de ocupare; · Mentinerea si dezvoltarea rolului dialogului tripartit, in scopul solutionarii prompte a problemelor aparute in implementarea raporturilor de munca din diferitele arii de activitate. Rolul si competentele diferitilor factori de decizie implicati sunt descrise dupa cum urmeaza: · Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei (MMSSF) are responsabilitatea generala de a elabora politicile de ocupare si de pe piata muncii, programe si planuri nationale de a controla executarea si implementarea acestora. De asemenea, MMSSF este implicat direct in elaborarea si coordonarea Planului National de Actiune pentru Ocuparea Fortei de Munca, si monitorizeaza implementarea acestuia. Totodata, Ministerul va monitoriza nivelul de indeplinire a indicatorilor de performanta stabiliti prin strategia de ocupare, in colaborare cu celelalte institutii si organizatii implicate, alocand resursele necesare pentru evaluarea obiectivelor mentionate. MMSSF este in acelasi timp si principalul punct de legatura cu organizatiile internationale competente din domeniul politicilor de ocupare; · Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca (ANOFM) este responsabila cu programele de mediere a muncii, coordonarea programelor de masuri active de pe piata muncii si elaborarea programelor de formare profesionala, colectand in acelasi timp contributiile la asigurarile de somaj in Fondul de somaj, administrarea acestuia si acordarea ajutoarelor de somaj. ANOFM implementeaza programe si proiecte specifice beneficiind atat de finantare interna cat si internationala; · Comisia Nationala de Promovare a Ocuparii Fortei de Munca (CNO) – stabileste directiile dezvoltarii resurselor umane finantate din fonduri publice si din alte resurse, face propuneri pentru initierea unor masuri proactive de combatere a somajului prin politici fiscale, ajustari structurale, reconversie profesionala; · Consiliul National de Formare Profesionala a Adultilor (CNFPA) – participa la elaborarea metodologiei certificarii formarii profesionale a adultilor; monitorizeaza furnizorii de formare profesionala, elaboreaza criterii specifice si proceduri unitare privind realizarea si utilizarea standardelor ocupationale, aproba noi standarde ocupationale si le actualizeaza pe cele existente, conform evolutiilor pe piata muncii; · Agentia Nationala pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii si Cooperatie (ANIMMC) – asigura fundamentarea, elaborarea si aplicarea strategiei si politicilor Guvernului in domeniile intreprinderilor mici si mijlocii, organizatiilor cooperatiste, precum si ale activitatii de comert interior, administrarea fondurilor bugetare si a surselor financiare extrabugetare, precum si distribuirea acestora in vederea asigurarii dezvoltarii sectorului intreprinderilor mici si mijlocii, a sectorului cooperatist si a comertului interior, asigura urmarirea aplicarii si controlul respectarii reglementarilor in domeniul sau de activitate; · Ministerul Educatiei si Cercetarii (MEdC) – detine o pozitie importanta in implementarea acelor elemente din strategia de ocupare referitoare la educatie si pregatire profesionala, din perspectiva invatarii pe parcursul intregii vieti, asigurarea competentelor necesare in corelatie cu evolutiile inregistrate pe piata muncii; · Ministerul Sanatatii (MS) – deruleaza programe specifice in domeniul sanatatii si securitatii in munca; · Ministerul Economiei si Comertului (MEC) – elaboreaza strategii, programe si politici privind cresterea economica, participa la fundamentarea si la elaborarea strategiei si a programului de reforme economico-sociale ale Guvernului, urmareste implementarea politicilor de cercetare si inovare, initiaza actiuni de cooperare internationala si de colaborare economica externa, in plan bilateral sau pe terte piete; · Ministerul Integrarii Europene (MIE), prin intermediul Agentiilor de Dezvoltare Regionala contribuie la implementarea unor masuri care vizeaza eliminarea disparitatilor regionale de dezvoltare; · Ministerul Finantelor Publice (MFP) elaboreaza si implementeaza politica bugetara si fiscala a Guvernului, coreleaza politicile fiscale si bugetare cu celelalte politici economico-sociale; · Partenerii sociali, indiferent de reprezentativitatea acestora, vor prelua elementele strategiei de ocupare in propriile programe de actiune, raporturile cu serviciile publice de ocupare fiind esentiale. Organizatiile patronale si cele sindicale sunt implicate in structurile tripartite, avand posibilitatea de a sprijini implementarea componentelor strategice – informare, educatie si pregatire profesionala, servicii de mediere a muncii etc. Aceste organizatii pot influenta procesele de promovare a flexibilitatii muncii si de consolidare a nivelului, aptitudinal si prin intermediul negocierilor colective organizate la nivel national; · Organizatiile non-guvernamentale si societatea civila joaca un rol important in ajustarea politicilor, fie prin acordarea de asistenta in implementarea elementelor de strategie si a altor programe din domeniul politicilor sociale, fie prin contactele cu organizatiile internationale din aria lor de activitate. 4.2. Finantare Implementarea obiectivelor strategice stabilite prin acest document necesita un suport financiar consistent. Prin urmare, toate institutiile implicate in implementarea acestei strategii la nivel local si central vor include in fundamentarea propriilor planuri de actiune principalele aspecte strategice structurate in domeniul ocuparii fortei de munca, in conformitate cu termenele stabilite in acest sens. In consecinta, obiectivele acestei strategii vor fi sustinute in principal prin bugetul asigurarilor pentru somaj, precum si prin alte surse de finantare, dupa cum urmeaza: – Programul PHARE 2004 – 2006 prin Componenta de Coeziune Economica si Sociala, subcomponenta privind dezvoltarea resurselor umane, si ulterior Fondul Social European (dupa anul 2007); – Programul SAPARD; – Programul ISPA; – Alte surse externe de finantare (ex. Banca Mondiala); – Resurse financiare furnizate de catre angajatori, autoritatile administratiei publice locale, alte categorii de persoane juridice in calitate de donatori, ONG-uri etc. 4.3. Rezultate Implementarea strategiei va conduce la: · Consolidarea nivelului de ocupare a fortei de munca, tinzand spre atingerea obiectivelor Strategiei Europene de Ocupare stabilite la Consiliul European de la Lisabona; · Promovarea adaptabilitatii si mobilitatii fortei de munca; · Imbunatatirea capacitatii de integrare pe piata muncii si prelungirea vietii active; · Combaterea efectelor somajului structural si reducerea ratei somajului; · Reducerea ratei somajului pentru grupurile vulnerabile; • Asigurarea de egalitatii de sanse pe piata muncii;r • Consolidarea parteneriatului social;r • Cresterea eficientei activitatii institutiilor cu responsabilitati pe piata muncii;rn • Reducerea semnificativa a disparitatilor regionale in ceea ce priveste ocuparea fortei de munca.rn Impactul implementarii acestei strategii va fi inregistrat dupa cum urmeaza:rn • La nivel macroeconomic – prin consolidarea mediului economic si social si prin crearea de conditii favorabile pentru promovarea si dezvoltarea de noi afaceri;rn • La nivel regional – prin reducerea disparitatilor regionale si promovarea unei dezvoltari economice durabile;rn • La nivelul beneficiarilor – prin marirea capacitatii de integrare pe piata muncii a grupurilor vizate, ca urmare a implicarii in programe specifice, fapt ce va putea fi evaluat prin monitorizarea urmatoarelor aspecte:rn – numarul persoanelor care se reintegreaza pe piata muncii si a celor care initiaza activitati pe cont propriu;rn – nivelul salarial al persoanelor dupa implicare in programe specifice;rn – nivel ridicat al atractivitatii muncii.rn 4.4. Indicatorii de performanta a monitorizarii implementarii strategiei de ocuparern In vederea monitorizarii implementarii obiectivelor declarate prin strategia de ocupare, numarul indicatorilor existenti, va fi revizuit anual. Baza de date va include seturi specifice de indicatori care vor permite evaluarea progreselor inregistrate in atingerea obiectivelor si a sub-obiectivelor declarate. Indicatorii sunt grupati astfel: dezvoltare sociala si demografica, piata muncii, politici active in domeniul ocuparii fortei de munca, sistemul educational.rn A. Dezvoltare sociala si demograficarn Productivitatea muncii (disponibil din 2007);rn Salariul mediu (rata de crestere):rn – in ansamblu, la nivel de tara;rn – pe sectoare de activitate.rn Raportul dintre numarul somerilor si al persoanelor ocupate;rn Populatia situata deasupra si sub pragul de saracie.rn B. Piata munciirn Indicatorii activitatii economicern Rata de participare la activitati economice a fortei de munca, dupa:rn – sex;rn – varsta;rn – regiune;rn – nivelul de educatie absolvit.rn Numarul persoanelor inactive in varsta de munca, dupa:rn – sex;rn – varsta.rn Numarul persoanelor neocupate in varsta de munca/populatia activa in varsta de muncarn Indicatori privind ocuparea fortei de muncarn Numarul persoanelor ocupate, dupa:rn – sex;rn – varsta;rn – regiune;rn – nivelul de educatie absolvit;rn – activitati economice.rn Rata ocuparii, dupa:rn – sex;rn – varsta;rn – regiune;rn – nivelul de educational absolvit.rn Indicatori pentru evaluarea ofertei de forta de muncarn Numar someri, dupa:rn – sex;rn – varsta;rn – regiune;rn – nivelul educational absolvit;rn – durata perioadei de somaj;rn – metoda folosita in cautarea unui loc de munca.rn Rata somajului, dupa:rn – sex;rn – varsta;rn – regiune;rn – nivelul educational absolvit.rn somajul inregistratrn Numarul somerilor inregistrati, dupa:rn – sex;rn – varsta;rn – regiune;rn – nivel educational absolvit;rn – durata perioadei de inregistrare;rn – numarul consecutiv de inregistrari.rn Indicatori ai cererii de forta de munca:rn Numarul locurilor vacante declarate (disponibil in 2007):rn – total;rn – recent declarate;rn – in sectorul privat.rn C. Politici active in domeniul ocuparii fortei de muncarn Numarul locurilor de munca vacante/incluse in cursurile de formare profesionala:rn – prin masurile promovate de Legea nr. 76/2002, modificata si completata prin Legea nr. 107/2004 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca;rn – prin programe specifice de stimulare a ocuparii fortei de munca si pentru formare profesionala, finantate prin bugetul de stat, Programul PHARE sau alte surse;rn – prin activitatea Serviciilor Publice de Ocupare;rn – prin masuri si programe specifice.rn Numarul somerilor plasati, din grupurile vulnerabile pe piata muncii.rn Indicatori privind imbunatatirea situatiei grupurilor vulnerabile pe piata munciirn Numarul somerilor inregistrati, dupa cum urmeaza:rn – cu o perioada de inregistrare de peste un an (someri de lunga durata);rn – persoane cu handicap;rn – persoane peste 45 de ani;rn – someri rromi;rn – femei;rn – persoane cu un nivel educational scazut, persoane necalificate.rn Indicatori financiarirn Cheltuieli din PIB pentru sustinerea masurilor active/pasive:rn – total;rn – pe program/masura;rn – procent din PIB.rn D. Sistemul educationalrn Numarul de inregistrari dupa nivelul educational;rn Numarul abandonurilor din sistemul educational;rn Indicatori privind nivelul educational al populatieirn Repartizarea populatiei de peste 15 ani, in functie de nivelul educational absolvit;rn Numarul absolventilor in functie de tipul institutiilor de educatie;rn Numarul persoanelor ocupate, in functie de nivelul educational absolvit;rn Numarul somerilor, in functie de nivelul educational absolvit;rn Indicatori cu privire la obiectivele pregatirii profesionalern Numarul somerilor inclusi in programele de pregatire profesionala;rn Numarul somerilor care au finalizat un curs de formare profesionala, dupa:rn – sex;rn – tipul de calificare.rn Numarul somerilor plasati in urma finalizarii unui program de formare profesionala;rn Numarul persoanelor ocupate care au absolvit cursuri pentru dezvoltarea competentelor profesionale.rn Progresul va fi evaluat atat prin urmarirea valorilor absolute ale indicatorilor, cat si contributia relativa in total. Principalele surse de informare sunt: Institutul National de Statistica, Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca, precum si datele furnizate prin alte studii statistice si sociologice reprezentative.