curand instabila si nu intotdeauna ofertanta, cum este piata romaneasca, aflata in plin proces de structurare, reglementare, maturizare. Asa se face ca, decat sa stea pur si simplu in business pentru un venit indoielnic, Generali a preferat mai curand sa selecteze sever riscurile pentru care a subscris in doua dintre domeniile prioritare din portofoliul afacerilor sale din Romania: asigurarile industriale si CASCO. O strategie globala care a dat excelente rezultate in celelalte tari est-europene (intre care exceleaza Polonia, cu o rata de crestere 146% in 2003 la primele brute incasate, Slovacia, cu 86%, si Cehia, cu 66%), a furnizat in Romania o performanta de valoare simbolica: crestere de 2%, mult sub media pietei romanesti (de 20%) si o cota de piata de 3%.Liderii grupului nu sunt insa nici multumiti de rezultatele actuale, nici nu uita ca, sub numele de Generala, compania domina, in perioada interbelica, piata din Romania. „Pentru noi, a avea succes pe piata romaneasca suna ca un fel de obligatie istorica, dar ne va lua ceva timp ca sa recastigam pozitia pe care o aveam in 1937”, spune Werner Moertel. Oportunitatile de dezvoltare a afacerilor din Romania sunt foarte atent monitorizate. Cel mai dramatic proces de pe piata noastra se anunta a fi cel de concentrare, sub presiunea alinierii companiilor de asigurari la normele UE. Chiar inainte de asta, probleme financiare ar putea aparea pentru unele companii, care nu au calculat corect riscurile, crede Moertel: „Nu va pot impartasi evaluarile mele privind ceilalti jucatori din piata, dar situatia actuala nu poate continua pe termen lung. Iar cand piata se concentreaza, este momentul sa te misti, este vremea achizitiilor. Fara sa fie pentru noi un imperativ, urmarim foarte atent piata si suntem pregatiti sa analizam orice oportunitate de achizitie.”Pe piata locala s-a vorbit, cu ceva timp in urma, despre discutii care ar fi avut loc la un moment dat intre Generali si o companie locala de top, ramase evident fara rezultat. Ceea ce este de domeniul certitudinii ne spune presedintele holdingului Generali, Dietrich Karner: „Noi investim in dezvoltarea companiei, nu sutem deloc multumiti cu cota de piata pe care o avem acum in Romania si vrem sa ne dezvoltam afacerile in tara dvs. Dar deocamdata nu vedem o posibilitate concreta pentru a face acest lucru prin preluarea unei companii locale si urmam calea unei dezvoltari organice.” Pentru perioada de doi ani la cat este apreciata scadenta pentru reasezarea pietei romanesti, strategia grupului Generali consta in dezvoltarea retelei de agentii, intarirea fortei de vanzare, colaborarea cu banci puternice (HVB, Volksbank si, posibil, Raiffeisen), cu agentii internationale de brokeraj si extinderea operatiilor in domenii precum asigurarile agricole si RCA. Pe aceasta cale, in 2004, Generali tinteste sa-si majoreze incasarile cu peste 25%, iar in scurt timp sa se plaseze intre primele cinci companii din piata.