demipensiune si bilet de avion pe litoralul Spaniei, Turciei sau Greciei a fost o tentatie greu de respins asta-vara. N-au putut sa-i reziste nici Mihai Popescu si sotia lui. „Desi initial am vrut sa mergem intr-un sejur in Grecia cu autocarul, in regiunea Halkidiki, pana la urma am optat pentru o excursie cu avionul in Spania, intr-o statiune de pe Costa Brava, pentru ca diferenta era de numai 100 de dolari, iar conditiile mult mai bune”, spune Mihai Popescu. El este unul din cei aproape 5.000 de romani care si-a petrecut anul acesta concediul in Spania, profitand de tarifele foarte bune care au aparut pe piata. Romanii care au optat pentru aceasta tara, fie ca au mers sa faca plaja in statiunile de pe Costa Brava sau in cele din insula Palma de Mallorca, au ajutat agentiile de turism care au operat curse charter pe aceasta destinatie sa castige sume destul de frumoase. „Cursele charter pe incoming (turisti straini adusi in Romania) au insa un potential de castig mult mai ridicat decat cursele charter pentru romanii care pleaca in strainatate. O astfel de miscare ar putea determina o crestere turistica extrem de importanta, dar din pacate este destul de greu de realizat, din cauza lipsei cooperarii dintre agentiile de turism, dar si dintre agentii si hoteluri”, afirma Nicolae Demetriade, presedintele Happy Tour. Agentia a operat anul acesta curse charter pe Palma de Mallorca, Creta si Antalia, destinatii pe care a avut 2.000 de turisti, si planuieste ca anul viitor sa organizeze curse pentru strainii care vin in Romania. Estimand in 2003 o cifra de afaceri de 400 miliarde lei, Nicolae Demetriade considera ca in sezonul urmator este nevoie de o destinatie noua, in conditiile in care in Turcia tarifele s-au majorat, trecand de la marci germane la dolari, si acum la euro.Spania va ramane si anul viitor un punct de atractie. „Un bilet de avion pe cursa charter este cu 100-150 de dolari mai ieftin decat biletul pe cursa regulata. Asta a facut ca Spania, pana acum considerata destinatie de lux, sa fie transformata intr-o destinatie accesibila”, spune Cristina Irimia, director de marketing la J’Info Tours. Agentia a operat anul acesta 16 curse charter pe Barcelona si a vandut excursii unui numar de circa 2.700 de romani, estimand o cifra de afaceri pentru 2003 de 12 milioane de dolari, la care excursiile charter au contribuit cu 9%. De doua ori mai multi clienti a avut Paralela 45, agentie care a oferit trei curse charter (Barcelona, Creta si Antalia) si a organizat in plus un charter pe Scandinavia. Acesta din urma a fost pus la punct pentru a aduce turistii scandinavi care au venit in Romania pe litoral si la tratament in statiuni balneoclimaterice. „Tarifele excursiilor charter ar fi chiar mai mici daca Tarom ar avea aeronave mai mari si mai numeroase. Cu cat avionul este mai mic, cu atat cheltuiala pe pasager este mai ridicata. Exista varianta de a lucra cu companii aeriene straine, care ofera tarife mai bune la inchirierea avionului, dar este mult mai complicat”, spune Alin Burcea, patronul agentiei Paralela 45. El estimeaza pentru acest an o cifra de afaceri de 350 miliarde lei, din care cursele charter reprezinta 5%. Agentiile de turism pregatesc destinatii exoticeReprezentantii agentiilor afirma ca anul viitor vor incerca sa gaseasca destinatii noi, temandu-se ca romanii s-au plictisit de clasicele de-acum Grecia si Turcia. Problema este ca atat timp cat se lucreaza numai cu compania aeriana nationala, destinatiile sunt limitate, in sensul ca aeronavele au autonomie de zbor – adica pot zbura fara escala – de aproximativ trei ore. Destinatiile care pot fi acoperite vara sunt Turcia, Grecia, Spania, Cipru, Malta, Croatia, Italia si Franta. Acestea din urma ar putea fi noutatile sezonului estival 2004, cu urmatoarele amendamente: Croatia nu beneficiaza de plaja cu nisip, ci doar de pietris. La randul lor, Coasta de Azur si litoralul italian sunt destinatii scumpe in comparatie cu puterea de cumparare a romanilor. Atractive din punctul de vedere al tarifelor practicate sunt Egiptul si Tunisia, dar din cauza temperaturilor foarte ridicate, nu reprezinta o optiune in sezonul estival, dar pot fi exploatate cu succes primavara si toamna. Romanii abia s-au obisnuit cu ofertele lansate de agentii pe ultima suta de metri, mai exact reduceri de tarife chiar si cu 50%. Agentiile prefera sa faca reduceri decat sa decoleze avionul gol, in conditiile in care ele oricum platesc pentru toate locurile din aeronava. Iar cand trebuie sa achiti intre 20.000 si 30.000 de dolari pentru o singura cursa, orice dolar in plus conteaza. Ceea ce influenteaza foarte mult decizia turistului roman ramane tariful. „Asa se explica faptul ca numarul turistilor care au cumparat de la noi o excursie charter cu avionul – 400 persoane – este aproape jumatate din numarul celor care au mers in aceeasi tara, dar cu autocarul. Ofertele cu avionul au mers bine la capete de sezon, cand tarifele au fost foarte mici”, precizeaza Andreea Alexe, Outgoing Manager la Eurolines. Agentia a vandut anul acesta curse charter cu avionul pe Grecia, Spania si Turcia si cu autocarul pe Turcia si Grecia. Succesul de asta-vara a determinat agentiile sa se inghesuie sa organizeze excursii charter si de Revelion. Destinatiile pe care mizeaza touroperatorii pentru Anul Nou sunt Cipru, Creta, Tunisia, Maroc si Egiptul, estimandu-se ca acesta din urma va atrage in jur de 500 de romani. Tarifele pentru Egipt se situeaza in jur de 600 de euro de persoana, ofertele fiind sejur la Sharm-el-Sheik si circuit clasic combinat cu croaziera pe Nil.