Băncile europene trebuie să fie flexibile şi să acţioneze rapid, pentru a evita să-şi piardă clienţii, deoarece ele se confruntă cu rivalitatea iminentă din partea firmelor globale de tehnologie şi a aplicaţiilor bancare digitale, a afirmat Carlos Costa, membru al Consiliului guvernatorilor Băncii Centrale Europene.

Costa, care este şi guvernatorul Băncii Centrale a Portugaliei, a declarat la o conferinţă organizată la Lisabona că autorităţile de supervizare financiară, cum ar fi băncile centrale, trebuie de asemenea să se adapteze la noile instrumente pentru a face faţă ”noii realităţi” a tehnologiei financiare în schimbare rapidă şi intrării în domeniul financiar a companiilor, cum ar fi Facebook sau Google.

”Deşi marile companii din domeniul tehnologiei (Apple, Google, Amazon şi Facebook) se limitează în prezent la regiunea Asia-Pacific şi America de Nord, nu trebuie să uităm că ele au o vocaţie globală şi că expansiunea lor pe piaţa din Europa este doar o problemă de timp”, a explicat oficialul BCE, citat de presa europeană.

”Modelul de afaceri aşa cum îl ştim se va confrunta inevitabil cu schimbări profunde”, a adăugat el, făcând referire la avantajele comparative ale firmelor de tehnologie faţă de bănci în folosirea inteligenţei artificiale şi a volumelor mari de date pentru analizele legate de creditare şi evaluarea riscului.

În decembrie, Alphabet de la Google şi aplicaţia bancară digitală Revolut au obţinut o licenţă bancară în Lituania, stat membru al zonei euro.

”Va fi o ajustare din partea băncilor. Ele vor trebui să fie flexibile şi să acţioneze rapid în anticiparea nevoilor clienţilor şi în evoluţia pieţei, astfel încât relaţia directă pe care au construit-o cu clienţii lor să se menţină”, a mai spus Costa.