cardiologul Wargha Enayati a simtit ca acesta este viitorul sistemului medical romanesc. A preferat, insa, ca mai intai sa testeze piata, astfel ca in 1995 a inceput cu un cabinet care avea doar doua specialitati. „Dupa doua-trei luni de la deschiderea cabinetului mi-am dat seama ca asa nu putem face bani. Investitiile in aparatura medicala erau foarte mari, iar din consultatii nu se incasa mare lucru”, isi aminteste Wargha Enayati. Nevoia unei schimbari era evidenta, iar solutia gasita a fost introducerea unor pachete de servicii pentru o clientela tinta, pe baza de abonament. Cum Wargha Enayati este si medicul Ambasadei Germaniei la Bucuresti, poate deloc intamplator primele contracte au vizat personalul ambasadelor straine. Ulterior, in portofoliul primei clinici, denumita Centrul Medical Unirea (CMU), au aparut si multinationalele. „La inceput ofeream servicii pe abonament numai personalului strain din cadrul multinationalelor, apoi am vazut ca merge si am introdus pachete de servicii si pentru romani, la preturi mai accesibile”, explica Enayati. Centrul Medical Unirea s-a dezvoltat „pas cu pas”, conform politicii adoptate de fondatorul sau, iar astazi compania detine cinci clinici in Bucuresti, are 25.000 de abonati (alti 2.000 au semnat contracte pentru 2005) si realizeaza o cifra de afaceri de 3,3 milioane de euro. Wargha Enayati are insa si alte proiecte. In ianuarie va deschide un spital cu zece paturi unde vor fi realizate interventii ultramoderne, cu externarea pacientilor dupa doar o zi sau doua. De asemenea, pana in iunie 2005, reteaua CMU va fi extinsa cu trei noi clinici, tot in Capitala. S-ar putea spune ca „moda” abonamentului la sanatate a fost promovata pe piata de multinationale si desavarsita de furnizorii de servicii medicale, care au simtit oportunitatea intr-un moment in care sistemul medical de stat intrase in moarte clinica. „Contractele cu companiile sunt incheiate in functie de beneficiile pe care acestea le doresc pentru angajatii lor, de la medicina muncii si pana la servicii medicale in sistem ambulator sau de spitalizare”, explica Marina Otelea, director de dezvoltare la Medicover.
Dupa clinici, este randul spitalelor private
De fapt, furnizorii de servicii medicale isi disputa o piata imensa, cel putin daca se ia in considerare faptul ca toate companiile din Romania sunt obligate sa incheie contracte de medicina muncii, cu libera alegere a clinicii. In plus, in ultimii ani, cardul de sanatate a devenit pentru angajati un stimulent deloc neglijabil. „In cazul nostru, abonamentele medicale sunt parte a politicii de beneficii sociale a companiei, fiind un element suplimentar de motivare a angajatilor”, confirma Gabriel Matauan, director de resurse umane la Lafarge Romania. Pentru Medicover, prestarea de servicii medicale pe abonament pentru clientii corporatisti reprezinta „miezul” unei afaceri profitabile. Anul viitor, compania se asteapta la o cifra de afaceri de 6,4 milioane de euro, in crestere cu 50% fata de acest an. „Vrem sa marim numarul clinicilor si sa diversificam serviciile oferite prin parteneri la nivelul teritoriului. In plus, credem ca legea asigurarilor private de sanatate, care va intra in vigoare la anul, va impulsiona dezvoltarea pietei serviciilor medicale”, spune Marina Otelea.Traiectoria Medicover pe piata romaneasca a inceput in 1997, prin preluarea societatilor Rombel Medical si Brimax International Medical Center. Dupa numai un an, compania a deschis primul sau centru din Bucuresti, in urma unei investitii de 1,5 milioane de dolari. In prezent, reteaua Medicover inseamna trei clinici mari in Capitala si cate una in Focsani, Constanta si Cluj. si Medcenter isi propune sa deschida in 2005 doua noi policlinici, care se vor adauga celor patru unitati operationale, in Bucuresti, Iasi si Focsani. Dupa ce a castigat recent licitatia pentru externalizarea serviciilor de laborator de la spitalele judetene Buzau si Braila, compania va inaugura, in curand, la Baia Mare, un laborator de analize medicale. „Medcenter are la ora actuala peste 100 de contracte si mai mult de 8.000 de abonati. Cred ca serviciile medicale pe baza de abonament au aparut in momentul in care s-a simtit nevoia unor asigurari private de sanatate si legislatia nu o permitea. Pentru furnizorul de servicii reprezinta un venit important, cu o cheltuiala redusa”, afirma Florin Balanica, directorul general adjunct al Medcenter.La potentialul sistemului privat autohton de sanatate s-a uitat si Euromedic International, care din 1999 a investit in Romania peste 20 de milioane de dolari. Compania a construit si opereaza patru centre de diagnostic imagistic la Arad, Constanta, Petrosani si Bucuresti si are in plan extinderea retelei si in alte localitati. Spre deosebire de CMU, Medicover si Medcenter, Euromedic nu lucreaza pe baza de programe individuale si abonamente private, ci pe principiul parteneriatului public-privat, oferind servicii publice tuturor celor care cotizeaza la fondul national de asigurari de sanatate. Totusi, Zahal Levy, presedintele Euromedic Romania, considera ca in viitor din ce in ce mai multi romani vor cumpara asigurari medicale si abonamente de servicii medicale in institutii private. „Un numar mare de cetateni nu va mai apela la serviciile medicale publice, ceea ce va duce la o usurare a sistemului sanitar de stat”, apreciaza Zahal Levy. Acesta a fost si rationamentul grupului olandez Eureko, care, prin filiala sa Medisystem Romania, a investit aproape opt milioane de euro pentru construirea Euroclinic Bucuresti, un spital privat cu 100 de paturi, a carui deschidere este programata pentru perioada urmatoare.