Românii se lasă greu seduşi de modelele decapotabile. Acest segment de piaţă s-a redus la jumătate în 2009, iar perspectivele pentru 2010 nu sunt deloc mai roz.

Cele peste 30 de grade Celsius care vor încinge în curând asfaltul, temperaturile extreme din habitaclul vehiculelor pe timp de vară şi, nu în ultimul rând, dorinţa de „a rupe gura târgului“, îi fac pe mulţi să se gândească ce bine le-ar sta într-un cabriolet. Din nefericire însă, în România, sentimentul de nesiguranţă pe care îl dau aceste maşini, preţurile piperate şi perioada de utilizare limitată din cauza condiţiilor atmosferice au ţinut românii departe de modelele care fac furori în ţările mai dezvoltate. Piaţa decapotabilelor a fost subdimensionată ani de-a rândul, şi asta nu atât din cauza cererii slabe, cât mai ales din cauza ofertei destul de exclusiviste.

În general, preţul unui cabriolet depăşeşte pragul psihologic de 30.000 de euro, făcând din această clasă un apanaj al clienţilor cu buzunare largi şi pline. Este drept, însă, că în vitrinele dealerilor au început să apară, în ultimii doi ani, şi decapotabile cu preţuri mult mai rezonabile şi mai pe gustul clienţilor. Este cazul unor vehicule precum Peugeot 207 şi 308 CC, Volkswagen Eos sau Smart fortwo Cabrio.  Din nefericire, exact în momentul în care producătorii luaseră decizia de a-şi extinde gama de vehicule cabrio, criza economică mondială a oprit din faşă orice tendinţă de creştere a acestui segment de piaţă. Influenţate decisiv de acest factor, vânzările din România au scăzut de la 570 de unităţi în 2008 la doar 230 în 2009, iar pentru acest an comercianţii nu pot spera decât la o menţinere a volumului de anul trecut. De altfel, în timp ce în anii trecuţi clienţii lansau multe comenzi în lunile ianuarie şi februarie, din 2010 aceste comenzi pot fi numărate pe degetele de la o singură mână.

Drumurile şi poluarea sperie clienţii

Importatorii români de automobile care au în portofoliu modele decapotabile consideră că acest segment de piaţă a fost şi rămâne extrem de redus la noi, în special din cauza condiţiilor de trafic. „Piaţa de modele cabrio este influenţată de doi factori importanţi: clima şi infrastructura rutieră. Din păcate, deşi în România clima nu dezavantajează aceste modele, infrastructura face aproape imposibilă misiunea de a le vinde“, a declarat pentru Capital Adrian Pascu, brand managerul mărcilor Porsche, Bentely şi Lamborghini. De asemenea, Cristian Vlaşin, sales manager la BMW România, este de părere că „un cabrio se dovedeşte atractiv în zonele în care clima şi ­mediul îţi permit exploatarea la maximum a ­automobilului. În România, clima şi mai ales poluarea fac mai dificilă ­conducerea unui vehicul decapotabil pe perioade mai lungi din cursul anului“.

Puterea de cumpărare, alt factor decisiv

Dacă reprezentanţii Porsche şi BMW, mărci care au decapotabile destul de scumpe în ofertă, acuză în special infrastructura, reprezentanţii Peugeot consideră că un factor important care inhibă cererea pe acest segment este puterea de cumpărare redusă. Această opinie este susţinută chiar modelele aflate în topul vânzărilor din acest segment. Atât VW Eos, cât şi Peugeot 207 CC au preţuri mult mai mici decât concurenţi precum Audi A3 Cabrio, BMW Seria 3 Convertible sau Mercedes SLK Roadster.

Având în vedere situaţia actuală a economiei româneşti, este destul de clar că acest segment de piaţă nu are mari şanse să crească în 2010 şi nici chiar în 2011. Aceasta, în ciuda faptului că pe piaţă vor intra noi modele cu preţuri rezonabile, precum Renault Megane CC şi Wind, Mazda MX-5 face-lift, Fiat 500C sau Smart Cabrio face-lift.

205-50269-16_cristivlasinbmwcitat_14.jpgÎn România, clima şi mai ales poluarea fac mai dificilă conducerea unui vehicul decapotabil pe perioade mai lungi din cursul anului.
Cristian Vlaşin, sales manager, BMW Group România

În 2009 şi 2008, liderul pieţei cabrio a fost Volkswagen Eos, însă vânzări bune au raportat şi importatorii modelelor Peugeot 207 CC,  Audi A3 Cabrio şi BMW
Seria 3 Convertible

205-50270-16_adrianpascuporschecitat_14.jpgInfrastructura rutieră de la noi face aproape imposibilă misiunea de a vinde maşini sport decapotablie.
Adrian Pascu, brand manager, Porsche, Bentley, Lamborghini în România

Majoritatea posesorilor de cabriolete deţin cel puţin încă un autoturism. De cele mai multe ori, este unul de aceeaşi marcă