reformarii sistemului de impunere a veniturilor prin introducerea unei cote unice a fost abandonata. „Schimbarile vor fi doar de suprafata, caci nu se modifica mare lucru daca reducem numarul de cote si diminuam putin cotele marginale”, spune Gabriel Biris, avocat partener Haarmann Hemmelrath. In opinia sa, masurilor fiscale anuntate pentru 2005 le lipseste exact viziunea efectelor concrete ce pot fi obtinute in economie. Oamenii de afaceri spun ca fara o reducere in continuare a impozitelor pe forta de munca, masurile de anul viitor nu ii vor stimula sa creasca numarul de angajati sau sa acorde salarii mai mari. Cele cateva zeci de mii sau sute de mii de lei ce vor ramane plus la salariu, in functie de venit, nu vor determina nici explozia consumului.Mai avantajate de fiscalitatea anului viitor vor fi companiile cu angajati putini, care realizeaza profit si investesc in retehnologizare. Reinvestirea va fi stimulata, totusi, mai mult prin constrangere, in conditiile in care impozitul pe profit va scadea de la 25% la 19%, concomitent cu majorarea impozitului pe dividende cu 6%. „Daca statul si-a propus sa incurajeze reinvestirea, o putea face mult mai bine printr-o facilitate decat descurajand dividendele”, crede Dan sucu, director general Mobexpert. Un impozit pe profit de numai 19% poate fi considerat si un „punct de atractie” pentru investitorii straini. Daca aceasta a fost parte din strategia Guvernului, „ispita” lansata paleste in fata celor oferite de alte tari din regiune, care au coborat impozitul pana la 15%. „Doar reducerea taxelor pentru companii nu este, oricum, suficienta pentru atragerea investitiilor”, arata Joan Hoey, senior analist la The Economist Intelligence Unit. Problemele legate de impredictibilitatea legislatiei, de birocratie sau de aplicarea discriminatorie a legii raman alte piedici in calea investitorilor.