Potrivit unui analize efectuate de Institutul Național de Statistică (INS), rata anuală a inflaţiei în luna decembrie 2021 comparativ cu luna decembrie 2020 este 8,2%. Totodată, rata medie a preţurilor de consum în ultimele 12 luni (ianuarie 2021 – decembrie 2021) faţă de precedentele 12 luni (ianuarie 2020 – decembrie 2020) este 5,1%.

Rata uriasă a inflației este în principal atrasă de majorarea preţului la gaze naturale. Cu 51,57% într-un singur an.

Majorări mari s-au produs şi la energie electrică  şi energie termică.

Toate aceste creşteri au dus şi la scumpiri de alimente. Uleiul s-a scumpit cu 27,7%, cartofii cu 24,89%. De asemenea, s-au înregistrat scumpiri și la făină, mălai, pâine și produse lactate.

Prețurile la benzină și motorină cresc alarmant

Pe lista scumpirilor punem şi carburanţii. Benzina premium începe să se apropie de opt lei pe litru. O creștere cu 40% mai mult decât în 2020, când un litru de carburant costa sub 5 lei.

În Bucureşti preţul benzinei premium era astăzi la unele staţii 7,32, iar cel al motorinei premium – motorina 7 lei. Din preţul final de la pompă, aproximativ jumătate reprezintă acciza și TVA, care se vireaza la bugetul statului.

Alte state europene au plafonat anumite preţuri. Ungaria a stabilit un preţ maxim pentru benzina standard de 1,35 euro pe litru.

Care este cauza creșterii prețurilor la carburanți?

Dacă acum un an litrul de benzină la pompă era de 4,80 de lei, în vara anului trecut acesta a ajuns la aproape 6 lei. Până în noiembrie acesta a mai crescut puțin, ajungând la 6,3 lei pe litru. La unele benzinării însă prețul unui litru trece de 6,50 lei. În urma unui calcul simplu observăm că șoferii sunt acum nevoiți să plătească pentru un plin de benzină cu 60 de lei mai mult. În aceeași situație se află și motorina, care a urmat o traiectorie asemănătoare.

Potrivit experților, principala cauză a creșterilor prețurilor carburanților este creșterea prețului petrolului. În plus, românii mai au de pierdut în această privință și din cauza leului care pierde teren în fața dolarului american. La toate acestea se adaugă dezechilibrul din ultima perioadă în ceea ce privește cerere și oferta. Mai exact, odată cu relansarea economiei după perioada de restricții din pandemie, oamenii au început să circule mai mult.

„Economia s-a relansat, au fost mai multe transporturi decât în perioada de criză sanitară, oameni au circulat mai mult. În acelaşi timp, oferta nu este la fel de elastică ca şi cererea la carburanţi. E nevoie de mai mult timp pentru a face față din punct de vedere al ofertei la o cerere crescută, şi atunci, pe acest fond de decalaj între cerere şi ofertă, preţurile cresc”, declară expertul în energie Răzvan Nicolescu, potrivit stirileprotv.ro.

Ce spune ministrul Finanțelor?

„Unde ne vom opri? Pentru că era clar că va începe discuția și de prețul la carburanți. Și aici, iarăși trebuie să venim cu ajutor pentru populație să-și plătească prețul la combustibil. Nu poate funcționa la nesfârșit. Tocmai de aceea este imposibil să poți gândi scheme de ajutor pentru energie, pentru gaze, pentru carburanți, pentru produse de bază și așa mai departe. O să ajungem să plătim tot pentru toată lumea, ceea ce este de-a dreptul ireal, nu poți să gândești așa”, a declarat ministrul Finanțelor, Dan Vîlceanu, potrivit Antena3.