Cifra de afaceri a industriei producătoare de componente auto din România s-a majorat în plină criză. Afacerile cumulate ale primelor zece companii au atins 9,1 miliarde de lei.

Când se vorbeşte despre suc­cesul industriei auto româneşti, de cele mai multe ori este folosit exemplul Automobile Dacia. Şi pe bună dreptate. În plină criză, producătorul autohton de automobile a realizat o cifră de afaceri de nouă miliarde de lei, în creştere cu 1,4 miliarde faţă de rezultatul obţinut în 2008. Numai că, pe lângă această companie, câteva sute de firme producătoare de componente auto au înregistrat şi ele afaceri surprinzător de bune pentru perioada pe care o traversăm. Dacă ne uităm doar la cele mai puternice zece astfel de firme, se poate observa că au realizat şi ele o cifră de afaceri cumulată care depăşeşte nouă miliarde de lei, iar creşterea faţă de 2008 este de la 1,8 miliarde de lei.

Conform Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM), cifra de afaceri totală a industriei auto româneşti este de circa 30 de miliarde de lei, iar partea care revine producătorilor de componente este de aproape 20 de miliarde. Pe lângă fondurile importante rulate în România, aceste companii sunt şi angajatori de top. În ciuda reducerilor de personal din ultima vreme, această industrie are în prezent peste 120.000 de angajaţi.

Dependenţi de Dacia

228-56794-20_piese_shutterstock_36.jpgÎn marea lor majoritate, producătorii de componente au reuşit să îşi majoreze afacerile graţie succesului Dacia. Practic, fiecare majorare a producţiei de la uzina din Mioveni a însemnat totodată şi creşterea comenzilor către furnizori. Există însă şi companii autohtone care s-au bazat în special pe exportul către uzinele altor mărci, de la Mercedes-Benz până la Toyota, Fiat sau Peugeot. După o perioadă mai dificilă, chiar şi acestea au reuşit să îşi echilibreze bilanţurile financiare, iar 2010 se anunţă promiţător.

228-56796-capital_20_2.jpg

Continental, liderul componentiştilor

Chiar dacă multe firme producătoare de subansamble destinate industriei auto au avut un 2009 peste aşteptări, există şi firme pe care criza le-a învins. Schaef­fler România a trecut de la un profit de şapte milioane de lei în 2008 la o pierdere de 145 de milioane anul trecut. Şi pierderile Michelin s-au acutizat, atingând 129 milioane de lei, iar uzina grupului Continental din Sibiu a înregistrat în 2009 pierderi de aproape 80 de milioane de lei, după ce avusese un profit de 11 milioane cu un an în urmă.

Germanii de la Continental au însă mai multe motive de bucurie decât de supărare în privinţa afacerilor deţinute în ţara noastră. La zece ani de la demararea activităţilor de aici, grupul a devenit lider absolut al producătorilor locali de componente, realizând o cifră de afaceri totală de 2,8 miliarde de lei. Iar divizia producătoare de anvelope are cel mai mare profit din ramură: 205 milioane de lei.

Dacă rezultatele de anul trecut au fost, pentru mulţi, peste aşteptări, 2010 se anunţă a fi cel puţin la fel de profitabil. Unii producători se aşteaptă la rezultate mai bune decât cu un an în urmă, deşi se tem şi de o posibilă răbufnire a crizei, precum şi de eventuale noi modificări ale taxelor şi impozitelor. Chiar şi aşa, ei anunţă noi investiţii, majoritatea ţintind zonele de vest şi centru ale ţării.

228-56795-capital_20_1.jpg