Cu mare pompa, RomTelecom anunta aceste reduceri de 50% din tarifele de conectare pentru clientii unei liste imense de provideri de Internet. in realitate, entuziastii navigatori romini pe Internet nu au apucat nici macar sa dea ochii cu reducerea, pentru ca tot RomTelecom a decis aproape simultan sa majoreze tarifele. Cu toate acestea, evenimentul este unic i istoria RomTelecom. Pentru prima data, acesta a fost sensibil la doleantele firmelor ce ofera Internet (ISP).
Acestea din urma s-au strins itr-o asociatie denumita ANISP (Asociatia Nationala a Internet Service Providerilor din Rominia), ifiintata sfirsitul anului 2000 de principalii provideri de pe piata (PcNet, FX Internet, RDS, DNT). Scopul declarat al ANISP, i prima faza, era acela de a convinge RomTelecom sa se aseze la masa negocierilor pentru a lua i considerare reducerea tarifelor pentru internauti.
insa acordul icheiat de ANISP si RomTelecom aduce avantaje mai ales companiei ce detine monopolul telefoniei fixe i Rominia.
Este stiut ca, i tara noastra, cea mai mare parte din pretul conexiunii la Internet prin linie telefonica comutata revine costului impulsurilor telefonice. Dupa o lunga perioada de presiuni
exercitate de firmele furnizoare de Internet asupra RomTelecom pentru obtinerea acestor facilitati la transmiterea de date, s-a obtinut reducerea mult dorita de 50% (pentru accesul la Internet din cursul zilei), aplicabila din 19 decembrie 2000. insa problema este ca aceasta cedare s-a suprapus cu o reducere a duratei impulsului la serviciile telefonice din cursul zilei, fapt care a anulat efectul primei masuri.
Mai exact, i ultimii ani, politica RomTelecom a fost de a „scurta” impulsul de la trei minute la unul i timpul zilei si la doua minute dupa-amiaza. Pretul de acces pe ora (i cursul zilei) s-a triplat brusc, dupa care au urmat ajustari i rind cu inflatia.
Mentinind aceeasi politica, i urma cu citeva zile, RomTelecom a facut o noua surpriza, atit providerilor, cit si internautilor. Compania a redus impulsul la 40 de secunde ziua (practic, aceasta iseamna o majorare a pretului pe minut cu 60%), iar dupa-amiaza impulsul se scurteaza la un minut i loc de doua, deci o majorare a pretului cu 100%. in aceasta situatie este lesne de iteles reducerea de 50% aplicata tarifelor pentru un impuls nu se va regasi pe facturile telefonice ale utilizatorilor de Internet. Pe ansamblul unei zile, conform reprezentantilor RomTelecom, reducerea de tarif este de 30%. in ceea ce priveste navigarea pe Internet i timpul zilei, reducerea a fost anulata prin taxarea la 40 de secunde. „Pentru utilizatorii de Internet, nota de plata va fi, ziua, de fapt, la fel ca si pina acum „, ne-a declarat Radu Moldovan, director comercial la RomTelecom.
in ciuda acestui fapt, o parte din provideri sunt totusi optimisti. „Desi efectul reducerii este aproape nul, este o actiune extrem de importanta, pentru ca s-a schimbat istoria RomTelecomului si, mai ales, pentru ca a recunoscut asociatia providerilor, decizind sa se aseze la masa negocierilor”, ne-a declarat Mihai Batrineanu, director general PcNet. Directorul PcNet ne-a mai spus ca deja s-au pornit negocierile cu RomTelecom i vederea cedarii din partea acestuia catre ISP-uri a unei parti din profitul realizat i urma impulsurilor icasate prin intermediul providerilor. Despre aceasta negociere dl Radu Moldovan ne-a declarat ca „dorinta lor nu are obiect. RomTelecom va continua sa reduca tarifele pentru a transfera itregul beneficiu catre utilizatori, nu catre furnizorul de servicu”.
Numarul utilizatorilor se va dubla
Initiativa asociatiei ISP-istilor din Rominia, de a negocia oferirea de tarife reduse pentru timpul i care utilizatorul este conectat la serviciile Internet prin reteaua RomTelecom si acceptarea acestor negocieri de catre operatorul national, este un pas absolut normal. Toata lumea ar fi trebuit sa cistige din aceast acord; RomTelecom cistiga o crestere a traficului prin reteaua proprie, ISP-istii o crestere a numarului de clienti, iar consumatorul final, o reducere semnificativa la valoarea facturii.
Aceasta conventie itre furnizorii de servicii Internet si RomTelecom ar fi trebuit sa aduca un suflu nou pe piata de Internet din Rominia, prin generarea unei cresteri a numarului celor ce se vor conecta la reteaua mondiala si, probabil, pe termen mediu, o crestere a calitatii continutului, a ofertei de site-uri web rominesti si a bugetelor de publicitate on-line.
„intrucit accesul la Internet a marii majoritati a utilizatorilor de Internet din Rominia se face prin modem, marele cistigator al ofertei de reducere a tarifului de conectare este i mod clar RomTelecom, care isi va creste astfel traficul prin propria retea de telecomunicatii si, implicit, icasarile”, ne-a declarat Andrei Filip, consultant la Roland Berger&Partners Strategy Consultans.
ANISP crede isa ca pentru prima luna a anului 2001 se anunta cresteri spectaculoase i rindul utilizatorilor. Conform providerilor, cresterile vor fi de 140% pe piata companiilor si de 100% i cazul persoanelor fizice.