Cea mai importantă scădere s-a înregistrat la anvelopele destinate camionetelor (-39%). Segmentele de anvelopele de autoturisme și cel reprezentat de anvelopele pentru SUV-uri și autovehicule 4×4 au avut și ele scăderi considerabile, de -25%. Aceste rezultatele fac parte dintr-un studiu GfK Consumer Choices pentru piaţa de anvelope și uleiuri de motor.

Vestea bună este că anvelopele de vară au înregistrat o creștere de 16% în valoare față de 2012, având în vedere că acest segment a fost puternic afectat în momentul în care Guvernul a decis obligativitatea echipării autoturismelor cu anvelope de iarnă. Pe fondul acestei legi, în ultimii trei ani, piața anvelopelor a înregistrat o sezonalitate puternică în perioada octombrie – decembrie, atunci când cererea s-a îndreptat către anvelopele de iarnă. Practic, bugetele destinate achiziționării anvelopelor s-au cheltuit în mare parte pe acest segment în special în 2011, după care interesul a început să scadă.

“Anul trecut, valoare vânzărilor de anvelope de iarnă a înregistrat o scădere de -39%, cea mai mare din ultimii 3 ani. Rămâne de văzut dacă în 2014 piața va reuși să mai recupereze din pierderile înregistrate în 2012 și 2013 și dacă segmentul de vară va reuși să atragă în continuare o cerere importantă”, declară Ileana Tîlvan, Client Service Automotive Consumer Choices GfK România.

Piața uleiurilor de motor, în scădere ușoară

Valoarea vânzărilor de uleiuri de motor destinate autoturismelor și camionetelor a înregistrat în 2013 o scădere ușoară, de -2% față de 2012, însumând aproximativ 132,4 milioane de euro. Scăderea s-a mai diminuat față de anul anterior, în 2012 aceasta fiind de -16% comparativ cu 2011. Din punctul de vedere al structurii pieței, ea este corelată cu parcul auto: piața este dominată de uleiuri destinate mașinilor pe benzină, dar și de uleiuri cu o vâscozitate ridicată, cele de 10w40 reprezentând aproape 40%, parcul auto român fiind încă unul îmbătrânit.

În comparație cu 2012, segmentul de uleiuri de motor destinate mașinilor pe motorină a înregistrat o ușoară creștere, de +4%. Acest lucru este  ușor de explicat dacă ținem seama de importul masiv de mașini second hand din UE,  majoritatea fiind diesel.