Evenimente Mica publicitate Abonamente Comunicate
CITEŞTE ŞI

Actualitate Auto

Programele „Rabla” pe neînțelesul românilor

Autor: | | 0 Comentarii

Ministrul Mediului, Grațiela Gavrilescu, a anunțat cu câteva zile în urmă, într-un stil inconfundabil, demararea programului „Rabla Clasic”.

Cu surle, trâmbiţe, maşini aliniate ca la paradă, o armată de invitaţi şi un cort amplasat în curtea REMAT Bucureşti Sud, oficialul – care deţine şi funcţia de vicepremier în Guvern – şi-a început discursul explicând că „Rabla Clasic este cel mai longeviv program guvernamental. Ne aflăm deja la cea de-a XIV-a ediţie. Suntem şi la a doua ediţie a programului Rabla Plus, care oferă un ecobonus de până la 10.000 de euro”. Dacă în privinţa programului de subvenţionare a maşinilor electrice sau cu sisteme de propulsie hibrid lucrurile sunt clare, iar iniţiativa este lăudabilă, componenta „Rabla Clasic” este cel puţin controversată.

În statele europene care au apelat la soluţii similare, programul a fost gândit strict ca un imbold dat vânzărilor de vehicule noi în timpul crizei începută în 2007 – 2008. Iar durata a fost de doar 1 – 2 ani. Asta pentru că orice prelungire era văzută ca o susţinere a unui sector industrial incompatibilă cu regulile economiei de piaţă. În România însă, noţiunile de „reguli ale economiei de piaţă” şi de „distorsionare” a unui sector în care concurenţa este acerbă par simple vorbe în vânt. Dacă sunt bani de dat, trebuie daţi. Nu contează de unde vin şi nici ce efecte secundare provoacă acordarea lor fără logică.

Și, dacă tot vorbim de bani, o altă logică strâmbă a autorităţilor este acordarea de subvenţii menite să cureţe parcul auto de vechituri în acelaşi timp cu acceptarea unui număr imens de vehicule de ocazie. Lipsa unei strategii coerente face ca România să plătească sume enorme cu scopul declarat de a întineri parcului auto, iar rezultatul să fie o îmbătrânire accelerată a acestuia. Asta pentru că scoatem din circulaţie anual circa 19.000 de maşini mai vechi de opt ani şi importăm peste 500.000 de vehicule, în mare parte, chiar mai bătrâne.

Dincolo de „viziunea”, coerentă sau nu, a oficialilor din Ministerul Mediului şi Administraţia Fondului pentru Mediu, mai sunt de punctat câteva detalii legate de evenimentul de ieri. Mai întâi, cei care circulă pe Centura de Sud a Bucureştiului sau prin zona IMGB ştiu foarte bine câtă mizerie te întâmpină la fiecare metru. Este greu de explicat cum a reuşit să ignore Graţiela Gavrilescu - în drumul său către spectacolul pus în scenă în curtea REMAT – mormanele de gunoi care, cu siguranţă, poluează mai mult decât maşinile aflate în trafic în zona respectivă.

 

Apoi, ideea de a aduce în incinta unei firme private de reciclare - printre buldozere, macarale şi munţi de deşeuri - a câteva zeci de maşini noi, electrice sau nu, a părut un exerciţiu ratat de imagine. Fiind vorba despre lansarea unei iniţiative guvernamentale dedicată cumpărătorilor de maşini, ar fi fost mult mai logică organizarea evenimentului în cadrul Salonului Internaţional de Automobile Bucureşti (SIAB), expoziţie aflată la doar o câteva zile distanţă. Subiective sau nu, aceste consideraţii, pălesc însă în faţa declaraţiilor doamnei vicepremier, în mijlocul propriului SIAB. Pe lângă laudele aduse propriului Guvern pentru că „a făcut astfel, pentru prima data, o premieră în România”, Graţiela Gavrilescu a ţinut să sublinieze că aceeaşi instituţie „a alocat un buget de 133 de milioane care înseamnă nu mai mult, nici mai puţin, ci peste 19.000 de autovehicule noi”. Lăsând deoparte alte câteva derapaje, afirmaţiile de mai sus arată cât de important este pentru un vicepremier român discursul ţinut în faţa presei şi a invitaţilor români şi străini prezenţi de la un eveniment. În România, meritocraţia pare o temă la fel de abstractă ca regulile economiei de piaţă sau distorsionarea unui sector industrial.

Esenţa evenimentului

A 14-a ediţie a programului „Rabla Clasic” a început pe 15 martie 2018 cu un buget de 133 de milioane de lei capabil să asigure achiziţionarea a circa circa 19.000 de autoturisme noi. Potrivit d-nei ministru, una dintre principalele noutăţi ale sesiunii din acest an este faptul că, în premieră, microbuzele şi autobuzele devin vehicule eligibile pentru casare. Cuantumul primei de casare rămâne de 6.500 de lei pentru fiecare autovehicul uzat mai vechi de opt ani dat spre casare şi se acordă pentru achiziţionarea unei maşini noi a cărui sistem de propulsie generează maximum 130 g de CO2/km. De asemenea, la prima de casare se poate adăuga un ecobonus de 1.000 lei în cazul achiziţionării unui autovehicul nou, echipat cu sistem de propulsie care generează o cantitate de emisii de maximum 98 g de CO2/km în regim de funcţionare mixt şi/sau un ecobonus de 1.700 lei la achiziţionarea unui autovehicul nou, echipat cu sistem de propulsie hibrid. În cazul în care se întrunesc ambele condiţii, cele două ecobonusuri pot fi cumulate cu prima de casare standard. În plus, proprietarul poate achiziţiona mai multe autovehicule noi în schimbul predării spre casare a unui număr echivalent de autovehicule uzate, beneficiind în acest mod de mai multe prime de casare.

 

„Rabla Plus” va demara în cursul săptămânii viitoare, iar bugetul alocat se ridică la 120 milioane de lei pentru ecobonusuri şi staţii de încărcare. Accesarea programului „Rabla Plus” nu este condiţionată de casarea şi radierea unui autovehicul uzat. Prima oferită în cadrul „Rabla Clasic” se poate cumula cu ecotichetele prevăzute de Programul „Rabla Plus” numai în cazul în care solicitantul va achiziţiona fie un autovehicul nou electric, fie unul hibrid plug-in.

Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Printeaza

Alte articole

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

EVZ

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Ziare.com

DCNews

Stirile Kanal D

AutoBild

Click

Economica.net

Agrointeligenta

StiriDiaspora.ro

Stirile Tvr.ro

Infoactual

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.