După un 2014 marcat de creșteri și proiecte noi, antreprenorii care investesc în cea mai mare companie românească de curierat lucrează astăzi la dezvoltarea unui HUB regional la Brașov, al doilea după cel din București. „Este un nod din punctul de vedere al transportului și curieratului, un oraș cu o dinamică mare, unde mediul de business are o dezvoltare continuă. Este al doilea HUB al nostru, vor mai urma și altele“, punctează Felix Pătrășcanu principalul motiv care a stat la baza acestei decizii în urma căreia vor fi angajați 250 de oameni.

În total, investițiile plănuite în 2015 ajung la 8,5 milioane de euro, din care, de la începutul anului și până acum, s-au consumat deja 2 milioane de euro. Iar sumele sunt concentrate atât pe construcția noului HUB, cât și pe deschiderea și modernizarea de noi sedii, reînnoirea parcului de mașini, infrastructura IT, dezvoltarea și pregătirea angajaților.

„Pentru noi, ca de alt­fel pentru orice firmă de curierat sau transportator, mașinile pot fi incluse în categoria consumabile. Acestea reprezintă unul dintre instrumentele principale care ne ajută să ne facem treaba repede și bine. Ca o comparație, toate mașinile din flota noastră parcurg într-o singură noapte peste 70.000 km, în timp ce lungimea teoretică a Ecuatorului este de 40.074 km, ceea ce înseamnă că FAN înconjoară zilnic o dată și jumătate Pământul“, detaliază Felix Pătrășcanu. În context, fiind incluse la categoria „consumabile“, este „dificil“ să se facă un calcul prinvind cheltuielile realizate de companie în parcul auto, de-a lungul celor 17 ani de prezență în piață.

Lecții de criză

Prin criză au trecut învăţând nişte lecţii: cei trei antreprenori au îngheţat salariile în 2009 şi au redus numărul angajaţilor cu 10%. Dar nu au întrerupt programele de training, continuând să investească 300.000 euro anual. În tot acest timp, businessul a înregistrat o creştere de cel puțin 10% în fiecare an. Un rol important l-a avut şi online-ul, comerţul electronic generând peste 10% din cifra de afaceri. „Online-ul a fost unul dintre principalele motoare, însă o bună parte din majorare a fost generată de accentul pe care l-am pus pe servicii noi sau pe extinderea la nivel naţional a unor proiecte-pilot“, spunea Adrian Mihai, într-un interviu anterior pentru Capital.

De altfel, investițiile în online nu se opresc nici în 2015, cu un scop clar: acela de a face față „creșterii exponențiale înregistrate de sectorul comerțului online“, care are câteva vârfuri importante. „S-a dovedit că previziunile noastre privind avansul comerțului online sunt corecte, așa încât nu putem decât să constatăm că am făcut investițiile la timp“, explică Pătrășcanu.

Și, tot pentru anul acesta, cei trei antreprenori au estimat afaceri în creștere cu 15% față de anul trecut, până la 383,75 milioane de lei. Potrivit lui Pătrășcanu, revenirea economiei, noile servicii lansate și strategia de extindere a gradului de acoperire cu servicii la nivel național au dus la crearea unui scenariu de creștere cel puțin similar cu cel de anul trecut. „Întotdeauna, în estimări, alegem să ne ghidăm după un scenariu prudent și pentru că servicii de tipul celor pe care le oferim noi sunt în strânsă legătură cu economia națională, iar aceasta este influențată de o serie de factori imprevizibili“, adaugă el. Mai mult, având în vedere schimbările din ultimii doi ani, se constată o consolidare a pieței. Cu alte cuvinte, jucătorii mici au dispărut, fie pentru că au fost preluați, fie pentru că nu au mai putut face față competiției, în timp ce jucătorii mari și-au întărit pozițiile.