Puțini înțeleg pericolele la care se expun, prin eliminarea agențiilor de turism din planificarea vacanțelor mult așteptate, iar cei mai mulți ajung să-și dea seama de greșelile pe care le fac abia atunci când își compromit vacanțele. 

”Mirajul câștigului financiar și problemele pieței i-au determinat pe mulți să-și facă singuri rezervări, dar astfel apar foarte multe probleme. În primul rând, dacă ar compara totalul cheltuielilor pentru o vacanță cumpărată printr-o agenție de turism serioasă și banii pe care-i scot din buzunar pentru o vacanță planificată fără a apela la o agenție, oricine ar ajunge la un preț mai mare pe cont propriu, pentru servicii eventual similare. Apoi apar problemele legate de garanțiile pe care doar agențiile le oferă, nu și site-urile”, spune Adriana Motrescu, directorul general al agenției Perfect Journey. 

Potrivit Adrianei Motrescu, în general, cele mai multe plângeri sunt în legătură cu neconfirmarea serviciilor rezervate online: fie nu există rezervarea lor pentru că nu a fost achitată în avans, fie nu reușesc să găsească transferul sau pierd conexiunea din pricina întârzierilor avute de companiile aeriene și nu reusesc să ia legătura cu reprezentanții site-ului de pe care au achiziționat serviciile. De asemenea, sunt situații în care rezervă servicii ce nu pot fi modificate și nu au răbdarea necesară pentru a citi termenii și condițiile, neștiind ce au cumpărat. 

”În cazul apariției unor probleme pe care agenția nu le rezolvă, turistul își poate recupera prejudiciul. Are pe cine să tragă la răspundere, ceea ce nu se poate întâmpla în cazul unor rezervări făcute de pe un site care doar prezintă oferte pe care nici nu le verifică, nici nu le garantează. Si agențiile și site-urile de turism se supun unei legislații, nu vând în afara unor reglementări, deci se supun în totalitate legilor și răspund în fața legii. In schimb însă, turiștii care își achiziționează serviciile din mediul online își recuperează într-un timp mult mai îndelungat un prejudiciu și îl obțin doar dacă știu cui și când să se adreseze (termen legal pentru depunerea unei reclamații, etc). La fel și grupurile de turism care au apărut în ultimul timp și promit vacanțe de vis la prețuri reduse, dar nu reușesc să ofere nici jumătate din ceea ce presupune o vacanță garantată de o agenție de turism”, mai spune Adriana Motrescu. 

 

Așadar, turiștii ar trebui să-și ridice semne de întrebare încă din clipa în care observă că o ofertă promite servicii de patru sau cinci stele, la resorturi de lux, cu prețul pentru un sejur egal cu cel pe care l-ar plăti doar pentru o singură zi.

”Nu poți crede că cineva îți vinde o excursie de 1.000 de euro la prețul de 150 de euro, pentru că niciun hotelier din lume nu poate face o asemenea reducere de preț. Este clar, în astfel de situații, că ceva nu este corect, iar de cele mai multe ori se întâmplă să fie o escrocherie, de care turistul află abia după ce pleacă de acasă, cu bagaje, cu familia și cu visul de vacanță, care urmează să fie spulberat în cel mai scurt timp, când constată că nu are rezervare la avion, că banii au fost dați degeaba, că hotelul la care ajung după o zi de călătorie obositoare nu a lucrat niciodată cu grupul, site-ul sau agenția care a vândut o vacanță fictivă. Astfel se ajunge nu doar la compromiterea vacanțelor, dar și la cheltuieli imediate, neplanificate, de 10-20 de ori mai mari decât ar fi costat o vacanță de vis, cumpărată de la o agenție care își respectă angajamentele și pune pe primul plan satisfacția clientului”, adaugă Motrescu.