Evenimente Mica publicitate Abonamente
CITEŞTE ŞI

25 de ani de CAPITAL

Oana Osman: «În prima săptămână la Capital, îmi dădeam palme că nu am venit mai devreme»

Autor: | | 0 Comentarii

NOSTALGIE Oana Osman intră în echipa Capital în anul 2003. La început este șef al departamentului finanțe-bănci, iar, după puțin timp, e numită redactor-șef adjunct. În 2012, preia conducerea editorială a revistei. După trei ani, pleacă din funcția de redactor-șef al Capital pentru a lansa proiectul online profit.ro.

Susţinătoare categorică a politicilor economice de dreapta, Oana Osman şi-a găsit la revista Capital locul perfect. Aici a întâlnit colegi care se ghidau după aceleaşi principii şi s-a bucurat de cititori avizaţi, care ştiau ce presupune adevărata economie de piaţă.    

Capital: Cum aţi ajuns să faceţi parte din echipa revistei Capital?

Oana Osman: Am venit în martie 2003. Graţie Andreei Roşca, redactorul-şef de atunci. S-a străduit timp de mai multe luni să mă convingă să plec de la Curentul, unde eram redactor-şef adjunct pe secţiunea economic, pentru a veni şef al departamentului de bănci şi asigurări la Capital. Nu înţelegea cum putea ezita cineva să accepte imediat o ofertă de la cea mai bună revistă economică din ţară. Capital depăşise de mult anii încercărilor de început, era publicaţie matură, lider de piaţă. Aveam 25 de ani şi, pur şi simplu, îmi era greu să plec din redacţia în care începusem să lucrez încă din studenţie. La fel cum avea să-mi fie şi după 12 ani la Capital.

I-am mulţumit mai târziu Andreei că a insistat, în pofida fluturilor pe care îi aveam în cap. În prima săptămâna la Capital îmi dădeam palme că nu am venit mai devreme. Era, cred, cel mai fain loc în care puteai să lucrezi atunci în presa economică. Jurnalişti extraordinari, cei mai buni pe domeniile lor. Patroni elveţieni care respectau independenţa editorială. O abordare analitica a subiectelor pe care un cotidian şi-o permite mai greu, în lipsa unor resurse considerabile de personal, dar care la un săptamânal e obligatorie aproape în fiecare pagină. 

Jurnalismul la publicaţii periodice îţi construieşte într-un fel modul în care te raportezi la informaţii, la evenimente. Te obligă să cauţi mai departe de ştire, să afli care îi sunt implicaţiile, care e contextul mai amplu în care se încadrează, care e relevanţa pentru grupuri diferite, în ce fel se leagă cu alte evenimente sau fenomene etc. Din primele şedinţe la Capital, când revista funcţiona doar ca săptămânal, site-ul preluând integral conţinutul ediţiei tipărite, am rămas şi acum cu o obsesie: nu pot să aud o informaţie simplă de actualitate fără să mă întreb „Și ce dacă?“, există implicaţii mai ample, pe cine interesează şi de ce? Totul, având în gând publicul special pentru care scrii. Ulterior, Capital a devenit, în paralel, şi „cotidian“, în mediul online, ­site-ul fiind alimentat cu ştiri pentru un public care are nevoie şi de informaţie rapidă, în timp real.

 

Capital: Numiţi un articol/subiect publicat în Capital care a avut un impact major pentru societatea românească. 

Oana Osman: Am fost tentată mult timp să consider ca fiind cele mai importante „bombele de presă“, dezvăluirile, nu puţine, pe care Capital le-a făcut expunând în premieră fraude financiare, scheme piramidale sau altele asemenea. Au avut impact emoţional de moment extrem de puternic, au fost preluate apoi în restul presei şi au intrat în atenţia autorităţilor. 

Dar de curând mi-am dat seama, gândindu-mă chiar la su­biecte publicate în trecut de revista Capital, că poate la fel de importante au fost sau ar fi trebuit să fie articole care nu au făcut aşa mare senzaţie, nedezvăluind infracţiuni comise de alţii, ci riscuri la care ne expunem mulţi dintre noi, dar pe care preferăm să le ignorăm pentru a nu strica petrecerea unor avantaje imediate sau a unor câştiguri sperate. Îmi amintesc de analize făcute de Capital în perioada de boom imobiliar, cu comparaţii de randamente, cu discrepanţe între evoluţia preţurilor apartamentelor, ajunse în zone nebuneşti, şi evolutia chiriilor, care cresteau mult mai încet, constrânse de veniturile disponibile să păstreze încă legătura cu bunul simţ. Cu cifre care indicau că nu mai era loc de creşteri de preţuri ca până atunci. N-au făcut „senzaţie“, ba au generat şi reacţii de respingere şi acuze că speriem oamenii şi stricăm piaţa. Iar păgubiţi, în final, probabil că au fost la fel de mulţi ca la o schemă piramidală de răsunet. La fel de puţină senzaţie au făcut articole care explicau situaţia specială a francului elveţian în perioada în care înflorea creditarea în această valută, la dobânzi mici. Capital nu a susţinut interzicerea unor astfel de împrumuturi, dar a arătat că în vremuri tulburi (atunci de neconceput pentru cine spera la creşteri economice perpetue), francul e monedă de refugiu şi se apreciază. Și, apoi, a adus noi avertismente că stabilitatea relativă păstrată şi după începerea crizei este doar conjuncturală, menţinută artificial, doar temporar şi cu costuri enorme de Banca Elveţiei, pentru a-şi proteja exportatorii de apreciere. Din păcate, nu s-au descurajat prea mulţi.

Capital: Ce dificultăţi a întâmpinat revista Capital în anii în care aţi lucrat aici? 

Oana Osman: Multe. Din 2003 până în 2015, cât am lucrat la Capital, economia a trecut de la boom la criză, iar criza nu a ocolit presă scrisă. Ba, a prins-o şi într-o perioada de schimbare a paradigmelor şi modelelor de business, în care cititorii migrau natural dinspre print spre online. Oportunitatea accesului la un public mai mare, în online, nu şi-a găsit însă imediat şi soluţia sustenabilităţii financiare. Cu conţinut oferit gratuit în online şi cu venituri (din vânzări şi publicitate) obţinute încă multă vreme preponderent din ediţiile tipărite, Capital nu a fost ferit de problemele care au afectat presă scrisă peste tot în lume, forţând redacţiile să se reducă, numărul paginilor să se împuţineze. În România, s-au adăugat problemele difuzorilor de presă, care dădeau faliment pe capete. Ziarele nu mai ajungeau la un public şi aşa în scădere, în condiţiile migraţiei spre online, iar falimentul unor firme care încheiau abonamente te lăsau cu abonaţi cărora trebuia să le livrezi în continuare revista, pentru că achitaseră preţul şi nu-ţi puteai bate joc de ei, deşi banii nu mai ajungeau niciodată la noi. 

Multe probleme şi le-a creat şi presă, singură. Îmi amintesc că începuse o nebunie, care a ţinut până prin 2010-2011, cu inserturile de cărţi sau DVD-uri, la preţuri mici, prin care ziarele şi revistele încercau să crească vânzările la tarabă ale ediţiilor tipărite. Oamenii nici nu mai ştiau ce ziar cumpără, cereau direct „cartea X, care se da cu ziarul“. Iar când campaniile cu cărţi au încetat, publicul, care era motivat în achiziţii de aşa ceva, evident că nu a continuat să cumpere ziarele „fără nimic ataşat“, iar tirajele s-au prăbuşit. Adevărul, preluat de Dinu Patriciu, era campion la astfel de campanii, dar, la un moment dat, au început şi competitorii noştri din trustul lui Dan Voiculescu, Săptămâna Financiară, să vândă revista cu carte insert. Elveţienii s-au speriat şi au considerat că trebuie să avem şi noi variante de vânzare cu carte pentru Capital la chioşcuri. Ca să rămânem în zona decentă, am inserat cărţi de business, care să aibă legătură cu profilul revistei. N-am avut nicio şansă. Săptămâna Financiară distribuise deja trei ediţii cu cărţi despre profeţiile lui Nostradamus, una cu profeţiile mayaşilor, altă cu „111 teorii ale conspiraţiei“. Ne-au rupt! Într-un an ne-au depăşit la vânzări şi Capital nu mai era lider de piaţă. Devenise absurd şi aproape amuzant, făceam pariuri cu ce cărţi de profeţii şi astrologie vom fi zdrobiţi săptămâna viitoare. Circula chiar un zvon că un ziar se pregăteşte să dea lovitura fatală întregii pieţe de presă, inserând Biblia pentru a-şi creşte vânzările la tarabe. Nu s-a adeverit, din fericire, pentru ultimele urme de bun-simţ din piaţă. Săptămâna Financiară s-a închis după o vreme, când modelul cărţilor şi DVD-urilor insert a murit, iar patronatul a avut probleme, din păcate pentru ziariştii foarte buni care scriau acolo. 

Pagina 1 din 2
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

DCNews

Stirile Kanal D

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Adevarul

Stirile Tvr.ro

Click

Agrointeligenta

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Infoactual

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro