A studiat medicina în România, a profesat doar câțiva ani pentru că a ales altă cale. A început comerțul cu produse din Liban, iar apoi a deschis primul restaurant Spring Time. A urmat al doilea, al treilea și a ajuns la un lanț întreg. De la restaurante a trecut la industria hotelieră, iar astăzi este unul dintre cei mai mari investitori din sector. 

Capital: Ce v-a determinat să faceţi această investiţie?
Mohammad Murad: Am încercat să creăm un nou produs turistic de cinci stele, un concept nou. Am plecat de la nevoia turistului sau a unei persoane care îşi permite cinci stele, din toate punctele de vedere: de la lumină, la confortul camerei, la produsele bio în restaurante. Nu a fost doar un calcul de profit, am adăugat la ce aveam un produs nou astfel încât să avem o gamă cât mai largă de patru, cinci stele. Noi în continuare credem în turismul românesc.

Capital: De ce aţi ales totuşi să construiţi acest hotel de 5 stele aici în Mamaia Nord şi nu în altă staţiune?
Mohammad Murad: Acest hotel este continuarea unui proiect care a fost lansat în 2010, Phoenicia Resort. Având în vedere că avem și infrastructura, costul este mult mai mic, iar administrarea este mult mai ușoară. Cel mai important lucru este investiția în resursa umană, așadar, în loc să ai mai multe hoteluri în diferite stațiuni, preferăm să avem un complex amplu. 

Capital: La ce valoare se ridică investiția?
Mohammad Murad: Am investit în jur de 10 milioane de euro. Anterior, în alte declarații am precizat că este vorba de 7 milioane partea de construcție cu dotări cu tot, însă nu am făcut o socoteală fixă. Am încercat să creăm un produs care concurează cu vecinii noștri, care oferă produse la un mod mai comercial.

Capital: Aşteptaţi să vină aici români din ţară, români din afară sau turişti străini?
Mohammad Murad: Să știți că targetul nostru este și în România, și în afara țării. Desigur, sunt două strategii diferite, un hotel nu poate să aducă niciodată turiști din străinătate, țara poate să aducă turiști din afară, nu un hotel. Nimeni nu va spune că se duce la hotelul Phoenicia din Mamaia sau din Năvodari, prima alegere va fi țara, după aceea vor alege stațiunea, iar într-un final vor ajunge să selecteze hotelul. 

 

Capital: Cum funcționează pe litoralul românesc sistemul all inclusive? 
Mohammad Murad: Am văzut, în România, că foarte mulți oameni, chiar și din partea presei, nu știu ce înseamnă de fapt „all inclusive“. Când vorbim de all inclusive înseamnă că trebuie să ajung acolo fără card și fără bani cash, încât toate serviciile sunt incluse. În România avem o situație total atipică, avem foarte puține hoteluri care sunt sub formă de complexe turistice. Chiar și la noi, la Phoenicia, vă spun sincer, că nu suntem un complex turistic închis. Am încercat acest lucru, dar ne-am lovit de o problemă birocratică. Într-un complex în care avem peste 2.500 de locuri de cazare, te trezești că plaja a luat-o o firmă din București care are vechime de o zi. All inclusive înseamnă toate componentele produsului turistic: plajă, restaurant, bază sportivă, piscină, zonă de agrement, toate trebuie să fie incluse pentru a vorbi de all inclusive. 

Capital: Dar condițiile all inclusive oferite de bulgari sunt mai bune sau mai proaste decât cele de pe litoralul românesc?
Mohammad Murad: Ei sunt cu nişte paşi înaintea noastră. De exemplu, în Albena au companii care administrează staţiunea de peste 10 ani de zile. Rar găseşti la ei un hotel care nu are piscină sau nu are plajă. Vorbind de servicii, cred că ei câştigă prin anumite hoteluri. Noi stăm mai bine la masă. Nu generalizez dar gustul şi calitatea mâncării sunt superioare lor. Ei stau mai bine poate la plajă, noi stăm mai bine la preţurile la liber. Cele două ţări sunt comparabile, cu mici avantaje pe care fiecare le are, dar vă spun foarte sincer că produsul lor turistic este doar foarte comercial.

Capital: Ce estimări aveți pentru acest sezon în ceea ce privește sistemul all inclusive de la Phoenicia Resort Mamaia? 
Mohammad Murad: Sunt în ușoară scădere față de anul trecut. În 2016, am închis sezonul de vară cu 94% grad de ocupare. Anul acesta merge un pic mai slab. Până la 10 iulie, litoralul a arătat un pic mai gol. Am încercat să găsim cauzele şi cred că au fost mai mulţi factori care au dus la această scădere. Scăderea a fost undeva la 8-9%, în special pe produsul de 4-5 stele, dovadă că nu mai sunt bani. Produsul care se vinde pe piaţă mai scump se vinde mai greu. De exemplu, noi concurăm cu produs de 4-5 stele, cu ţări precum Grecia, Croaţia sau Turcia. La 3 stele merge foarte bine, iar gradul de ocupare este de 100%. În concluzie, avem probleme la 4 şi la 5 stele.

 

Capital: Cu toate acestea aţi ales să deschideţi un hotel de 5 stele. De ce?  
Mohammad Murad: Vârsta unei companii contează, iar strategia ei nu se calculează după un an de zile. Aici este vorba despre ani de zile în care ai aşteptat să vezi conjunctura lucrurilor. Nu ştim ce se va întâmpla anul acesta sau la anul. Pentru a da un contur corect, ai nevoie de 4-5 ani de zile ca să pui pe picioare o afacere.

Capital: În ultimii doi ani ați cumpărat câteva hoteluri pe litoral. Când estimați că le veți redeschide?
Mohammad Murad: Vorbim despre Complexul Amfiteatru Belvedere. Am făcut toată gândirea de proiect. Urmează partea de achiziţie, după care începe şantierul. Scopul este să se realizeze în scurt timp, ca să avem un cost mai mic. Este un complex foarte frumos, îl cunosc din ‘82, de când eram student. Pentru mine este mai mult o ambiţie morală decât materială. Îmi doresc să pot să îl fac şi să îl aduc cel putin la nivelul la care era perceput în anii ‘70-‘75. Sper să am sprijinul autorităţilor locale si centrale şi să devenim parteneri. 

Capital: Există unele divergențe acolo cu cei care au închiriat spațiile comerciale. Cum veți rezolva această chestiune? 
Mohammad Murad: Mereu, când există o problemă care priveşte mai multe persoane, prin comunicare se rezolvă jumătate din ea. Sunt convins că orice problemă se poate rezolva, iar în cazul unei probleme care e mai greu de rezolvat, aplicăm una din cele mai bune variante. E posibil să ajungi la o variantă în care nu mai poţi să faci acea investiţie. Spun sincer că dacă statul nu ne asigură şi un suport pe zona autorităţilor locale şi centrale, eu personal nu aş mai face investiţii.

 

Capital: La ce valoare se ridică investiția de la Olimp?
Mohammad Murad: Suntem parteneri cu Banca Transilvania, de acolo avem sprijinul, deja avem primul contract încheiat. Estimez că investiţia va depăşi 25 de milioane de euro, care include și achiziția.

Capital: Avem nevoie de un brand de ţară în domeniul turismului? Care credeţi că ar fi cel mai potrivit?
Mohammad Murad: Eu zic că avem nevoie. România are ce oferi. Putem organiza un concurs public la nivel naţional, iar cel care va veni cu cea mai bună idee să câştige o sumă de bani, o maşină etc. În Brazilia de exemplu, acum 30-40 de ani, dansul celebru Samba a devenit brand. Au fost criticaţi de foarte mulţi oameni, dar iată că au fost aduşi milioane de turişti. România este o ţară foarte naturală. Eu aş fi rezervat să spun ceva despre „frunză“. Trebuie să fie ceva mai mult decât o frunză pentru că cel mai important lucru în România este omul. Aş face o combinaţie între om şi natură. Aici, și omul este natural. Este un lucru foarte greu de găsit, iar România este inima Europei până la urmă, putem să fim foarte atractivi dacă gândim o strategie. L-am auzit recent pe domnul ministru (Turismului – n.r.) şi daţi-mi voie să nu fie de acord cu el spunând că „mai avem puţin de lucrat la strategie“. Noi, patronii, nu am fost consultaţi și niciodată un om de birou nu poate gândi o strategie pentru cei care lucrează. Cu toţii trebuie să gândim o strategie care să vizeze partea de promovare externă şi comunicare.

Capital: Aveţi hoteluri și în Bucureşti? În acest an veți redeschide Lido. Sunteţi cel mai mare investitor din domeniul hotelier din România?
Mohammad Murad: Sincer, nu am făcut un calcul și nu a fost pentru mine o țintă să devin cel mai mare. Nu pot să consider că sunt un brand, mai am de lucrat. Eu sunt o persoană care investește sentimental. Sunt conştient de faptul că acel client a muncit un an de zile şi vrea să petreacă o săptămână liniştit. Înţeleg durerile oamenilor şi mofturile lor, nu mă enervează şi nu mă supără acest fapt.