Segmentul SUV-urilor de casă B, sau cel al așa-numitelor crossovere, devine, pe zi ce trece, tot mai aglomerat. Majoritatea producătorilor au deja în gamă sau sunt în curs de a lansa pe piață astfel de modele. Motivul? Această zonă a pieței auto europene a crescut anul trecut cu 19,9%, mult peste majorarea medie de 6,5%. În 2016 au fost comercializate în Europa nu mai puțin de 1,26 milioane de SUV-uri de clasă B, liderul fiind Renault Captur, urmat de Peugeot 2008 și Opel Mokka. De altfel, conform oficialilor KIA, este de așteptat ca mini-SUV să atingă în 2020 circa două milioane de unități, ceea ce va însemna că 1 din 10 automobile noi vândute pe Bătrânul Continent va face parte din această clasă.

 

Pe lângă cele trei modele menționate mai sus, segmentul în care debutează Kia prin nou Stonic este luat cu asalt de o întreagă serie de vehicule anunțate în această toamnă la Frankfurt Motor Show și care ajung, rând pe rând, pe piață. Printre acestea se numără Ford EcoSport, Seat Arona, Skoda Karoq sau chiar fratele mai pretențios al lui Stonic, Hyundai Kona. Doar că, din întreaga pleiadă de exponenți ai segmentului B-SUV, doar câțiva au prețuri de bază care încep sub pragul de 14.000 de euro. Cel mai cunoscut dintre acestea este, desigur, Dacia Duster, vehicul a cărui nouă variantă – care face pasul către intrarea în clasa compactă – tocmai a ajuns pe piață. În varianta anterioară, cel mai ieftin Duster costa 10.900 de euro, iar în noua configurație, prețul a urcat la 12.350 de euro. Cel mai puternic concurent al SUV-ului românesc este Suzuki Vitara, model cu un preț de bază de 13.550 euro. În acest context, KIA Stonic se plasează în coasta acestor modele, ajungând la clienți cu un preț minim de 13.709 euro.

Un miniSUV onest

Testat de Capital în variantele de propulsie 1.0 T-GDI – 120 CP, 1.4 GSL – 100 CP și 1.6 DSL (diesel) – 110 CP, noul Stonic a atras prin stabilitatea în viraje, o direcție sigură și ușor de manevrat, o calitate bună a materialelor și îmbinărilor din habitaclu și o ergonomie crescută a postului de conducere. Pe de altă parte, interiorul ascet, fără multe detalii stilistice, contrastează cu exteriorul destul de agresiv, mizând pe sportivitate. Este demn de menționat însă faptul că această sportivitate este doar aparentă, numai varianta dotată cu motorul 1.0 T-GDI care dezvoltă 120 CP, cuplat la o cutie de viteze cu șase trepte, asigurând o doză rezonabilă de adrenalină. Toate celelalte propulsoare din gamă furnizează exact puterea necesară pentru un condus liniștit și economic, fără excese.

 

La capitolul preț, cea mai ieftină variantă Stonic – Urban, 1.2 GSL, 84 CP și cutie manuală cu cinci trepte – va avea de înfruntat un Suzuki Vitara cu câteva zeci de euro mai ieftin, cu un nivel de echipare similar, Cool, dar cu un propulsor 1.6 – 16V care dezvoltă 120 CP. 

Dincolo de comparațiile cu alte modele din segmentul SUV-urilor de clasă B, Kia Stonic rămâne o opțiune demnă de luat în calcul pentru toți cei care își doresc un vehicul cu dimensiuni reduse, dar cu alură de vehicul de teren și cu o gamă de prețuri care nu pune o presiune prea mare pe bugetul clienților.

Caracteristici tehnice KIA Stonic:

Motor                                      1.0 T-GDI

Capacitate cilindrică            998 cmc

Putere                                    120 CP

Combustibil                           benzină

Viteza maximă                      184 km/h

Accelerație 0-100 km/h       10,3 sec.

Consum mediu                    5 l/100 km

Emisii CO2                            115 g/km

Preț                                         15.411 euro