Evenimente Mica publicitate Abonamente
CITEŞTE ŞI

IMM-ist în România

În războiul Antifraudei cu magazinele şi restaurantele, şeful Fiscului anunţă: Vom continua controalele şi mai abitir!

Autor: |

Comercianţii şi patronii de restaurante acuză Antifrauda că le închide activitatea pentru sume derizorii depistate în casele de marcat, îi hărţuiește cu amenzi, se comportă agresiv şi, în final, le ruinează afacerile. În replică, şeful Fiscului susţine că plângerile nu reflectă realitatea, iar controalele vor continua „şi mai abitir”. Cum s-a ajuns aici? Schimbarea legislației din această lună a sporit mult puterile DGAF, excesiv chiar, potrivit mediului de afaceri.

În ultimele zece zile, inspectorii Direcţiei Generale de Antifraudă Fiscală (DGAF) au semănat teroarea printre comercianţi şi patronii de restaurante. Descind intempestiv în timpul programului cu clienţii, verifică registrele, sumele din casele de marcat şi pe cele aflate asupra angajaţilor, decid pe loc confiscarea banilor, suspendarea activităţii, sigilarea unităţii şi afişarea pe toate uşile de acces a anunţului „Activitate suspendată de Antifraudă ANAF pentru neemiterea bonurilor fiscale”.

Citeşte şi Abuzurile Antifraudei: Nu există nicio lege care le dă dreptul să facă percheziţii. Câteva sfaturi pentru comercianţi

„Măsurile luate sunt disproporţionate faţă de fapte. Nu există o casierie în care să nu găseşti un ban în plus faţă de cât este înregistrat şi atunci înseamnă că oricui din retail i se poate închide activitatea pentru o lună sau 3 luni, cu efecte tangibile şi intangibile greu de măsurat. Mărfurile sunt perisabile, angajaţii rămân pe drumuri, există riscul ca afacerea să fie pusă de butuci”, spune Constantin Sebeşanu, preşedintele Organizaţiei Patronale a Hotelurilor şi Restaurantelor din România, HORA.

Antifrauda a închis, în mai puţin de două săptămâni, activitatea a zeci de magazine, restaurante, case de schimb valutar pentru nereguli privind casele de marcat, conform prevderilor din ordinul 218/2015 care se aplică din martie. Pe 15 martie a fost demarată o campanie în toată ţara.

Şeful Fiscului: Lista cu cei controlaţi, întocmită la sesizările clienţilor

„În primul rând, vreau să vă confirm intensificarea acestor controale care fac parte dintr-o amplă acţiune la nivel naţional ce vizează îmbunătăţirea conformării voluntare şi a disciplinei fiscale, anunţată anterior inclusiv de către mine (la începutul anului, anunţul a fost făcut într-un interviu pentru Capital, aici n.r.). În al doilea rând, este important de ştiut că, la baza conceperii listei cu agenţii economici ce urmează a fi controlaţi, s-au aflat atât sesizările primite la Tel Verde, cât şi analizele de risc efectuate de structurile de specialitate care utilizează un set de criterii de selectivitate riguroase”, a declarat pentru Capital preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF), Gelu Ştefan Diaconu.

În schimb, reprezentanţii comercianţilor spun că abordarea Antifraudei este mai mult decât discutabilă atât pe fond, cât şi ca formă. Pe fond, ei reclamă lipsa din legislaţie a unor criterii clare şi a unor praguri valorice. De exemplu, legislaţia lasă la latitudinea inspectorilor decizia de a sigila unitatea, indiferent dacă suma depistată, presupus sustrasă de la plata taxelor, este de 100 de lei sau de 10.000 lei. Un alt exemplu este intervalul în care poate fi închisă activitatea, între una şi trei luni, fără nicio altă precizare privind gravitatea faptelor. În aceste condiţii, inspectorii aleg dacă suspendă activitatea o lună, două sau trei luni. În acest răstimp, mărfurile se deteriorează, angajaţii nu sunt plătiţi, iar riscul ca afacerea să dea faliment creşte cu fiecare zi.

În practică, cea mai gravă problemă – pe care patronii de restaurante nu ştiu cum să o rezolve - este bacşişul oferit ospătarilor. „Au dat năvală seara când restaurantul era plin de clienţi şi au cerut tot felul de lucruri absurde”, spune reprezentantul unui restaurant. „Au cerut să arătăm că produsele din farfuriile pe care tocmai le duceam clienţilor se află în menu. Bineînţeles că mâncarea s-a răcit, clienţii aşteptau şi au fost foarte supăraţi. Le-au cerut ospătarilor să scoată tot ce au în buzunare. Culmea a fost când ne-au întrebat de ce oferta zilei este alb-negru, şi nu color”, povesteşte sursa citată.

Constantin Sebeşanu confirmă acest comportament şi arată că pentru afacerile din domeniul serviciilor pagubele de imagine se traduc în scăderea veniturilor. „Este şi o problemă de formă pentru că tot comportamentul este demonstrativ. Descind în faţa restaurantului cu 15 maşini. Vin în timpul programului, cu clienţii de faţă. Parcă am fi în perioada prohibiţiei”, spune acesta.

În opinia specialiştilor în fiscalitate, abuzurile sunt posibile din cauza reglementărilor. „Legislaţia este concepută abuziv. Inspectorii DGAF nu fac altceva, până la urmă, decât să pună în aplicarea legislaţia”, explică Eugenia Ion, Tax Consultant, Contexpert.

Pagina 1 din 2
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

DCNews

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Adevarul

Click

Agrointeligenta

Doctorul Zilei

Animal Zoo

EVZ Monden

Infoactual

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro