Prețul plătit de Tarom pentru polița de asigurare de sănătate a piloților, stewarzilor și personalului non navigant va fi cu 65% mai mic decât până acum , în condițiile în care compania aeriană a început un proces mai amplu de renegociere a contractelor cu furnizorii și partenerii, au arătat, pentru Capital, reprezentanții companiei.

În acest moment, polița de asigurare a angajaților este emisă de către compania Ergo, deținută de  nemții de la Munich Re și presupune, potrivit informațiilor Capital, plata unei prime anuale de peste 1,4 milioane de euro.

Contractul a fost prelungit pe încă două luni, timp în care va avea loc un proces de selecție a noului asigurător. 
Intenția Tarom este să plafoneze această cheltuială la aproximativ 500.000 de euro, fără să fie modificate condițiile de asigurare.  

„Intenționăm să reducem costurile pentru asigurările personalului aeronautic navigant și tehnic non-navigant la aproximativ jumătate de milion de euro anual. Vrem în același timp să fim foarte clari și bine înțeleși. Condițiile de asigurare vor rămâne neschimbate pentru angajații noștri. TAROM însă reușește să își raționalizeze și diminueze cheltuielile, numai pe acest sector, cu aproximativ 65%,” au declarat, pentru Capital, reprezentanții Tarom.

Această măsură, spun cei de la compania aeriană,  este doar o parte dintr-o strageie mai amplă care vizează reducerea costurilor. 

„Vrem să atragem atenția asupra unei schimbări consistente de abordare a managementului TAROM în ceea ce privește procesele de achiziție derulate de companie, inclusiv cele de asigurări.Tarom  continuă strategia de reducere a costurilor, inclusiv prin adoptarea în Consiliul de Administrație a unui regulament care va permite managementului să impună, în limitele legii, costuri și praguri corecte, bazate în totalitate pe regulile de piață,” mai spun reprezentanții companiei de stat. 

Surse: asigurarea pentru avioane și pasageri va trece iar la asigurători din România 

 

Cea mai importantă poliță  contractată de Tarom este cea care asigurără avioanele pe care le are în dotare și, în același timp, acoperă eventualele daune pe care pasagerii sau alți terți le-ar putea suferi în urma unui accident. Această poliță presupune cea mai mare sumă asigurată de pe piața locală, adică aproximativ 750 de milioane de dolari. 

În prezent, contractul este în portofoliul brokerului Marsh România, subsidiara locala a celui mai mare broker american. Firma a câștigat contul, la finalul lui 2017, pentru al doilea an consecutiv. Prețul achitat de Tarom pentru această poliță a fost de circa 1,3 milioane de dolari, printre  cele mai mici din ultimii 10 ani, iar riscurile au fost asigurate pe piața de la Londra și preluate de un sindicat de reasigurători specializați în domeniu. 

Până în 2016, brokerii nu au avut acces la contractele de asigurare ale Tarom, singurii candidați acceptați fiind firme de asigurare. Surse din piață afirmă că este posibil să se revină la acest sistem care are avantajul că, în cazul unor evenimente, legătura  este directă, iar respectivul asigurător este controlat de autoritățile din România, inclusiv în ceea ce privește nivelul rezervelor de daună cu care este garantată plata despăgubirii. În plus, taxele plătite pentru contractul de asigurare rămân și ele în România, fiind încasate de Autoritatea de Supraveghere Financiară.  

Pe de altă parte, având în vedere nivelul mare al sumei asigurate și firmele din România se reasigură, în final, tot pe o piață mare, cum e cea de la Londra. La aceste piețe, numele mari la nivel internațional au acces mai facil, acesta fiind și motivul pentru care Marsh a reușit să liciteze un preț sub concurenții săi, firme de asigurare. Până în 2015, polița de asigurare a costat circa 2 milioane de dolari, multă vreme fiind emisă de Astra Asigurări, companie românească ce a achitat și mai multe daune, inclusiv una record, de 34 de milioane de dolari, pentru un accident din anii 1990. În prezent, Astra Asigurări este în faliment. 

Compania își deschide un contact- center  și vrea să construiască oferte personalizate pentru clienți

 

Potrivit celor de la Tarom, compania își va muta și sediul într-o clădire proprie după ce a reziliat contractul de închiriere cu Compania Națională Aeroporturi București, aceasta însemnând o economie de circa 1,3 milioane de euro pe an. De altfel, toate cele aproximativ 2.000 de contracte cu parteneri și furnizori vor fi renegociate.

„Un alt exemplu ar fi reducerea cheltuielilor cu telecomunicațiile. În ceea ce privește gestiunea datelor pasagerilor am reușit, prin renegociere, să reducem valoarea contractului de la 648.000 USD/an (aproximativ 2.500.000 lei) la 8.000 USD/an (30.800 lei), ceea ce reprezintă o reducere în cuantum de 2.469.200 lei/an, pentru TAROM. 

Mai mult decât atât, în ceea ce privește transportul angajaților am reușit să reducem, prin eficientizarea curselor, valoarea cheltuielilor cu aproximativ jumătate. Prin urmare astăzi TAROM plătește 396.000 de euro/2 ani, față de suma inițială de 713.000 EUR/2 ani. 

Un alt exemplu concludent de raționalizare a costurilor se referă la reducerea cheltuielilor aferente serviciilor de handlling, cu 700.000 EUR pentru anul în curs.”, mai spun reprezentanții operatorului. 

În paralel, Tarom a început o serie de proiecte pentru a îmbunătăți accesul clienților la serviciile sale. Unul dintre acestea este înființarea unui contact center și introducerea de oferte personalizate pentru clienți. De asemenea compania intenționează să își construiască propria bază de date cu clienții și oferă deja posibilitatea facturării online.