Despăgubirile achitate de către asigurători în ultimele luni au scăzut. Am asistat cu toții la un paradox al pieței de asigurări: în perioada de plafonare a tarifelor RCA, piața de asigurări românească a avut cele mai bune performanțe din istorie. Asta înseamnă că nivelul de prețuri ale RCA plafonate permite dezvoltarea acestei piețe de asigurări. Legea RCA prevede plafonarea costurilor administrative ale asiguratorilor la 25%. Nu cred că această prevedere va rezista în lege mai mult de 12 luni. Dacă va fi eliminat acel plafon al cheltuielilor administrative ale asigurătorilor, prețurile RCA ar putea înregistra noi salturi de preț semnificative, iar ASF va trebui să joace cu adevărat rolul pe care nu l-a jucat niciodată de la înființare: acela de protejare a consumatorului de asigurări. Doar disciplinarea unei piețe abuzive și haotice cum este cea de asigurări va duce la reașezarea prețurilor și recâștigarea încrederii consumatorilor. Rolul determinant în reașezarea pieței și dezvoltarea ei îl va juca ASF.

Implementarea sistemului de referință al tarifului RCA permite ASF-ului să poată interveni în baza directivei Solvency II, atunci când se înregistrează majorări ale RCA-ului. Din acest moment, ASF are temeiul legal să intervină în piața RCA atunci când prețurile din această piață escaladează din nou. Îl cunosc pe dl. Constantinescu, vicepreședintele ASF – sectorul asigurări și vă spun sigur că este o persoană din cu totul alt aluat decât Negrițoiu. Nu cred că asigurătorii își vor permite aceleași jocuri și înțelegeri pe care le-au avut cu Negrițoiu. Este posibil ca unul sau doi jucători să se retragă în următoarele 12 luni din piața RCA, în condițiile demiterii lui Ne­grițoiu, plafonării costurilor administrative la 25% și preluării conducerii de către dl. Constantinescu. Dacă problema prețului RCA este pe cale să se rezolve, nu același lucru putem spune despre daunele pe care asigurătorii le vor achita după noua lege. Majorarea termenului de plată a despăgubirii de 4 ori (de la 10 zile, la 40 de zile) va fi resimțită de către păgubiții RCA peste câteva luni, când mulți păgubiți nevinovați de producerea accidentului, se vor găsi în situația în care au mașina reparată, dar nu o vor putea ridica din service fără ca plata reparației să fie achitată. Îmi pare tare rău că parlamentarii noștri nu au vrut să modifice acest termen de plată, dar și ei au mașini și vor afla pe propria piele ce legi au construit și votat, atunci când vor ajunge cu ele în service. Dacă ar fi să dau o notă acestei legi, această nota ar fi 7. Poate că aceasta notă o merităm cu toții.

Cristian Muntean,
președintele ASSAI