Măsura a fost adoptată în AGA ANAT din martie 2014 și face parte dintr-un set de măsuri pentru protejarea turistului și responsabilizarea administratorilor firmelor de turism, în concordanță cu legislația europeană. A fost discutată anterior cu agenții membre și nemembre ale asociației, cu asiguratori și experți străini.

Pentru o agenție de turism mai mică, un capital social minim îmbunătățește semnificativ evaluarea riscului făcută de asigurator, ceea ce duce la costuri mai mici pentru asigurarea de insolvență, insolvabilitate sau faliment, față de peste o mie de euro în prezent. Pe de altă parte, acest capital nu este blocat, ca de exemplu în scrisori de garanție sau depozite colaterale, ci poate fi folosit în activitatea de zi cu zi și ajută o agenție nouă să devină mai repede competitivă, precizează reprezentanții ANAT.

Un capital social nu e decât un capital de lucru. Banii sunt folosiți în activitatea curentă a firmei. Mai mult, un capital social poate fi mărit ușor prin aport în bunuri precum computere, mașini etc. Când te duci în fața unui asigurator cu un capital social mărit la câteva mii de euro, situația este alta. Nu numai că obții polița mai ușor, dar și cota de primă pe care o obții este considerabil mai mică”, a declarat Aurelian Marin, președintele ANAT. De asemenea, Dan Goicea, proprietarul Cocktail Holidays și președintele ANAT pe regiunea București-Ilfov a spus că  nimeni în lumea civilizată nu face afaceri cu cineva care are capital social 200 de lei. ”Ar trebui și la noi să se termine cu acest sistem. Nu numai în domeniul turismului. Acest lucru apare ca o necesitate în orice domeniu. Particularizat la noi, acest capital social de 200 de lei nu te ajută în obținerea asigurării”, a subliniat el. Un capital social de 25.000 de lei îi asigură agenției de turism și o modalitate mai ușoară de a începe afacerea, fără a folosi banii clienților pentru a plăti chiria, salarii, impozite.

“Noi lucrăm foarte mult cu banii clienților dați în avans. Îi încasăm începând din septembrie, octombrie pentru servicii turistice de care vor beneficia în anul următor. Trebuie să îi gestionezi în așa fel încât acești bani să îi ai pentru plata serviciilor turistice de peste mai multe luni”, a mai punctat președintele ANAT.

Precizările au fost făcute după ce Patronatul Național al Agențiilor de Turism, un patronat înființat recent, a declaratcă măsura de creștere a capitalului social propusă de ANATva duce la închiderea a o mie de agenții de turism.

„Ultimul lucru pe care și l-ar dori ANAT este ca o agenție de turism să se închidă. Nu ne dorim acest lucru pentru că orice agenție care se închide sau suferă are un efect devastator, pe care noi îl resimțim imediat în scăderea vânzărilor. Oamenii vor încerca să își cumpere pachetul de vacanță fără să apeleze la o agenție, pentru că ne vor încadra pe toți în același tipar și nu vor mai avea încredere”, a declarat și Remus Vișan, managing director al Paravion și vicepreședinte ANAT. Asociația este preocupată și de schimbarea modalității de asigurare a agenției de turism, din prezent, astfel încât să fie găsită o soluție în conformitate cu Directiva Europeană privind pachetele de servicii turistice de călătorie, a cărei formă revizuită urmează a fi votată în Parlamentul European. S-ar putea institui fie o asigurare a fiecărui pachet turistic, fie polița va fi încheiată în funcție de cifra de afaceri. Și această modificare are, de asemenea, rolul de a proteja turiştii în situaţia insolvenţei, insolvabilităţii sau falimentului unei agenţii, de a da credibilitate pieţei şi de a evita reeditarea unor situaţii neplăcute din trecut, care au afectat nu numai turişti, ci şi alte agenţii de turism,a precizeazat conducerea ANAT.