CITEŞTE ŞI

Cum se produce

VIDEO Cum se produc carburanții

Autor: |

Trăim în secolul vitezei. Acum, distanţe de sute de kilometri se pot parcurge în doar câteva ore. În prima parte a secolului XIX o asemenea perfomanţă era greu de imaginat.

În urmă cu aproape 160 de ani a luat naştere o nouă industrie. Mai exact, în 1857 a fost înregistrată prima producţie petrolieră, an în care lângă Ploieşti a fost construită şi prima rafinărie din lume. Din acel moment, lumea s-a schimbat. Tehnologia a evoluat într-un ritm ameţitor, iar visele de altă dată au devenit realitate.
Totul este posibil datorită ţiţeiului. Acesta se extrage de la adâncimi de câteva zeci până la mii de metri, atât pe uscat cât şi off-shore. Pentru a putea fi utilizat la autovehicule, petrolul trebuie să treacă prin mai multe procese. Cea mai importantă etapă este rafinarea ţiţeiului, din care se obţin carburanţi, precum motorina şi benzina, dar şi alte produse petroliere.

Totuşi până la prelucrare, ţiţeiul are de parcurs un drum lung. De la sondă până la cea mai mare rafinărie din Romania, acesta este transportat ori pe uscat, cu ajutorul conductelor, ori pe apă, cu vapoare.
Descărcarea petrolului în parcul de rezervoare de pe malul mării este un proces complex. Mai întâi vaporul ajunge la buoy, terminalul de descarcare titei aflat la aproape 9 kilometri in largul Marii Negre, iar prin intermediul unor conducte de cauciuc ţiţeiul este transportat, pe sub mare, până la parcul de rezervoare, situat la 2-3 kilometri de rafinărie.

Petromidia reprezintă peste 40% din capacitatea actuală de rafinare a României, fiind cea mai mare unitate de profil de pe piaţa locală. În 2015, Petromidia a atins un record de peste 5 milioane de tone de materie primă procesată şi a realizat exporturi de 1,3 miliarde de euro.
Alexandru Nicolcioiu, consilier al directorului general KMG International: “Rafinăria Midia este cea mai modernă rafinărie din Europa Centrală şi de Est şi are o capacitate de 5 milioane de tone de ţiţei, perfomantă, super automatizată, aşa cum se vede în acest centru de comandă cu oameni foarte bine pregătiţi şi foarte ataşaţi acestei societăţi”.

Înainte de a intra pe fluxul de procesare, ţiţeiul este supus unor teste în laborator pentru a-i verifica proprietăţile. Dacă acestea sunt în parametri, ţiţeiul este transportat prin conducte către prima instalaţie din rafinărie. Aici este supus desalinării, un proces electric, prin care sunt eliminate apa, clorurile, nisipul şi nămolul. Practic, ţiţeiul este împins cu ajutorul a trei pompe în schimbătoare de preîncălzire, unde temperatura materiei prime este urcată de la 9-10 grade, pe timp de iarnă, sau de la 17-20 de grade vara, până la 128-130 de grade. De aici petrolul este transportat prin conducte în desalinatoare, în interiorul cărora sunt electrozi alimentaţi cu energie electrică. Cea mai importantă etapă din cadrul rafinării este trecerea materiei prime prin instalaţia de distilare atmosferică şi în vid, denumită DAV. Într-o primă fază, ţiţeiul este încălzit la o temperatură de peste 230 de grade, iar în coloană are loc procesul de dezbenzinare, adică benzina uşoară urcă la vârful acesteia, de unde este preluată, răcită şi transportată în parcul de rezervoare. Următorul pas este încălzirea ţiţeiului la o temperatură de peste 360 de grade. În coloană C1 are loc prima separare a ţiţeiului, fiind obţinute patru produse: benzină, petrol, motorină şi păcură. Cea din urmă ajunge în alt cuptor unde este încălzită la o temperatură cuprinsă între 400 şi 415 grade Celsius, şi apoi transportată în coloana de distilare in vid. De aici rezulta 2 produse principale: distilatul de vid si rezidiul de vid.

Pe platforma rafinăriei se regăsesc mai multe instalaţii folosite pentru obţinerea produselor finite. Benzina din coloana C1, în amestec cu benzina de Cocsare, obţinută din tratarea rezidiului de vid, este prelucrată în instalaţia de Hidrofinare Benzina. Aici au loc reacţii de hidrogenare, cu rolul de a elimina compuşii cu sulf, azot, oxigen sau metale. Mai apoi, benzina hidrogenată este prelucrată în instalaţia de Reformare Catalitică, cu scopul de a obţine o benzină cu cifră octanică ridicată. Pe lângă aceasta mai rezultă şi gaze combustibile, gaze mai grele utilizate in producerea Gazului Petrolier Lichefiat (GPL) şi hidrogen.
În cazul motorinei, aceasta este prelucrată în trei instalaţii de hidrofinare. Procesul are rolul de a îndepărta compuşii cu sulf, azot şi oxigen din materia primă. Produsul rezultat se aditiveaza si se vinde drept combustibil auto in amestec cu biodieselul. Materiile prime ieftine tip distilat de vid si rezidiu de vid sunt procesate in instalatiile Hidrocracare Blanda si resectiv Cocsare Intarziata unde sunt convertite in produsi valorosi gen motorine component, benzine component sau materie prima pentru instalatia Cracare Catalitica.
Una din cele mai importante instalatii din rafinarie este instalatia Cracare Catalitică, cu rol de a obtine produse foarte valoroase (propilena pentru industria petrochimica, izo-butilena pentru obtinerea de componenti benzina auto cu cifra octanica mare, inlocuitori pentru vechii compusi cu plumb, benzina component sau motorina component) din materii prime ieftine gen distilat de vid hidrofinat.

Produse secundare

Din rafinărie se obtin şi produse secundare, mai puţin valoroase gen cocs de petrol şi sulf. Acestea sunt valorificate în scopul utilizarii drept combustibil de focare (cocsul) sau pentru producerea de acid sulfuric (sulful). Nimic din ceea ce rezultă din prelucrarea ţiţeiului în rafinărie nu se aruncă. Aici găsim foarte multe instalaţii care produc materie primă pentru mai multe sectoare, dintre care amintim industria chimică, construcţii şi chiar industria farmaceutică. Mai trebuie menţionată şi prelucrarea gazului metan în fabrica de hidrogen, care este purificat mai apoi în instalaţia PSA şi este folosit în procesele descrise anterior.

Alexandru Nicolcioiu: “Țiţeiul are în el de toate, are şi benzină, are şi motorină, are şi petrol-reactor, are şi foarte multe produse în el, care se valorifică pe platforma de la Midia, în această rafinărie pe următorul flux tehnologic. În acest ecran vedem instalaţia distalare-atmosferică şi în vid. Pe fluxul de benzină se intră pe o instalaţie care se cheamă reformare catalitică şi hidrofinare benzină. Avem trei instalaţii de hidorfinare amplasate conform fluxului tehnologic pe aceste ecrane. În această instalaţie, pe care noi o denumim instalaţia de recuperare sulf, aşa cum pe principiul dializei se curaţă sângele aşa şi aici tot fluxul de gaze se separă de tot sulful, rămânând gazele foarte curate. Am dezvoltat două procese foarte importante pe această platformă, procese care ne-au costat în jur de 400 milioane de dolari, adăugând la rafinăria existentă două mari capacităţi, una care se cheamă instalaţia de hidrocracare, care la fel are rolul de a obţine motorină, şi instalaţia fabrică de hidrogen. Producem în jur de 2,4 milioane de tone de motorină, 300.000 de tone de petrol reactor- pe an pentru aviaţie, benzină, în jur de 1,2 milioane de tone/an, benzină cu cifră octanică până la 98, producem, în sectorul de petrochimie, polipropilenă, producem, la Vega, solvenţi pentru industria de lacuri şi vopseluri, hexan pentru industria alimentară, bitum pentru drumuri şi autostrăzi şi cocs în instalaţia de cocsare, folosit de către producătorii de ciment din România sau din afara ţării”.

Până să ajungă în rezervoarele autovehiculelor, benzina şi motorina parcurg un drum lung, aceste produse nu ies pe poarta rafinăriei până nu sunt supuse testelor de laborator.
Calitatea carburanţilor este verificată cu rigoare pe tot fluxul de fabricaţie, fiecare produs finit sau intermediar fiind supus testării în laboratorul din incinta rafinăriei. Aici, pe lângă stabilirea cifrei octanice, respectiv a celei cetanice, există chiar motoare diesel sau pe benzină în care sunt confirmate proprietăţile carburanţilor.

Pagina 1 din 1
SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.
Capital - Comenteaza
Printeaza

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DCNews

Agrointeligenta

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

Capital - Articole similare

Cum se produce

06 aprilie 2015

Cum se produce polistirenul

Cum se produce

16 martie 2015

Cum se produc salamurile crud-uscate VIDEO

Cum se produce

02 martie 2015

Cum se produc țigările

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

FACEBOOK
evz.ro
Nume: Prenume: Varsta: Email: Localitate: Judet: Telefon:


Sex: M / F




Ma abonez la newsletter
Sunt de acord cu termenii si conditiile concursului
* Toate campurile formularului sunt obligatorii
loading...