Oficialii Autorităţii de Supraveghere Financiară nu ratează nicio ocazie pentru a susţine necesitatea majorării preţurilor pe piaţa RCA. În opinia celor de la ASF, această mişcare este necesară pentru a echilibra şi a stabiliza piaţa, dar şi pentru a aduce un spor de calitate în privinţa serviciilor oferite de firmele de asigurare. În acest sens, Autoritatea a luat deja o serie de măsuri care vor duce la o majorare importantă a primelor de anul viitor. Dacă şoferii sau companiile care încă se bazează pe tarife mici pentru a atrage clienţi nu au cum să câştige pe un trend de majorare a preţului, nu acelaşi lucru se poate spune despre firmele de asigurare care, în mod tradiţional, cotează la niveluri înalte. Nici despre ASF, pentru care taxa aplicată pe primele brute subscrise în zona RCA reprezintă al doilea cel mai important generator de venituri.

O taxă cât 13% din salariile angajaţilor ASF

Potrivit normelor în vigoare, toate companiile care vând RCA sunt obligate să cedeze 1% din primele brute subscrise pe această categorie de poliţe către ASF, sub titlul de „contribuţie pentru gestionarea, dezvoltarea şi întreţinerea bazei de date CEDAM, precum şi pentru protejarea corespunzătoare a intereselor asiguraţilor”. Concret, în cele opt luni de existenţă a ASF din 2013, Autoritatea a încasat din taxarea primelor brute pe RCA aproape 16 milioane de lei sau echivalentul a peste 15% din totalul veniturilor, potrivit datelor furnizate de Autoritate. După cum au arătat şi oficialii Autorităţii, aproximativ 85% din respectivele venituri au mers către plata salariilor. Altfel spus, taxarea RCA a asigurat aproximativ 13% din salariile din ASF, în primele opt luni de funcţionare a acestei instituţii, un procentaj deloc neglijabil. În primele şase luni ale acestui an, potrivit calculelor Capital bazate pe date oficiale, încasările din taxarea RCA ar fi trebuit să reprezinte circa 14 milioane de lei, echivalentul a 1% din cele 1,4 miliarde de lei cât au reprezentat primele brute subscrise pe RCA până la finele primului semestru al lui 2014.

Cât ar putea câştiga ASF din majorarea preţului

În aceste condiţii, pentru Autoritatea de Supraveghere Financiară, o majorare a tarifelor RCA, o asigurare obligatorie, a cărei absență expune șoferii unor amenzi substanţiale, ar echivala cu o creştere a veniturilor încasate. Dacă doar jumătate din scumpirea estimată a prețurilor, de 30%, se va transpune în creşterea primelor brute subscrise comparativ cu primul semestru din 2014, ar fi vorba, în primele şase luni de anul viitor, de o majorare a veniturilor ASF din RCA cu circa 2 milioane de lei. Aceasta, în condiţiile în care primele brute subscrise ar creşte până la 1,6 miliarde de lei, iar sumele încasate din taxare până la 16 milioane de lei.

Firmele cu preţuri ridicate au de câştigat

Norma care va avea probabil cel mai important impact asupra primelor de asigurare practicate pe piaţa RCA este cea care stipulează că asigurătorii nu mai pot acoperi pierderile înregistrate pe această grupă de asigurări cu veniturile din alte activităţi, mai profitabile. Această regulă, care va intra în vigoare la începutul anului viitor, coroborată cu o altă normă care nu mai permite societăţilor de asigurare să înregistreze pierderi pe categoria RCA, va duce la o scumpire medie de 30%, potrivit calculelor noastre. Nu toate societăţile vor fi, însă, obligate să crească preţul cu acelaşi procentaj. Un grup de trei firme de asigurare format din Astra, Euroins şi City Insurance practică preţuri cu până la 60% mai mici decât restul asigurătorilor. În consecinţă, ele înregistrează şi cele mai mari vânzări, dar şi cele mai mari pierderi (de până la două ori mai mari decât media) pe zona RCA. Aceste firme vor fi primele obligate să majoreze preţurile, în aşa fel încât să ajungă la un nivel asemănător cu media pieţei.

La polul opus, companii ca Omniasig, Asirom sau Groupama au deja, pentru persoane fizice, preţuri ridicate, vânzări mai mici dar şi pierderi reduse sau chiar profit. Dacă firmele cu tarife foarte reduse vor fi obligate să crească preţurile până aproape de nivelul practicat de societăţile cu tarife ridicate, acestea din urmă vor avea doar de câştigat, mai ales că ele au în piaţă o reputaţie mult mai bună în privinţa serviciilor, lucru vizibil din topul reclamaţiilor unde Astra, Euroins şi City conduc detaşat.