Pe lângă oportunitatea oferită de Loteria Română, şi casele de pariuri pun la dispoziţia doritorilor posibilitatea de a-şi deschide propria agenţie, prin franciză. În ciuda situaţei economice actuale, din cauza căreia multe companii au fost nevoite să tragă obloanele, piaţa pariurilor sportive pare să fie activă, agenţiile de profil fiind întâlnite la tot pasul. Dintre casele de pariuri prezente pe piaţa locală, Bet Cafe Arena, Casa Pariurilor, Mozzart Bet, StanleyBet, SuperBet, Public Bet, Sky Bets Sport sau GSBet, doar ultimele trei oferă posibilitatea de franciză. Numai că nu orice om de afaceri poate avea succes într-un astfel de business, unde cifra de afaceri brută medie este de 50.000-80.000 de lei pe lună.

Pariurile nu sunt un tip de business pentru „desperados“

„Vremea aventurierilor care au venit cu 100 de dolari în buzunar a apus, cei care au rămas pe linia de plutire fiind cei care au muncit din greu, se poate spune chiar că au luptat“, susţine Cornel Hodorogea, directorul executiv al Sky Bets Sport. Antreprenorul dă asigurări că acest tip de afacere nu este pentru aventurieri şi nu poate fi făcut pe genunchi, fiind implicat un nivel foarte mare de seriozitate şi cunoştinţe solide în domeniul jocurilor de noroc şi al pariurilor sportive, comparativ cu multe alte tipuri de francize pentru care este necesar un minim de informaţii, avertizează el. De altfel, pasiunea pentru fotbal şi sport, în general, este factorul-cheie care în cele mai multe cazuri determină intrarea în acest tip de afacere, pe lângă bunele calităţi organizatorice (organizare locaţie) şi de comunicare (relaţionare cu clienţii).

Pentru iniţierea unei francize, trebuie să existe o persoană juridică înfiinţată, care să deţină în mod legal dreptul de folosinţă asupra unui spaţiu comercial în care urmează a se desfăşura activitatea. Alegerea corectă a locaţiei pentru agenţia de pariuri este extrem de importantă din perspectiva traficului pietonal şi a bazei de clienţi, iar angajaţii trebuie selectaţi cu atenţie  din punctul de vedere al seriozităţii în activitate, deoarece sumele de bani rulate zilnic prin intermediul unei asemenea francize nu sunt neglijabile, avertizează Hodorogea.

„Este important de precizat faptul că deschiderea unei agenţii de pariuri nu este viabilă decât prin conexarea activităţii de pariuri sportive cu cea de jocuri de noroc de tip slot machines, prin exploatarea în locaţie a unui număr cuprins între două şi cinci aparate de joc de acest tip“, a precizat antreprenorul.

Taxele de franciză variază între 100 şi 2.500 de euro, în funcţie de firma de pariuri sportive. Resursele financiare necesare pentru amenajarea locaţiei şi deschiderea efectivă a activităţii variază între 4.000 şi 10.000 de euro, în funcţie de suprafaţa locaţiei şi nivelul de amenajare (mobilier, număr de televizoare, ma¬teriale folosite la amenajare etc.). Din volumul încasărilor brute realizate, francizatul primeşte în medie între 10% şi 15%, cu menţiunea că toate riscurile şi responsabilitatea plăţii câştigurilor se află în sarcina firmei de pariuri. În acest context, în funcţie de rezultatele financiare, investiţia se recuperează, în medie, după 4 – 10 luni.

Încasările unei agenţii de pariuri sportive se cifrează, în primele trei luni de activitate, între 10.000 şi 30.000 de lei lunar, potrivit Sky Bets Sports, ulterior stabilizându-se la o valoare lunară cuprinsă între 50.000 şi 80.000 lei. Atenţie, e vorba doar despre încasările din pariuri, fără a fi luate în considerare cele de la sloturi care, potrivit reprezentanţilor agenţiilor, pot dubla încasările totale.

Hibele pieţei de pariuri sportive

Au trecut aproape 15 ani de când pariul sportiv a intrat în viaţa românilor, după o perioadă în care pronosportul era singurul joc de acest tip disponibil. În acest răstimp pariurile sportive au cunoscut suişuri şi coborâşuri, mai ales din cauza legislaţiei stufoase, restrictive şi în continuă schimbare din domeniul jocurilor de noroc, crede Cornel Hodorogea. Lipsa unui cadru legislativ stabil, adaptat nevoilor domeniului, este principalul dezavantaj în dezvoltarea pe termen lung, invocă proprietarii şi operatorii caselor de pariuri. Dificultăţi apar chiar şi atunci când există un cadru legislativ, pentru că aplicarea lui este anevoioasă, Cornel Hodorogea dând drept exemplu vânzarea biletelor de intrare la slot machines, popular denumitele „păcănele“. În plus, taxele sunt ridicate, iar odată cu intrarea în acest tip de afacere trebuie să investeşti mult timp. „Vârful de activitate este în weekenduri, când se desfăşoară majoritatea meciurilor importante de fotbal, iar cum activitatea practic nu are pauze, agenţia de pariuri trebuie să fie deschisă 365 zile pe an, mai puţin câte o zi de Crăciun, Anul Nou şi Paşte“, mai spune reprezentantul Sky Bet Sport.

2.500 de euro este costul maxim al unei taxe de franciză pentru o agenție de pariuri

SFATURI PENTR ÎNCEPĂTORI

  • Să analizeze preferinţele clienţilor din zona unde doreşte să deschidă agenţia de pariuri, pentru a-şi evalua corect şansele;
  • Să fie pregătit să susţină activitatea din punct de vedere financiar pe o perioadă de 4-6 luni, până la atingerea maturităţii locaţiei;
  • Să studieze şi să-şi însuşească foarte bine legislaţia în domeniu, pentru a cunoaşte toate implicaţiile business-ului;
  • Să studieze diferitele oferte de franciză de pe piaţă şi să o aleagă pe cea care consideră că i se potriveşte atât în ce privește condiţiile financiare de deschidere a francizei (costuri iniţiale), cât şi din perspectiva veniturilor realizate din desfăşurarea activităţii

 1 mil. lei este cel mai mare câştig din istoria pariurilor sportive din România, plătit de Bet Cafe Arena pe un bilet din Miercurea Ciuc, având ca miză suma de 1 leu