"Prin OUG 82/2017, printr-o derogare de la prevederile Legii 62/2011, Guvernul obligă angajatorii să iniţieze negocieri colective pentru punerea în aplicare a prevederilor OUG 79/2017. Propunerea urmăreşte în sine să oblige părţile la negocieri colective în vederea menţinerii valorii nete a salariilor în plată, o dată cu intrarea în vigoare a prevederilor OUG 79/2017, respectiv 1 ianuarie 2018. OUG 82/2017 impune tuturor angajatorilor, inclusiv celor care au sub 21 de salariaţi (inclusiv celor cu un singur salariat), să înceapă negocierea colectivă în perioada 20 noiembrie – 20 decembrie 2017. Obligaţia vizează atât angajatorii unde în prezent nu există încheiat un contract colectiv de muncă, cât şi angajatorii care au în vigoare un contract colectiv de muncă. În această a doua ipoteză urmând a se negocia un act adiţional", precizează BNS.

Mai mult, potrivit sursei citate, prevederea care obligă angajatorii să iniţieze negocieri colective în perioada 20 noiembrie – 20 decembrie, prin derogare de la Legea Dialogului Social, a fost introdusă fără niciun fel de consultare cu partenerii sociali.

"Conform informaţiilor existente pe site-ul Guvernului, proiectul de ordonanţă ce ulterior a primit numărul 82/2017 a intrat în şedinţa de Guvern într-o formă ce nu conţinea prevederile actualului art VII. De altfel, aceeaşi formă a circulat pentru avize la Comisia de Dialog Social din cadrul Ministerului Muncii şi Justiţiei Sociale dar şi la Consiliul Economic şi Social. Un astfel de mod de adoptare a unor prevederi legale este dificil de înţeles, având în vedere că această modificare a fost introdusă fără niciun fel de consultare cu partenerii sociali (sindicate şi patronate), deşi această normă vizează în mod cât se poate de direct cei doi parteneri în negocierile colective", subliniază comunicatul BNS.

De asemenea, reprezentanţii BNS arată că, în această perioadă, reprezentanţii Guvernului au avut întâlniri repetate cu partenerii sociali în vederea modificării Legii 62/2011, Legea Dialogului Social, însă în niciuna din aceste întâlniri nu a fost adusă în discuţie intenţia Guvernului.

În context, BNS arată că reglementarea privind negocierile colective "urmăreşte să arunce în responsabilitatea partenerilor sociali ceea ce Guvernul, prin declaraţiile date de reprezentanţi, a garantat, anume menţinerea valorii nete a salariilor după aplicarea măsurilor din OUG 79/2017".

Totodată, Blocul Naţional Sindical atrage atenţia asupra faptului că angajatorii au doar obligaţia iniţierii negocierilor, nu şi a măririi salariilor brute.

"Angajatorii au doar obligaţia iniţierii negocierilor, nu şi a măririi efective a salariilor brute, în aşa fel încât să se menţină valoarea netă a acestora începând cu data de 1 ianuarie 2018. Modul de reglementare este total nerealist, pe de o parte perioada de negociere care este în acest caz doar o lună, iar pe de altă parte procedura ce trebuie urmată, de la stabilirea părţilor îndreptăţite să negocieze şi până la înregistrarea contractului colectiv de muncă la ITM", se mai precizează în documentul citat.

Totodată, Blocul Naţional Sindical (BNS) susţine că este greu de spus cine îi va reprezenta pe salariaţi în negociere în companiile unde nu există un sindicat reprezentantiv.

"Guvernul a reglementat în pripă o speţă teoretică, fără să realizeze că implicaţiile reale sunt mult mai complexe. OUG 82/2017 nici măcar nu ia în calcul ipoteza în care părţile au început deja negocieri colective înainte de 20 noiembrie şi nici ipoteza în care negocierile începute după 20 noiembrie nu pot fi finalizate în termenul prevăzut de OUG, ţinând cont de gama diversă de aspecte ce fac obiectul unui contract colectiv de muncă. Reglementarea din OUG 82/2017 este extrem de ambiguă cu privire la cine reprezintă partea sindicală în negociere. Cu excepţia situaţiei unde în unitate există un sindicat reprezentativ, sindicat afiliat la rândul său la o federaţie reprezentativă la nivel de sector, în toate celelalte situaţii este foarte greu de desluşit, şi total incert, cine îi va reprezenta pe salariaţi în negociere", se mai arată în comunicat.

Blocul Naţional Sindical mai spune, de asemenea, că este imposibil ca federaţiile şi confederaţiile reprezentative să-şi poată desemna reprezentanţi care să asiste negocierea la toţi angajatorii din România.

Conform federaţiei sindicale, la ora actuală în România sunt aproximativ 462.000 de angajatori, din care circa 90% au mai puţin de 21 de salariaţi, iar în 2016 mai puţin de 35% din companiile cu peste 21 de salariaţi au finalizat procedurile de negociere colectivă prin semnarea unui contract colectiv de muncă.

"Sintetizând, o mare parte din cele 400.000 de companii care în acest moment nu aveau obligaţia negocierii colective vor fi expuse sancţiunilor pentru nerespectarea OUG 82/2017 pentru că: Ordonanţa a fost publicată în Monitorul Oficial pe 16.11.2017, deşi a fost adoptată în data de 8.11.2017, angajatorii având la dispoziţie o zi lucrătoare pentru a lua act de aceste prevederi şi pentru a deschide procesul de negociere colectivă. În aceste firme mici de regulă nu există sindicat şi accesul la servicii de asistenţă juridică este extrem de limitat, ca urmare probabilitatea de a nu respecta întocmai procedura negocierii colective este foarte ridicată", conform Blocului Naţional Sindical.

Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 82/2017, pentru modificarea unor acte normative, prevede şi reducerea contribuţiei la Pilonul II de pensii de la 5,1% la 3,75%.