PUBLICAȚIILE NOASTRE:
SE INTAMPLA ACUM!

Taxe si impozite

Accizele, un nou caz "taxa auto"? Cetățenii și-ar putea cere banii în instanțe, iar statul riscă sancțiuni europene

Autor: Diana Zaharia | marţi, 16 decembrie 2014 | 9 Comentarii

Decizia Ministerului de Finanțe de a menține cursul de schimb artificial de 4,73 lei/euro, anul viitor, în loc de 4,5 lei/euro cât ar fi fost conform Codului Fiscal, riscă să declanșeze o procedură de încălcarea tratatului de aderare din partea Comisiei Europene, dar și acțiuni în justiție ale cetățenilor, consideră specialiștii în taxare.

În urmă cu o săptămână, guvernul a publicat o ordonanță de urgență prin care a modificat Codul Fiscal ca să mențină cursul de schimb foarte mare pentru calculul accizelor.

Decizia a fost ca, în 2015, să rămână valabilă rata de 4,73 lei/euro, în loc de 4,5 lei/euro, cât ar fi fost conform formulei de calcul inventate în 2013 de Ministerul de Finanțe pentru a maximiza încasările bugetare.

Pentru o comparație edificatoare, în bugetul pentru 2015, Ministerul de Finanțe a estimat că, anul viitor, cursul mediu de schimb va fi 4,42lei/euro, mult mai mic decât cel pe care guvernul l-a impus plătitorilor de accize.

„Apreciem că astfel de prevederi (menținerea cursului de 4,73 lei/euro) nu sunt în linie cu directivele europene în materie de accize, situație în care România riscă deschiderea unei proceduri de infringement de către Comisia Europeană”, afirmă Alexandru Cristea, TZ&A Tax.

Despre calculul accizelor in 2015, Capital a scris in detaliu aici:

Într-o postare pe blogul său, fostul președinte al Fiscului, Sebastian Bodu, prezintă argumentele pe baza cărora Comisia Europeană ar putea declanșa procedura și precizează că a transmis materialul spre analiză forului european.

În același timp, el susține că, dată fiind încălcarea directivelor comunitare, cetățenii se pot adresa justiției, la fel cum s-a întâmplat, începând din 2007, în cazul taxei auto (taxa de primă înmatriculare, devenită timbru de mediu).

„Directivele europene, chiar dacă nu se aplică direct, precum regulamentele, ci necesită a fi transpuse astfel încât să se atingă rezultatul lor, sunt obligatorii în ceea ce privește persoanele. În acest sens, Curtea Europeana de Justitie a precizat că în special atunci când autoritățile comunitare, prin directivă, au impus statelor membre obligația de a urma o anumită cale de conduită, efectul util al acestui act ar fi diminuat dacă persoanele ar fi împiedicate să o invoce în fața tribunalelor naționale și dacă acestea din urma ar fi împiedicate să o ia în considerare ca element de drept comunitar”, susține Sebastian Bodu.

După introducerea taxei auto în 2007, România a fost supusă unei proceduri de infringement care a dus la modificări repetate pentru a fi respectate cerințele comunitare. Pe scurt, Comisia considera că taxa era o barieră pentru libera circulație a mărfurilor de vreme ce mașinile la mâna a doua aduse din alte țări UE erau taxate, iar cele autohtone nu. În ciuda modificărilor, Comisia a continuat procedura până când guvernul a renunța la principiile inițiale de calcul. Concomitent cu procedurile europene, mai mulți cetățeni au pornit acțiuni în instanțe pe care le-au și câștigat. Statul a returnat sute de milioane de lei ca urmare a acestor demersuri.


SPUNE-TI PAREREAAcum poti comenta si prin intermediul
contului de facebook. DETALII >>

EVZ

Economica.net

Ziare.com

AutoBild

Unica

Adevarul

Click

DZ

Animal Zoo

EVZ Monden

spune-ti parerea Acum poti comenta si prin intermediul
contului de facebook. DETALII >>

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.