Numele pe care Cristian Unguraș (27 ani) l-a ales pentru produsul său nu a fost deloc întâmplător, ci a pornit de la o amintire din copilărie, în curtea bunicilor, când asista fascinat la „producerea în mod tradițional a săpunului de casă“. „«Deja Vu» vine din franceză, desigur. Însă, știm cu toții, este un termen internațional, ușor de reținut: înseamnă «deja văzut». Practic, asociem cu imaginea săpunurilor făcute de bunici, cu diferența că săpunurile noastre nu sunt făcute din untură de porc, ci din uleiuri vegetale“, încearcă Unguraș să redea o parte din povestea numelui. Ideea acestui business, care trece ușor la categoria „de nișă“, s-a conturat prin vara anului trecut, când omul de afaceri a început să se documenteze despre chimicalele pe care le conține un săpun obișnuit și „a realizat că ar putea să înceapă o afacere“, mai ales că nu era străin de mediul de business; în urmă cu cinci ani a înființat o firmă de curățenie. Așa a ajuns să construiască un brand nou, care a prins vizibilitate într-o industrie dominată de produse de igienă personală ieftine.
Creștere rapidă a vânzărilor
Pas cu pas, a pus la punct un business care, după numai câteva luni, a dus aproape la triplarea vânzărilor. A găsit un spațiu potrivit pentru crearea produsului, și-a format o echipă de 12 oameni, a cumpărat echipamentele necesare și a lansat campania de promovare. De aici, nu a mai fost decât „o chestiune de timp“. „În decembrie, anul trecut, am lansat primele comenzi. Am lucrat mult pe partea de cercetare și pe partea de achiziții materii prime. Investiția de început a fost de aproximativ 5.000 euro“, spune antreprenorul. După primele luni când a vândut două-trei mii de săpunuri pe lună, a ajuns la șapte-opt mii, volum păstrat și în prezent, ceea ce demonstează că începe să se contureze o piață și la noi deși, în procente, nu se poate vorbi de mai mult de 1%–2% din totalul vânzărilor pe acest segment. „Această piață poate fi dezvoltată în contextul în care produsele respectă anumite caracteristici. În primul rând, trebuie să aibă un preț atractiv și nu cu mult mai mare față de un săpun clasic mass–market. Apoi, ținând cont că săpunul este un produs cu o cumpărare de impuls, este importantă poziționarea, care trebuie să fie cât mai aproape de masa de eliberare a farmacistului“, spune Ana Maria Petculescu, director de marketing Farmaciile DONA. De altfel, acest lanț de farmacii se află printre principalii parteneri ai Deja Vu, alături de Sensiblu și câteva magazine Plafar. Pentru ca un produs de nișă să devină cunoscut, distribuția este foarte importantă. Cu cât produsul acoperă o arie mai largă de puncte de vânzare, cu atât volumul livrat într-o lună crește. „50.000 lei este valoarea vânzărilor într-o lună, iar până la finele anului estimăm să creștem cu 50%“, adaugă Cristian Unguraș. Calculând, afacerile Deja Vu ar putea să depășească 600.000 lei anul acesta.
Concurență redusă
Nu e de mirare, mai ales că „nu prea are concurență“: pe segmentul de săpunuri 100% naturale realizare la rece există câțiva mici producători care își vând produsele online. Și nici nu se poate spune că este foarte simplu pentru un mic antreprenor să intre cu produsele sale într-un mare lanț de farmacii. „Produsele trebuie să fie unice în piață și concentrate pe afecțiuni ale corpului, feței și părului. Ingredientele naturale trebuie să fie certificate Bio. Apoi, producătorul trebuie să aibă în permanență promovare media, acțiune care va duce la educarea pacienților în a utiliza astfel de produse. Nu în ultimul rând, este indicat ca producătorul să prevadă promoții și oferte către consumator pentru promovarea brandului“, enumeră Petculescu câteva dintre regulile impuse unui producător de săpunuri. Rețeaua de farmacii DONA chiar a listat anul acesta doi astfel de producători, unul cu produse românești, iar celălalt cu produse de proveniență franceză. „Segmentul acesta ne-a adus un număr suplimentar de peste 1.500 de bonuri fiscale lunare“, adaugă ea. Cu o mențiune: în general, prețul de raft al unui produs 100% natural este dublu comparativ cu al unuia de masă. O fi sau nu o fi un segment de nișă revoluționar rămâne de văzut.  Cert este că, mai nou, foarte mulți clienți au devenit interesați de raftul cu produse 100% naturale și, dacă ar fi să ne luăm după cifrele din Europa Occidentală și SUA, unde această piață este evaluată la în miliarde de dolari, atunci și industria românească începe să se alinieze trendului.
Achiziția de materii prime, o problemă
Acum, potrivit lui Cristian Unguraș, cele mai mari probleme pe care le întâmpină un antreprenor pe acest segment sunt legate de achiziția materiilor prime. „Uleiurile, în general, se importă, pentru că noi nu suntem producători de uleiuri de măsline, de palmier, de shea, de cocos, de exemplu, iar prețurile pot fluctua și ne pot afecta direct“, explică el. Mai departe, Unguraș vrea să diversifice gama și, în afară de cele șapte tipuri de săpunuri, intenționează să creeze unele mai scumpe, care să conțină uleiuri de jojoba și de argan. În plus, cercetează deja formulele potrivite pentru săpun lichid, balsam de buze și deodorant, produse despre care spune că vor fi lansate în următoarele trei-patru luni. „Cu siguranță, anul viitor ne vom dubla cifra de afaceri. Însă, trebuie să creștem fără să devenim industriali“, punctează antreprenorul. Și, odată cu această creștere, ideea de export se va contura și mai clar în businessul Deja Vu: este pasul pe care vrea să-l facă după diversificarea gamei.

600 mii lei este cifra de afaceri estimată anul acesta pentru brandul Deja Vu
"Acest articol a apărut în ediţia print numărul 39 a revistei Capital din săptămâna 30 septembrie – 6 octombrie 2013"