“Suntem într-o situaţie excepţională, în care, deşi, din fericire, nu putem vorbi despre o epidemie care să afecteze România, trebuie să constatăm instaurarea unei anumite stări de panică. Iar într-o astfel de situaţie, echipamentele de protecţie trebuie să fie suficiente cantitativ şi accesibile financiar. Iar specula practicată de comercianţii care au crescut în mod artificial şi periculos preţurile pentru măşti şi alte asemenea echipamente de protecţie împotriva virusului trebuie contracarată de instituţia pe care dumneavoastră o conduceţi. Aveţi resurse, aveţi şi cadrul normativ. Combateţi, deci, practicile comerciale abuzive”, a scris senatorul pe pagina personală de facebook.

Potrivit acestuia, cetăţenii sunt predispuşi să îşi achiziţioneze propriile mijloace de protecţie împotriva virusului, iar în lipsa unui cadru normativ specific, comercianţii “trec printr-un moment extrem de prosper” din punct de vedere financiar.

“Apărătorii pieţei libere ar putea invoca principiul cererii şi al ofertei, însă acest aspect nu se aplică atunci când vorbim despre riscul unei pandemii cu implicaţii majore. Când exploatezi frica de boală sau chiar de moarte a unei naţiuni în interes financiar, faci speculă. Iar speculanţii zilelor noastre au crescut preţul echipamentelor de protecţie de 80, 90 sau chiar 100 ori, făcând tot mai inaccesibilă achiziţionarea lor la scară largă”, a adăugat senatorul.

Apel deschis la legislație

„În condiţiile în care nu există niciun amendament care să interzică aceste practici abuzive în cazul situaţiilor excepţionale precum este această epidemie la scară globală, este de obligaţia ANPC să intervină în favoarea cetăţenilor sancţionând aceste abuzuri, aşa cum Legea 363/2007, prin dispoziţiile referitoare la practicile comerciale incorecte, dispune”, mai scrie George Dircă în scrisoarea deschisă adresată către directorul ANPC.

În acest sens, el a invocat art. 9, lit. c) din Legea 363/2007, conform căruia, pentru a determina dacă o practică comercială recurge la hărţuire, constrângere, inclusiv la forţă fizică sau la influenţa nejustificată se iau în elemente “exploatarea de către comerciant a unei situaţii nefericite sau a unei circumstanţe speciale, de o asemenea gravitate încât afectează raţionamentul consumatorului mediu şi de care comerciantul este conştient, în scopul influenţării deciziei consumatorului cu privire la produs”.