În acest an, data de 1 iunie nu este un prilej de bucurie doar pentru copii, ci şi pentru adulţi, având în vedere că alimentele se vor ieftini. De unde vor proveni aceste reduceri? Teoretic, ajustările ar trebui să se aplice de la producător, până la retaileri. Însă, în mod practic situaţia din piaţa este alta. În timp ce retailerii anunţă că vor reduce preţurile cu până la 12%, producătorii susţin că tarifele lor sunt oricum la un nivel foarte scăzut şi nu mai unde să coboare. „Producătorii au deja preţuri foarte mici. Singurul lor colac de salvare sunt subvenţiile“, a declarat Ion Cioroianu, consilier în cadrul Asociaţiei Fermierilor din România.

În acelaşi timp, crescătorii de porci afirmă că ei nu mai scad preţurile pentru că tarifele lor sunt foarte mici. „De 8 luni de zile vindem mai ieftin decât producem. Scăderea preţurilor la poarta fermei nu este relevantă în acest context. Reducerile ar trebui să se vadă la raft“, ne-a spus Ioan Ladoşi, preşedintele Asociaţiei Producătorilor de Carne de Porc.

Procesatorii nu schimbă preţul de livrare

În ceea ce priveşte poziţia crescătorilor de păsări, Grigore Horoi, preşedintele Agricola, susţine că prețul de livrare nu va fi influențat de reducerea TVA. „Prețul de livrare se formează, evident, prin mecanismul natural al pieții, ca manifestare a cererii și ofertei. Prețul cu amănuntul trebuie să se modifice în sensul diminuării sale, proporţional cu reducerea TVA“, a completat Horoi.

Pe de altă parte, procesatorii zic că nu vor modifica preţul de listă. „Preţul de livrare este compus din preţul nostru de listă, care rămâne nemodificat, plus TVA. Dorinţa noastră este ca această măsură să-şi atingă obiectivul şi facem tot posibilul ca diferenţa de TVA sa fie în avantajul consumatorilor“, a explicat Roxana Tisăianu, director comercial al companiei Danone România.

Totodată, reprezentanţii Friesland Campina spun că întregul efect al reducerii TVA ar trebui transferat în preţurile către consumatori. „Preţul la raft nu este determinat de noi, ci de fiecare retailer, in mod independent de furnizorii de alimente. Avem premize sa credem ca, în majoritatea canalelor de comerț cu amanunțul, prețul la raft va fi cu 12% mai mic decât în prezent, conform impactului reducerii de TVA pentru alimente și pentru materiile prime care intră în compoziția acestora“, a completat Tisăianu.

Reducerea, aruncată în braţele retailerilor

În următoarea perioadă, producătorii şi procesatorii se aşteaptă să-şi păstreze preţul de livrare, dar la raft să avem produse mai ieftine. Cele mai importante companii din comerţul alimentar susţin că vor aplica reduceri de 12%. Unii dintre ei au început deja să aplice aceste ajustări. Măsura a venit ca o mană cerească pentru departamentele de marketing ale retailerilor. Astfel, toate campaniile de promovare din ultima perioadă s-au concentrat pe reducerea TVA. Spre exemplu, Profi a redus taxa pentru câteva produse încă de la 30 aprilie. Compania a anunțat că este „primul supermarket care reduce TVA“. Potrivit site-ului firmei, reducerea se referă la aplicarea unui discount de 12% la articolele semnalizate la raft cu o etichetă galbenă. În același timp și hipermarketul Cora oferea o reducere de 15% pentru un coș de cumpărături ce putea conține alimente și băuturi nealcoolice în valoare de 65 de lei.

Reprezentanţii Billa au anunţat că reducerea TVA la 9% se va reflecta începând cu data de 28 mai în preţul tuturor produselor alimentare publicate în revista hipermarketului. În ceea ce priveşte impactul acestei măsuri, reprezentanţii Billa se aşteaptă ca reducerea TVA să se reflecte atât în cantitatea, cât şi în calitatea produselor cumpărate. Retailerii susţin că toţi jucătorii din piaţă vor aplica această reducere în mod corect, deoarece nicio companie nu riscă să piardă clienţi. „Piaţa de retail este una dinamică şi profund competitivă, dând consumatorilor şansa de a alege liber între un număr mare de comercianţi, astfel încât credem că ar fi practic imposibil ca un jucător să manipuleze scăderea TVA în favoarea sa, fără a pierde imediat în lupta cu concurenţii săi“, a spus Xavier Piesvaux, director general al Mega Image. În acelaşi timp, Lidl a demarat o campanie de informare, prin care le explică românilor cum procentul de 15% scăzut din valoarea actuală a TVA se reflectă în noul preț al produsului ca o reducere la raft de 12%. Astfel, dacă un produs are prețul net de un 1 leu, până acum prețul de vânzare era 1,24 lei ( 0,24 lei reprezentând TVA). De la 1 iunie, prețul de vânzare pentru același produs este de 1,09 lei (0,09 lei reprezentând TVA), diferența dintre prețul inițial și cel de după reducerea TVA fiind de 15 bani, adică 12%.

Creşterea consumul şi reducerea evaziunii, cele mai mari aşteptări ale companiilor

Fermierii, procesatorii şi retailerii se aşteaptă ca în următoarea perioadă să urce consumul. În opinia lui Horoi, reducerea prognozată a prețurilor va face ca bugetul disponibil pentru consum să fie mai mare, dar, evident, acest buget «excedentar» se va distribui între produsele alimentare şi cele nealimentare. „Credem că acest proces se va solda, în cele din urmă, cu creșterea consumului de produse alimentare cu aproximativ 5%-7%, creșteri care ulterior se vor reflecta în creșterea afacerilor din industriile specifice și care, la rândul lor, vor determina îmbunătățirea performanțelor economice ale acestora“, a completat preşedintele Agricola. După 1 iunie, jucătorii din industia alimentară se aşteaptă să se reducă evaziunea fiscală deoarece cei care vindeau „la negru“ nu mai riscă pentru un TVA de la 9%. „Pe termen lung, reducerea TVA însoţită de controale ANAF vor duce la reducerea vânzărilor nefiscalizate în România şi, implicit, la creşterea celor fiscalizate“, au mai zis reprezentanţii Profi.

Considerăm că iniţiativa reducerii TVA la alimente este una salutară, benefică pentru consum în general, motiv pentru care o susţinem şi o vom aplica întocmai, transferând integral reducerea TVA în preţurile practicate în toate magazinele.
Xavier Piesvaux, director general al Mega Image

Avem încredere că reducerea TVA va avea efect pozitiv asupra consumului de iaurturi, pentru că suntem pe o piață cu potenţial mare de creştere. Consumul de iaurt în România este de 2-3 mai mic decât cel din ţările vecine (Ungaria, Bulgaria) şi de 7 ori mai mic faţă de ţările vestice (Germania, Olanda, Franţa).
Roxana Tisăianu, director comercial Danone România