Clasamentul dealerilor europeni de autovehicule, realizat anual de francezii de la Autobiz, are pentru prima dată în componenţă un jucător din România: Țiriac Auto.

Apariţia unei companii din ţara noastră printre primele 25 de grupuri care comercializează autovehicule pe piaţa europeană este surprinzătoare. Mai ales că studiul se referă la veniturile şi vânzările din 2009, un an în care criza a muşcat adânc din afacerile actorilor de pe piaţa auto. Ei bine, cu toate acestea, studiul realizat de Autobiz cu sprijinul Ernst&Young şi dat publicităţii de Automotive News Europe nominalizează pe poziţia a 16-a Țiriac Auto, divizie a holdingului Țiriac. Conform analiştilor Autobiz, Țiriac Auto a avut în 2009 venituri de 1,5 miliarde de euro, în scădere de la 2,2 miliarde în 2008.

O altă companie care activează pe piaţa autohtonă se cere a fi menţionată în acest context: liderul pieţei importurilor auto, Porsche România, care participă cu veniturile sale la clasarea companiei-mamă, Porsche Holding, aflată pe prima poziţie în topul dealerilor din Europa.

Totuşi, cifrele din studiul Guide to Europe’s Biggest Dealers al Autobiz referitoare la Țiriac Auto par mai degrabă să aparţină întregului holding Țiriac, care are afaceri în domeniile auto, servicii financiare, imobiliare şi aviaţie, şi nu doar diviziei auto a acestuia. Pe de altă parte, datele publicate de Ministerul Finanţelor Publice (MFP) aferente anului 2008 arată că firmele de import şi distribuţie grupate în Țiriac Auto au avut venituri de circa 1,2 miliarde de euro. Luând în calcul reculul pieţei şi cifrele menţionate de reprezentanţi ai grupului de firme, veniturile din 2009 s-ar fi situat între 700 şi 800 de milioane de euro. Potrivit acestor date, în clasamentul veniturilor realizate anul trecut, Țiriac Auto ar trebui să se claseze mai jos de locul 25, ocupat de grupul rus Avtomir, cu 0,91 miliarde de euro.

Venituri substanţiale, şi pe timp de criză

211-52144-21_2010europebiggestdealers_20.jpgDincolo de dubiile privind poziţionarea diviziei auto a holdingului Țiriac în clasamentul dealerilor europeni, trebuie menţionată distanţa enormă care separă liderul din 2009, Porsche Holding, de ­restul jucătorilor. Cu venituri de 13,65 miliarde de euro, compania ­austriacă a beneficiat din plin de extinderea în state precum Grecia, Serbia şi Ucraina, reuşind să comercializeze nu mai puţin de 473.512 unităţi. Pe locul secund în clasamentul Autobiz se află americanii de la Penske, cu 6,63 miliarde de euro. După preluarea grupului Sytner în 2002, compania americană a reuşit să comercializeze în 2009, prin cele 148 de francize, peste 140.000 de maşini. Treapta a treia a podiumului revine britanicilor de la Inchape, cu venituri de 6,29 miliarde de euro.

Cea mai extinsă reţea de dealeri din România

Oricare ar fi poziţia sa reală în clasamentul european al dealerilor, Țiriac Auto se poate mândri cu cea mai mare reţea de dealeri din România. Celor patru importatori ai mărcilor Ford (Romcar), Hyundai (Hyundai Auto România), Mitsubishi (M Car Trading), Jaguar şi Land Rover (Premium Auto), li se adaugă 14 dealeri de maşini noi, cu 65 de puncte de lucru, şi o firmă care comercializează vehicule rulate. Deşi a renunţat, la începutul acestui an, la participaţia deţinută la Mercedes-Benz România, iar din vara lui 2010 va ceda şi importul mărcii Ford, Țiriac Auto va rămâne cu o puternică reţea de comercializare şi service, cifra de afaceri a grupului urmând să se menţină peste 500 de milioane de euro. Pierderea importului mărcilor Mercedes-Benz, smart, Jeep, Dodge, Maybach şi Chrysler, precum şi efectele crizei pe piaţa de profil au redus drastic vânzările Țiriac Auto. Astfel, dacă din 2005 până în 2008 numărul de unităţi comercializate a urcat de la 17.000 la aproape 49.000, anul trecut, importatorii Țiriac Auto au vândut doar ceva mai mult de 27.000 de unităţi. Acesta este şi motivul pentru care investiţiile grupului s-au axat în ultima perioadă pe dezvoltarea zonei de servicii postvânzare. În acelaşi sens, întreaga divizie auto a Țiriac Holdings a trecut la modificări ale structurii de management. Astfel, din luna mai, directorul importatorului Hyundai este Dragoş Magdalina, fost director comercial al Romcar, importatorul Ford. De asemenea, conducerea importatorului Mitsubishi va fi preluată de Daniel Antor, fost director pentru serviciile postvânzare în cadrul aceleiaşi companii, în timp ce Costin Constantinescu a fost numit la şefia Țiriac Auto Service Otopeni.

12,3% este cota deţinută în acest moment de grupul Țiriac Auto pe piaţa autohtonă. La sfârşitul lui 2009, compania deţinea peste 18% din vânzări

211-52145-capital_21.jpg