Statul va plăti pentru fiecare angajat care se întoarce din şomajul tehnic un procent de 41,5% (maxim 2.253 lei), timp de trei luni, angajatorul urmând să deconteze această parte din salariu care echivalează exact cu taxele pe salariu, respectiv impozit pe venit şi contribuţiile la pensii şi sănătate.

Pe de altă parte, angajatorii trebuie să menţină contractele de muncă până la data de 31 decembrie 2020, excepţie făcând lucrătorii sezonieri.

Această prevedere se aplică numai persoanelor care au avut o durată a suspendării contractului individual de muncă de minimum 15 zile pe perioada stării de urgenţă sau de alertă şi au beneficiat de indemnizaţii.

O altă modificare extrem de importantă se referă la perioada ulterioară reîncadrării persoanelor care au fost în şomaj tehnic, perioadă în care acestea nu pot fi concediate.

Obligațiile angajatorilor

Angajatorii suportă integral contravaloarea salariilor angajaţilor care beneficiază, iar începând cu data de 25 a lunii următoare perioadei de raportare căreia îi sunt aferente veniturile, trebuie să depună prin mijloace electronice, la agenţiile judeţene în raza căror îşi au sediul social, o cerere semnată şi datată de reprezentantul legal însoţită de o declaraţie pe propria răspundere.

De asemenea, mai trebuie să transmită şi lista persoanelor care beneficiază de această sumă. (modelul urmează să fie aprobat prin ordin al preşedintelui ANOFM în 5 zile).

Decontarea se face din bugetul asigurărilor pentru şomaj, în cel mult 10 zile de la data îndeplinirii de către angajatori a obligaţiilor declarative şi de plată aferente veniturilor din salarii şi asimilate salariilor din perioada de raportare pentru care se face solicitarea.

Plata se va face prin virament către angajatori de către agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă.

Bani pentru tineri și vârstnici

Cei care angajează până la finalul anului, pe perioadă nedeterminată, persoane de peste 50 de ani care au rămas în perioada stării de urgenţă fără loc de muncă, şi care sunt înregistraţi ca şomeri în evidenţa agenţiilor teritoriale pentru ocuparea forţei de muncă, vor primi pentru fiecare persoană din această categorie, lunar, pe o perioadă de 12 luni, 50% din salariul angajatului, dar nu mai mult de 2.500 de lei.

De aceeaşi facilitate vor beneficia şi angajatorii care încadrează în muncă, până la sfârşitul anului, pe perioadă nedeterminată, cu normă întreagă, tineri cu vârsta între 16 şi 29 de ani. Măsura de sprijin menţionată se aplică, în aceleaşi condiţii, şi în cazul încadrării în muncă a cetăţenilor români cărora le-au încetat raporturile de muncă cu angajatorii străini aflate în derulare pe teritoriul altor state, din motive neimputabile, prin concediere.

Angajatorii care vor opta pentru sprijin în vederea încadrării în muncă din categoriile mai sus-menţionate vor fi obligaţi să menţină raporturile de muncă pentru o perioadă de încă 12 luni de la împlinirea celor 12 luni pentru care se asigură sprijin.

Angajatorii care încetează raporturile de muncă ale salariaţilor, anterior perioadelor pentru care sunt obligaţi să le menţină, vor restitui agenţiilor pentru ocuparea forţei de muncă, în totalitate, sumele încasate pentru fiecare persoană pentru care a încetat raportul de muncă, plus dobânda de referinţă a Băncii Naţionale a României în vigoare la data încetării raporturilor de muncă.