Ideea creării unei baze comune de impozitare a profiturilor în Uniunea Europeană nu este nouă, însă susţinătorii săi au reluat-o în forţă, anul acesta, motivaţi de criza financiară. Propunerea ar putea avea efecte atât benefice, cât şi negative, spun consultanţii fiscali, care se arată însă sceptici când vine vorba de punerea ei în practică, în viitorul apropiat.
„Recent, Comisia Europeană (CE) a făcut noi declaraţii cu privire la armonizarea bazei de impunere. În acelaşi timp, Germania şi Franţa au reluat această idee separat şi într-o tonalitate oarecum diferită. În timp ce CE ar dori implementarea acesteia pentru a diminua sau a elimina dificultăţile investitorilor care trebuie să ţină cont de 27 de sisteme fiscale diferite, Germania şi Franţa par să militeze pentru o uniformizare sau aliniere atât a bazei de impunere, cât şi a cotei de impozit pe profit“, spune Daniel Petre, manager, Deloitte Tax. În aceste condiţii, fiscalitatea nu va mai fi un criteriu în deciziile de investiţii, într-o ţară sau alta.
„În funcţie de domeniul de activitate, este posibil să îşi direcţioneze investiţiile după criterii cum ar fi infrastructura, existenţa forţei de muncă, nivelul de pregătire al acesteia, nivelul de maturitate al sistemului financiar etc. Iar la aceste capitole ţările nou-aderate la Uniunea Europeană sunt, în general, deficitare “, explică Petre.
Există şi avantaje?
Totuşi, specialiştii în fiscalitate spun că doar uniformizarea bazei, nu şi a cotelor, ar putea fi benefică, inclusiv pentru ţări ca România. „Dacă numai baza de impozitare s-ar uniformiza, atunci lucrurile vor fi în avantajul statelor care au un nivel al impozitării mai redus, aşa cum este şi cazul nostru, pentru că deşi cota de impozit de 16% pare decentă, impozitul datorat este majorat de numeroasele restricţii de deductibilitate a unor cheltuieli. Înţeleg însă că s-ar dori mai mult de atât, în speţă o impozitare la nivelul UE care, ulterior, să realoce sumele în funcție de anumite criterii. Acest lucru cu siguranţă ar fi un dezavantaj competitiv pentru noi, în condiţiile în care, pe de o parte, pierdem şansa cotei unice, iar pe de alta, se ştie că nu suntem deloc experţi în atragerea de bani de la UE“, afirmă Gabriel Sincu, partener Mazars.
Chiar dacă modificările de legislaţie din UE nu vor duce la o aliniere a ratelor de impozitare şi cota unică se va menţine, cel mai invocat şi vizibil ascendent în competiţia cu alte state membre a început să-şi piardă din atractivitate, pentru că la alte capitole România este pe ultimele locuri din UE.
„Din păcate, rata de impozit pe profit redusă, în sine, nu mai constituie un avantaj atât de mare pentru investitori, pentru că aceştia sunt deja speriaţi de instabilitatea politică şi administrativă. Dacă la acestea mai adăugăm şi un mediu, de cele mai multe ori ostil şi agresiv, în care se desfăşoară controalele fiscale, în acest moment, vom avea o imagine destul de clară“, spune Alina Timofti, partener NNDKP. În orice caz, independent de impactul asupra unui stat membru sau a altuia, propunerea ar aduce schimbări favorabile pentru companiile multinaţionale.
Potrivit lui Dan Schwartz, managing partner Scot&Company, măsura va elimina dubla impozitare a profiturilor şi va crea posibilitatea de consolidare fiscală pentru grupurile de companii. „Dacă o companie îşi poate consolida rezultatele fiscale (şi plăti impozitul pe profit) în ţara unde are înregistrat sediul principal, toate subsidiarele şi/sau sediile permanente nu ar mai plăti impozit pe profit, separat. Acest mod de abordare fiscală ar permite compensarea profiturilor dintr-un stat cu pierderile înregistrate în altul“, spune Dan Schwartz.
Şansele adoptării propunerii
Chiar dacă pentru corporaţii baza unică de impozitare ar fi utilă, decizia este luată de statele membre, fiecare fiind interesat să aibă un climat de afaceri cât mai prietenos. Din acest motiv, consultanţii nu se aşteaptă ca hotărârea să fie luată prea repede şi fără dezbateri aprinse. „Mai este drum destul de lung de parcurs de către CE, pe de o parte, pentru a convinge toate statele membre să renunţe la facilităţile fiscale, iar pe de alta să-şi creeze politicile de atragere a investitorilor fiscali pe baza unor elemente nefiscale, cum ar fi infrastructura, birocraţia redusă etc.“, crede Dan Schwartz.
Dacă totuşi baza unică de impozitare va avea câştig de cauză, ţările vor concura pe alte criterii. „Costul şi productivitatea muncii, infrastructura corespunzătoare, poziţionarea geografică, costul realizării investiţiilor vor începe să cântărească mai mult în decizia investitorilor de a alege România“, arată Adrian Luca. Există şanse ca această propunere să întrunească acordul statelor membre? „Deşi este probabil că va exista o armonizare a bazei de impunere la nivelul UE, ca în cazul impozitelor indirecte, este mult mai puţin probabil ca toate cele 27 de ţări să accepte şi o aliniere a cotelor de impunere“, spune Daniel Petre, precizând că o rată unică de impozitare ar putea avea efecte nefaste pentru economiile în curs de dezvoltare, printre care şi România.

Te-ar putea interesa și: