Credite bancare clasice, finanțări din fonduri europene sau prin Eximbank, garanții prin FNGCIMM, scheme noi de ajutoare de stat, dar și o multitudine de soluții private alternative de finanțare sunt, teoretic, la îndemâna întreprinderilor mici și mijlocii. Întreprinzătorii nu reușesc, însă, întotdeauna să se descurce în hățișul birocratic al instituțiilor finanțatoare, de stat sau private, uneori nici nu știu că aceste soluții există sau nu au capacitatea de a pregăti un proiect care să convingă finanțatorii. Revista Capital a reunit, săptămâna trecută, specialiști din numeroase domenii, la conferința „Capital Bankers – Finanțări pentru IMM“, pentru a oferi întreprinzătorilor sfaturi și soluții concrete  prin care pot face rost mai ușor de bani și își pot gestiona mai bine afacerile.

Imposibilitatea obținerii finanțării pe canalele bancare clasice este evidentă mai ales în cazul întreprinzătorilor aflați la început de drum. „Lucrăm la un proiect privind finanțarea start-up-urilor care vor avea la dis­poziție între 100-150 de milioane de euro din bani europeni“, a declarat Eugen Teodorovici, ministrul Fondurilor Europene, în cadrul conferinței. Firmele noi ar putea accesa fonduri de până la 50.000 de euro, în acționariat putând să intre chiar și statul, cu participații minoritare, de 10%-15%, a mai spus ministrul.

Finanțări din bani europeni doar pentru proiecte din domenii de impact

Comisia Europeană a aprobat, la începutul lunii august, acordul de parteneriat cu România, a 11-a țară din cele 16 care au încheiat, până în prezent, înțelegerea. Ministrul Fondurilor Europene a precizat că vor fi alocate peste patru milioane de euro pentru investiții în zona privată, din care peste trei miliarde de euro pentru IMM. Banii vor merge la proiecte de impact, a spus ministrul, precizând că nu vrea „să finanțăm tot felul de florării și berării, ci companii din domeniile prioritare, care fac producție și asigură export, în special în afara UE, pentru că urmărim să nu mai fim dependenți de spațiul european“.

O problemă în România rămâne, însă, faptul că doar 30% din populația ocupată este implicată în activități care aduc valoare adăugată, a arătat, Tiberiu Negulescu, senior manager Deloitte, precizând și că doar 30% dintre companii generează profit. 

Ajutoare de stat, remediu la supraîndatorare

Specialistul Deloitte a avertizat asupra faptului că multe firme sunt deja foarte îndatorate, motiv pentru care accesul la finanțare este limitat, dar a arătat că firmele se pot finanța și prin legislația privind ajutoarele de stat. Majoritatea companiilor care au aplicat pentru acest tip de finanțare au fost românești, mare parte din sectorul auto, construcții și IT. „România va continua să investească în scheme de ajutor de stat, cel puțin 1,2 miliarde de euro, în perioada 2014-2020“, a adăugat Negulescu.

Pentru a-și crește șansele de a-și finanța afacerea printr-un credit bancar, întreprinzătorii pot apela și la soluția garantării creditului cu ajutorul Fondului Național de Garantare a Creditelor pentru IMM (FNGCIMM). Prin instrumentele Fondului, se poate garanta 50%-80% din valoarea liniei de credit, dar nu mai mult de cinci milioane de lei, pentru o perioadă de maximum trei ani, a spus Simona Mureșan, director executiv, Direcția Strategie, Programe Guvernamentale și Relații Instituționale, Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri. În cazul proiectelor cu fonduri europene, FNGCIMM oferă garanții până la 2,5 miloane euro și aprobarea dosarului se face în cel mult trei zile lucrătoare. Banca cere FNGCIMM să emită o garanție, pe baza dosarului de credit, după care analizează solicitarea și emite scrisoarea de garantare. În baza acesteia, banca semnează contractul de credit cu beneficiarul.

Una din cele băncile care finanțează proiecte cu Fonduri Europene este Eximbank. Șerban Ghinescu, director Executiv al Diviziei Corporate Eximbank, a arătat că instituția urmărește să sprijine absorbția fondurilor europene oferind IMM-urilor acces la credite. Un produs produs special al băncii, „Informația Comercială și de Credit“, permite unei firme să își cunoască viitorul partener comercial înaintea încheierii unui contract.

Întreprinderile mici și mijlocii reprezintă 99,7% din numărul total al companiilor din țară, angajează două treimi din forța de muncă și reprezintă, în prezent, 50% din valoarea adăugată produsă în România, a arătat Mihai Pătrulescu, senior economist Unicredit Țiriac Bank. Din păcate, însă, a precizat acesta, chiar dacă în țară cultura antreprenorială e bine dezvoltată, doar 43% din întreprinzători sunt motivați de o oportunitate de afaceri când înființează o firmă.