Guvernul României a trimis recent la Parlament un proiect de lege cu privire la modificarea legii privind combaterea terorismului la nivel național. Astfel, printre modificări se află și cea care prevede introducerea Sistemului Naţional de Alertă Teroristă.

Se modifică legea la nivel național! Ofiţeri înarmaţi la bordul avioanelor, antrenaţi de SRI

Practic, acest lucru presupune un mecanism de instituire a nivelurilor de alertă teroristă şi a activităţilor specifice fiecărui nivel. Mai mult, o altă complentare este și aceea ca Serviciul Român de Informaţii asigură dispunerea şi coordonarea însoţitorilor înarmaţi la bordul aeronavelor.

Pe lângă asta, SRI are rol principal în cazul iminenţei sau producerii pe teritoriul ţării a unui act de terorism.

La propunerea directorului SRI, în caz de alertă teroristă, Consiliul Suprem de Apărare a Ţării, poate emite o hotărâre prin care:

a) declară situaţia de criză teroristă;

b) ordonă activarea Centrul Naţional de Acţiune Antiteroristă;

c) numeşte şeful Centrului Naţional de Acţiune Antiteroristă, dintre prim- adjunctul sau adjuncţii directorului Serviciului Român de Informaţii;

d) dispune cu privire la modificarea nivelului de alertă.

Guvernul a modificat recent legea privind prevenirea şi combaterea terorismului

Executivul a aprobat, la începutul lunii octombrie, un proiect de lege pentru modificarea şi completarea Legii privind prevenirea şi combaterea terorismului. Actul normativ vizează transpunerea în legislaţia naţională a prevederilor Directivei (UE) 2017/541 a Parlamentului European şi a Consiliului privind combaterea terorismului.

Astfel, prin modificarea art. 351 alin. (1) din Legea 535/2004, se reglementează deplasarea în scopuri teroriste şi se stabileşte că deplasarea unei persoane într-o altă ţară sau în România în scopul comiterii, planificării ori pregătirii actelor de terorism sau participării la acestea ori pentru oferirea sau primirea de instruire sau pregătire pentru comiterea unui act de terorism ori pentru susţinerea, în orice mod, a unei entităţi teroriste, constituie deplasare în scopuri teroriste şi se pedepseşte cu închisoare de la 5 la 12 ani şi interzicerea unor drepturi, arată comunicatul de presă al Guvernului.

De asemenea, a fost introdus un nou articol prin care se garantează măsuri de sprijin pentru victimele actelor de terorism.

Astfel, „acestea beneficiază imediat după un atac terorist şi, ulterior, pentru cât timp este necesar, de servicii generale şi specializate de sprijin, în funcţie de nevoile lor specifice de asistenţă medicală, psihologică, socială, financiară, juridică sau de altă natură, potrivit prevederilor legislaţiei speciale referitoare la asigurarea protecţiei victimelor infracţiunilor şi altor reglementări aplicabile”, mai indică sursa citată.

Totodată, în vederea actualizării legislaţiei naţionale la evoluţia ameninţărilor teroriste la nivel naţional şi internaţional, proiectul de lege aduce alte modificări ale Legii nr.535/2004, precum:

– redefinirea sintagmelor „managementul crizei teroriste”; „însoţitori înarmaţi la bordul aeronavelor”;

– introducerea conceptului de „Sistem Naţional de Alertă Teroristă”;

– instituirea de către CSAT/Preşedintele CSAT a nivelurilor de alertă teroristă corespunzătoare stărilor de ameninţare teroristă, respectiv:

– alertă verde – nivel scăzut;

– alertă albastră – nivel precaut;

– alertă portocalie – nivel ridicat;

– alertă roşie – nivel critic.

– introducerea prerogativei pentru directorul SRI de a aproba executarea intervenţiei contrateroriste, în situaţia iminenţei producerii unor victime sau a unor pagube importante atunci când nu este posibilă întrunirea în regim de urgenţă a CSAT;

– completarea art.111 din Legea nr.535/2004 cu măsurile subsecvente pe care CSAT/Preşedintele CSAT le poate dispune prin hotărârea de declarare a situaţiei de criză teroristă, respectiv: activarea Centrului Naţional de Acţiune Antiteroristă (CNAA), numirea şefului CNAA dintre prim-adjunctul sau adjuncţii directorului SRI, precum şi modificarea nivelului de alertă teroristă;

– modificarea competenţei de judecată în primă instanţă a infracţiunilor de terorism în sensul atribuirii acesteia curţilor de apel, spre deosebire de actuala reglementare care stabileşte competenţa la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.