Prăbușirea unei mari firme fintech cu milioane de utilizatori i-a lăsat pe mulți americani fără acces la bani

Prăbușirea unei mari firme cu 10 milioane de utilizatori i-a lăsat pe mulți americani fără acces la bani. O dispută judiciară a creat panică printre american, lăsându-i fără bani, timp de aproape două săptămâni, potrivit documentelor instanței.

Începând de anul trecut, Synapse, un start-up susținut de Andreessen Horowitz, intermediar între mărcile fintech orientate către clienți și băncile susținute de Federal Deposit Insurance Corporation ( FDIC), a intrat în dezacord cu câțiva dintre parteneri pe marginea valorii soldurilor datorate clienților.

Situația s-a deteriorat anul acesta, după ce Synapse a declarat falimentul

Situația s-a deteriorat anul acesta, în aprilie, după ce Synapse a declarat falimentul în urma exodului mai multor parteneri importanți. Pe 11 mai, Synapse a întrerupt accesul la un sistem tehnologic care le permitea creditorilor, inclusiv Evolve Bank & Trust, să proceseze tranzacții și informații despre cont, conform dosarelor, informează CNBC.

Acest lucru a lăsat utilizatorii mai multor servicii fintech fără acces la fondurile lor, potrivit mărturiilor depuse săptămâna aceasta la o instanță de faliment din California. Un client din Maryland a declarat că fondurile sale din aplicația cripto Juno au fost blocate din cauza falimentului Synapse.

„Sunt disperat și nu știu ce să fac”, a scris Bucker.

„Am aproape 38.000 de dolari blocați ca urmare a opririi procesării tranzacțiilor”, s-a plâns el.

10 milioane de „utilizatori finali”

Până de curând, Synapse, care se autointitulează cel mai mare furnizor de „servicii bancare”, a ajutat universul fintech din SUA să furnizeze servicii precum conturi curente și carduri de debit. Foștii săi parteneri sunt Mercury, Dave și Juno, inclusiv startup-uri și utilizatori cripto.

Synapse a avut contracte cu 20 de bănci și 100 de fintech-uri, având aproximativ 10 milioane de utilizatori finali, potrivit fondatorului și CEO-ului Synapse, Sankaet Pathak. Pathak nu a oferit comentarii. Un purtător de cuvânt al Evolve a dat o declarație de pe site-ul băncii care spune:

„Închiderea bruscă de către Synapse a sistemelor esențiale, fără vreo notificare, și eșecul de a furniza înregistrările necesare i-au pus în pericol, inutil, pe utilizatorii finali, împiedicând capacitatea noastră de a verifica tranzacțiile, a confirma soldurile utilizatorilor finali și de a respecta legislația în vigoare.”

Nu este clar de ce Synapse a dezactivat sistemul, subliniază CNBC.

Oamenii se tem acum că-și vor pierde banii

Un alt client, Joseph Dominguez din Sacramento, California, a declarat că are mai mult de 20.000 de dolari reținuți în contul fintech Yotta.

„Ne temem că ne pierdem banii, dacă Synapse nu poate furniza registre și documente către Evolve sau Yotta pentru a dovedi că suntem proprietarii legitimi. Nu știm unde s-a dus depunerea noastră directă, nu știm unde sunt deținute în prezent retragerile noastre”, a scris el.

Înghețarea fondurilor clienților expune vulnerabilitățile din modelul de parteneriat bancar, ca serviciu BAAS, și reprezintă o bilă neagră pentru supravegherea reglementară. Modelul BAAS, folosit în special de firma fintech pre-IPO Chime, permite startup-urilor din Silicon Valley să exploateze abilitățile băncilor mici susținute de FDIC. Ecosistemul a ajutat aceste companii să concureze cu marile bănci americane.

Din păcate, clienții cred, în mod eronat că, deoarece fondurile lor sunt deținute de bănci reale, sunt la fel de sigure și disponibile ca orice alte conturi asigurate de FDIC, a declarat expertul Jason Mikula.

„Vreau să avertizez oamenii: da, banii ar putea fi în siguranță la bancă, dar nu sunt siguri dacă fintech-ul sau procesorul eșuează”, a spus el.