Pe de altă parte, documentul precizează că legislaţia din România nu este pe deplin compatibilă cu Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene şi, în plus, ţara nu îndeplineşte criteriul referitor la cursul de schimb.

”În ceea ce priveşte independenţa Băncii Naţionale a României, interzicerea finanţării monetare şi integrarea BNR în Sistemul European al Băncilor Centrale la momentul adoptării euro, legislaţia din România, în special legea de funcţionare a BNR, nu este pe deplin compatibilă cu articolul 131 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene”, se arată în raportul Comisiei. Documentul subliniază că Legea de funcţionare a BNR nu a fost modificată după Raportul de convergenţă pe 2014 şi în consecinţă, comentariile incluse în Raportul pe convergenţă din 2014 sunt repetate în mare şi în evaluarea din acest an.

În ceea ce priveşte criteriul referitor la stabilitatea cursului de schimb, pe care nu îl îndeplineşte niciuna din cele şapte state cuprinse în Raportul de convergenţă pe 2016, documentul subliniază că leul românesc nu participă la Mecanismul European al Ratelor de Schimb (European Exchange Rate Mechanism -ERM-). Începând din 1991, România a operat, de jure, un regim de flotare controlată a cursului de schimb al leului, dar de facto regimul s-a îndreptat treptat de la unul de control puternic spre unul mai flexibil. În 2005, România a trecut la un regim de ţintire directă a inflaţiei, combinat cu un regim de curs de schimb flotant. Cu toate acestea, BNR a subliniat că intervenţiile valutare rămân disponibile ca un instrument de politică monetară.

”Cursul de schimb al leului în raport cu euro a înregistrat fluctuaţii relativ limitate între primăvara lui 2014 şi începutul lui 2016, comparativ cu alte monede din regiune care operează un regim de flotare controlată a cursului de schimb. Volatilitatea scăzută pe termen scurt a leului reflectă efectele pozitive ale asistenţei financiare internaţionale acordată de UE şi FMI României până la finele lui 2015, condiţiile favorabile de pe pieţele globale şi operaţiunile BNR de pe pieţele interbancară şi valutară”, se arată în documentul Comisiei.

Raportul de convergenţă pe 2016 analizează şi alţi factori, incluzând balanţa de plăţi, integrarea pieţelor financiare, care oferă o imagine a capacităţii statelor membre de a se integra fără dificultăţi în zona euro. În cazul României, potrivit prognozelor de primăvară ale Comisiei Europene, balanţa externă ar urma să fie echilibrată în 2016 şi să se adâncească până la minus 0,7% din PIB în 2017. Poziţia externă a României a beneficiat de pe urma creşterii gradului de absorbţie fondurilor comunitare până în 2015. Se aşteaptă însă ca aceasta să se deterioreze în 2016 ca urmare a scăderii gradului de absorbţie a fondurilor comunitare ca urmare a încheierii perioadei de programare 2007-2013 în timp ce implementarea programelor pentru perioada 2014-2020 abia a început. (Sursa: Agerpres)