Ceea ce lipseşte în momentul actual este transparenţa în procesul de formare a preţurilor produselor. Cunoaşterea de către consumatori a costului de producţie la achiziţionarea unui produs le-ar asigura acestora un grad de informare mai ridicat atât faţă de producător, cât şi faţă de adaosul comercial practicat de către operatorii economici, consideră senatorului Dumitru Florian Staicu, iniţiatorul propunerii legislative.
El crede că este necesară adoptarea unui mecanism mai eficient de informare a consumatorilor în ceea ce priveşte procedeele de formare a preţurilor. Ceea ce interesează în mod direct consumatorul este preţul final al produsului, însă instituirea unei obligaţii de afişare, pe lângă acesta, şi a costului de producţie, nu poate avea decât efecte benefice. Iniţiatorul consideră că principalele avantaje sunt legate de impactul pozitiv în rândul populaţiie, posibilitatea diferenţierii între agenţii economici, dar şi efectuarea unei analize comparative asupra activităţii diferiţilor agenţi economici.
„Unul din principiile esenţiale consacrat în momentul de faţă în actele normative aflate în vigoare cu privire la comercializarea produselor şi serviciilor pe piaţă este informarea corectă şi protejarea intereselor consumatorilor. Din păcate se observă cu uşurinţă că acest principiu nu îşi găseşte recunoaşterea totală în practică, consumatorii fiind victimele multor abuzuri de-a lungul timpului. Realitatea arată faptul că această informare nu este nici pe departe completă. Nu putem vorbi despre o alegere raţională din partea consumatorului în momentul achiziţionării unui produs atâta timp cât acesta nu dispune de informaţii cu privire la modalitatea de formare a preţurilor, astfel asigurându-se că îi sunt protejate interesele”, se arată în Nota de fundamentare la proiectul de lege de modificare a Codului consumatorului.
Codul consumatorului (Legea 296/2004) prevede că scopul etichetării este dea oferi consumatorilor informaţiile necesare, suficiente, verificabile şi uşor de comparat, astfel încât să permită acestora să aleagă acel produs care corespunde exigenţelor lor din punct de vedere al nevoilor şi posibilităţilor lor financiare. „Cu alte cuvinte, o analiză corectă a aceste conformităţi între posibilităţile financiare şi nevoile consumatorului implică în mod evident şi cunoaşterea modalităţilor de formare a preţurilor”, este concluzia iniţiatorului.