Oferta publică inițială a Electrica s-a încheiat cu succes. O reală victorie pentru autorități, în condițiile în care oferta a fost pregătită cam „pe genunchi“ pentru a se reuși încadrarea în orarul stabilit de anul trecut, iar promovarea a lăsat de dorit. Totuși, s-au găsit destui investitori pentru a participa la cea mai mare ofertă de la Bursa de Valori București (BVB), după valoare, mai exact pentru 400 milioane de euro.

Și nu doar modul în care a fost făcută oferta a lăsat de dorit, dar nici momentul nu a fost tocmai potrivit. Iunie este ultima lună relativ bună pentru oferte publice înainte de vacanță, iar companiile care nu prind la timp momentul, amână vânzările pentru toamnă. Mai mult, Electrica a concurat cu peste 20 de oferte în aceeași perioadă, având acțiuni la vânzare și la Londra, unde se va lista prin certificate globale de depozit (GDR). Un exemplu este oferta Wizz Air, care a și eșuat din lipsă de investitori. 

„Obiectivul privind subscrierea a fost depășit, avem 200% subscriere“, a declarat Răzvan Nicolescu, ministrul delegat pentru energie, „Am cerut sindicatului de intermediere să analizeze posibilitatea, ținând cont de oferta de pe retali, creșterii procentului acordat retailului la peste 20%“. Tranșa destinată investitorilor de retail, mari și mici, avea o pondere de 15% din total, restul mergând către investitorii instituționali.

Subscriere mare pe retail

Foarte interesant este că garantarea unui anumit număr de acțiuni, una dintre facilitățile din ofertă, a fost mai puțin atractivă pentru investitori decât tranșa cu discont. Au fost oferite zece milioane de acțiuni într-o tranșă garantată pentru investitorii mici (cu subscrieri de cel mult o mie de titluri), însă au fost subscrise doar 8,3 milioane. În schimb, pe tranșa cu discont, unde se ofereau 2,4 milioane acțiuni, cererea s-a ridicat la aproape 34 milioane de titluri. Acum, urmează să se decidă cu cât va fi majorată bucata alocată acestora, astfel încât să primească mai multe acțiuni. În mod normal, tranșa va fi suplimentată cu cinci procente, însă oficialii intenționau să dea mai mult.

Pe tranșa investitorilor mari, cu subscrieri de peste 20.000 de acțiuni, cererea a fost de peste 120 milioane de acțiuni, la un număr alocat de 14,17 milioane. La aceștia ar trebui să ajungă cele mai multe titluri suplimentare, având în vedere că suprasubscrierea a fost atât de mare. Trebuie să menționăm că a fost permisă subscrierea cu scrisoare de garanție bancară, astfel încât investitorii interesați (și cu dare de mână) nu au fost nevoiți să blocheze suma aferentă cererii până la finalizarea ofertei.

Din sectorul investitorilor institu­ționali o veste bună este cea că 94% dintre cumpărători sunt fonduri cu investiții pe termen lung și doar 6% este reprezentat de fonduri de hedging, investiții speculative care urmăresc să închidă cât mai repede pozițiile deschise. Altfel, un sfert dintre instituționali, adică 25%, sunt locali, în timp ce 23% au venit din Marea Britanie, 17% din Polonia și 13% din Statele Unite ale Americii. O premieră este și faptul că la ofertă au participat și Societățile de Investiții Financiare (SIF), alături de fondurile de pensii private.

Electrica va primi în conturi o sumă cu puțin peste 400 milioane euro din vânzarea de acțiuni, după ce va achita și taxele aferente intermediarilor. Banii sunt destinați investițiilor pe care compania le va face în următorii ani, în principal, în dezvoltarea rețelei proprii. Listarea Electrica înseamnă și un pas important pentru BVB pe drumul către piață emergentă (nu de frontieră, cum este în prezent), dar și o mai bună lichiditate zilnică a pieței.

Am convenit că este bine să bonusăm suplimentar pe retailul românesc. Prin alocare urmărim un al doilea obiectiv, care ține de evoluția bună a acțiunilor pe piața secundară.

Gabriel Dumitrașcu, Direcția de Privatizare în Energie