Avem taxă auto. Din nou! După mai bine de doi ani de cazne, din birourile întunecate ale Guvernului a ieşit la lumină o nouă variantă a unui bir care are ca scop declarat salvarea românilor de la sinucidere prin gazare. Dacă nu eram convins, încă de acum doi ani, că toate heirupurile guvernamentale în această privinţă reprezintă doar un nor de praf mai toxic chiar decât gazele eşapamentului, poate aş fi fost tentat să mă las pradă unui extaz nemăsurat, văzând câtă grijă are primul-ministru de sănătatea poporului său. „Sunt convins că românii vor înţelege că problema nu e plata unei taxe, ci protejarea mediului înconjurător şi a sănătăţii oamenilor“, ne mângâia urechile în urmă cu câteva zile domnul Tăriceanu, explicând de ce Guvernul a adoptat ordonanţa privind taxa de poluare fără modificări sesizabile. Şi asta după ce a participat la o dezbatere publică, în urma căreia a declarat că are o problemă „care nu este de neglijat şi trebuie reţinută: proiectul actual nu are o reglementare pentru parcul existent, ci doar pentru ce intră ca vehicule“.

Carevasăzică, abia acum a înţeles şeful Guvernului de ce, de mai bine de un an, urlă presa la lună, spunând că taxa e discriminatorie. „Poluatorul plăteşte“ este un principiu înţeles de toţi românii, numai de guvernanţi, nu. În mintea lor, poluator e numai fraierul care se împrumută la bancă pentru a avea un mijloc de locomoţie mai nou şi cu motor Euro 4. Cei cu Dacii din ‘79 trebuie protejaţi, pentru că sunt săraci. Păi, atunci de ce nu îi excluzi şi de la plata electricităţii, gazelor sau rovinietei? La astea şi la biserică suntem egali. Numai la poluare nu. Halal principiu! Mie îmi sună a populism. Ieftin. Ca să nu mai vorbim de pădurile care dispar fără ca miniştrii noştri să schiţeze măcar un gest de îngrijorare.

Şi dacă tot punem pe tapet noţiuni abstracte, oare cum poate principialul domn Tăriceanu să admită, azi, că are o problemă cu taxa, legată de discriminare, iar după doar câteva zile să declare fericit că ordonanţa a fost adoptată fără modificări majore? Mai mult chiar. Nici măcar cei care plătesc birul pe roţi nu au o explicaţie clară cum e cu principiile miniştrilor noştri. Cum altfel am putea interpreta impunerea unui sistem de calcul în care emisiile de CO2 contează doar în proporţie de 30%, obligând românii cu maşini mai puţin poluante să plătească mai mult decât ceilalţi?

Pe Dâmboviţa, taxele se plătesc din principiu.

Capital – Editia nr. 17, data 30 aprilie 2008