Ore de nutriție în școlile din România

Ore de nutriție în școlile din România. Într-o dezbatere dedicată educației nutriționale și sănătății, senatoarea Nicoleta Pauliuc a adus în prim plan o realitate alarmantă: conform raportului Organizației Mondiale a Sănătății, 58% dintre adulții români sunt supraponderali. În același timp, aproximativ 25% dintre copiii din România se confruntă cu aceeași problemă.

Cu toate acestea, Nicoleta Pauliuc a subliniat că sunt deja inițiative în școlile românești, cum ar fi cursurile opționale de „Educație pentru Sănătate” și „Educație Ecologică și pentru Protecția Mediului”. Cu toate acestea, a evidențiat problema accesului limitat al elevilor la astfel de programe.

”Astăzi este o zi când începem o serie de dezbateri pe tema nutriţiei sau dezbateri pe care ne-am propus să le realizăm şi să le dedicăm vieţii sănătoase. În deschiderea acestei sesiuni vă invit să reflectăm puţin la definiţia pe care Organizaţia Mondială a Sănătăţii (OMS) o dă sănătăţii. Se spune în preambulul la Constituţia OMS că sănătatea este „o stare completă de bine din punct de fizic, mintal şi social şi nu doar simpla absenţă a unei boli sau infirmităţi”. Aş vrea deci să ne gândim la ceea ce înseamnă această „stare de bine din punct de vedere fizic, mintal şi social”. Ea ar trebui să includă, cu siguranţă, şi o hrană adecvată. Dar nu vorbim doar de hrana în sine, ci de toate deciziile pe care le luăm şi care ne afectează fizic”, a spus Nicoleta Pauliuc.

elevi
SURSA FOTO: Inquam Photos, Octav Ganea

Băuturile energizante, interzise pentru minori

Ea a accentuat importanța unei alimentații adecvate și a deciziilor zilnice privind nutriția și sănătatea mentală. În efortul de a contracara aceste statistici îngrijorătoare, Nicoleta Pauliuc a dezvăluit că a inițiat un proiect de lege privind interzicerea băuturilor energizante pentru copiii sub 18 ani. Proiectul restricționează comercializarea acestora în proximitatea școlilor.

”Am vorbit atunci despre alcool, tutun, zahăr, despre impactul lor asupra stării noastre de sănătate. Astăzi, după fiecare dezbatere, pot să spun că în Parlamentul României reuşim să introducem o iniţiativă legislativă, pentru că în urma discuţiilor pe care le avem cu invitaţii noştri, de obicei, aceste dezbateri se îndreaptă către o iniţiativă legislativă. În urma acelei dezbateri, din aprilie, pe rolul Parlamentului astăzi este un proiect de lege privind prevenirea şi combaterea efectelor băuturilor energizante. Vorbim aici de interzicerea consumului de băuturi energizante de către copiii noştri de până în vârsta de 18 ani, de interzicerea comercializării lor la o distanţă de cel puţin 1 km faţă de şcoli şi interzicerea publicităţii în online a acestor categorii de băuturi”, spune Pauliuc.

Familia are un rol important în educare

De asemenea, ea a subliniat rolul crucial pe care îl joacă familia în educarea copiilor privind nutriția corectă.

”Ştim foarte bine, iar literatura de specialitate confirmă categoric: copiii fac cu precădere ceea ce văd la adulţi, nu ceea ce li se spune că e bine. Prin urmare, pentru că educaţia nutriţională începe în familie, cred că fiecare dintre noi ar trebui să se gândească, dacă e bine să avem acasă în mod constant băuturi acidulate sau dacă e bine să le avem doar din când în când, la anumite ocazii – sau poate deloc, dacă e bine să fie dulciuri la discreţie în casă – sau dacă e cazul să le cumpărăm doar uneori, dacă prăjelile sunt o prezenţă constantă în bucătăria noastră – sau dacă le rezervăm pentru unele zile din săptămână sau pentru anumite ocazii. Dacă, măcar din când în când, ţinem dietă sau ţinem post – pentru propria noastră sănătate şi ca exemplu pentru ceilalţi membri ai familiei”, a subliniat senatoarea.

Școlile trebuie să promoveze un stil de viață sănătos

În plus față de rolul familiei, Pauliuc a evidențiat importanța școlii în promovarea unui stil de viață sănătos. Ea a pledat pentru:

  • formarea cadrelor didactice pentru a preda educație nutrițională
  • creșterea accesului elevilor la astfel de programe.

Liberala mai spune ”E foarte bine că sunt deja introduse în şcoala românească discipline opţionale precum „Educaţie pentru sănătate” sau „Educaţie ecologică şi pentru protecţia mediului”.

Senatoarea PNL a mai spus ”Problematic aici este, evident, accesul real al elevilor la astfel de materii – iar aici reamintesc declaraţia recentă a doamnei Ligia Deca, ministrul Educaţiei, care a spus, la începutul acestei luni, că sub 10% dintre elevi studiază Educaţia pentru sănătate, din cauză că nu avem profesori care s-o predea”.

”Mi se pare un demers crucial pentru şcoala românească să asigure formarea cadrelor didactice pentru a preda această materie, în care copiii află şi despre ceea ce înseamnă o alimentaţie sănătoasă”, a afirmat aceasta.