c) Categoria B+E: manevre speciale care trebuie testate din punct de vedere al sigurantei traficului:
1. sa efectueze atasarea remorcii sau semiremorcii la vehiculul tragator si detasarea acesteia; aceasta manevra trebuie sa inceapa cu vehiculul si remorca acestuia in stationare unul langa celalalt (nu unul in spatele celuilalt);
2. sa mearga pe directia inapoi, descriind astfel o curba prestabilita;
3. sa parcheze in siguranta pentru incarcare/descarcare.
d) Comportamentul in trafic
Candidatii trebuie sa efectueze in mod obligatoriu toate manevrele urmatoare in situatii normale de trafic, in conditii de siguranta completa si cu precautiile necesare:
1. sa paraseasca un loc de stationare, sa plece din nou dupa o oprire in trafic, sa iasa de pe un drum lateral;
2. sa foloseasca drumuri drepte, sa intalneasca vehicule, inclusiv in pasaje inguste;
3. sa abordeze curbe;
4. intersectii: sa patrunda si sa traverseze intersectii si jonctiuni;
5. sa schimbe directia: sa vireze la dreapta sau la stanga, sa schimbe banda de circulatie;
6. sa intre/sa iasa de pe o autostrada sau o alta cale similara (daca este cazul); intrare de pe banda de accelerare/iesire pe banda de decelerare;
7. sa depaseasca/sa se intersecteze cu alte vehicule (daca este posibil), sa depaseasca obstacole, cum ar fi masini care stationeaza, sa fie depasiti de alte vehicule (daca este cazul);
8. amenajari rutiere speciale (daca este cazul): intersectii cu sens giratoriu, treceri la nivel, statii de tramvai/de autobuz, treceri de pietoni, rampe/pante prelungite la urcare/la coborare;
9. sa fie precauti si sa ia masurile de siguranta inainte de coborarea din vehicul.
(4) Aptitudini si mod de comportare supuse testarii, specifice pentru categoriile C, C+E, C1, C1+E, D, D+E, D1 si D1+E
a) Pregatirea si controlul tehnic al vehiculului din punct de vedere al sigurantei traficului
Candidatii trebuie sa faca dovada capacitatii de a se pregati pentru conducerea in siguranta, prin respectarea urmatoarelor cerinte:
1. sa regleze scaunul pentru a obtine o pozitie corecta;
2. sa regleze oglinzile retrovizoare, centurile de siguranta, eventual rezematoarele pentru cap;
3. sa efectueze o verificare sumara a starii cauciucurilor, franelor, directiei, farurilor, dispozitivelor reflectorizante, semnalizatoarelor si claxonului;
4. sa controleze servofrana, servodirectia, starea cauciucurilor, a piulitelor de fixare a rotilor, a aripilor, a parbrizului, a ferestrelor si a stergatoarelor de parbriz, a fluidelor (in special uleiul de motor, lichidul de racire, lichidul pentru spalatorul de parbriz); controlul si folosirea tabloului de bord, inclusiv a dispozitivului de inregistrare a vitezei;
5. sa controleze presiunea aerului, rezervoarele de aer si suspensia;
6. sa controleze elementele de securitate legate de incarcarea vehiculului: caroseria remorcii, obloanele de incarcare, mecanismul de incarcare (daca este cazul), sistemul de inchidere al cabinei, modul de incarcare, fixarea incarcaturii (numai pentru categoriile C, C+E, C1 si C1+E);
7. sa controleze mecanismul de cuplare si conexiunile sistemului de franare si ale circuitului electric (numai pentru categoriile C+E, C1+E, D+E, si D1+E);
8. sa fie capabili sa ia masurile speciale pentru securitatea vehiculului, sa controleze caroseria remorcii, usile de serviciu, iesirile de urgenta, instrumentarul de acordare a primului ajutor, stingatoarele si alte echipamente de siguranta (numai pentru categoriile D, D+E, D1 si D1+E);
9. sa citeasca o harta rutiera (facultativ).
b) Manevre speciale care trebuie testate pentru siguranta circulatiei:
1. sa efectueze atasarea remorcii sau semiremorcii la vehiculul tragator si detasarea acesteia (numai pentru categoriile C+E, C1+E, D+E, D1+E); aceasta manevra trebuie sa inceapa cu vehiculul si remorca in stationare unul langa celalalt (nu in linie dreapta) (numai pentru categoriile C+E, C1+E, D+E, D1+E);
2. sa mearga pe directia inapoi, astfel incat sa realizeze descrierea unei curbe prestabilite;
3. sa parcheze in mod sigur pentru a incarca/descarca pe o rampa/pe un chei de descarcare sau o instalatie asemanatoare (numai pentru categoriile C, C+E, C1 si C1+E);
4. sa parcheze pentru a lasa sa urce sau sa coboare in siguranta calatorii unui autobuz (numai pentru categoriile D, D+E, D1 si D1+E).
c) Comportamentul in trafic
Candidatii trebuie sa efectueze in mod obligatoriu toate manevrele urmatoare, in situatii normale de trafic, in conditii de deplina siguranta si luand toate precautiile necesare:
1. sa paraseasca un loc de stationare, sa plece din nou dupa o oprire in trafic, sa iasa de pe un drum fara prioritate;
2. sa foloseasca drumuri drepte, sa se intersecteze cu alte vehicule, inclusiv in pasaje inguste;
3. sa abordeze curbe;
4. intersectii: sa patrunda si sa traverseze intersectii si jonctiuni;
5. sa schimbe directia: sa vireze la dreapta si la stanga, sa schimbe banda de circulatie;
6. sa intre/sa iasa de pe autostrada sau de pe drumuri similare (daca este cazul); intrare de pe banda de accelerare si iesire pe banda de decelerare;
7. sa depaseasca/sa se intersecteze cu alte vehicule (daca este posibil); depasirea unor obstacole, cum ar fi masini care stationeaza, sa fie depasiti de alte vehicule (daca este cazul);
8. amenajari rutiere speciale (daca este cazul); intersectii cu sens giratoriu, treceri la nivel, statii de tramvai/de autobuz, treceri de pietoni, rampe/pante prelungite la urcare/la coborare;
9. sa fie precauti si sa ia masurile de siguranta inainte de coborarea din vehicul.
(5) Evaluarea probei practice se efectueaza dupa urmatoa-rele criterii:
a) Evaluarea va tine cont de usurinta candidatului de a manipula diferitele comenzi ale vehiculului si de stapanirea de care acesta va da dovada in incadrarea in trafic in deplina siguranta. De-a lungul probei, examinatorul trebuie sa perceapa faptul ca se afla in siguranta. Greselile de conducere sau comportamentul periculos care ameninta siguranta imediata a vehiculului de examen, a calatorilor sau a altor participanti la trafic, fie ca au necesitat sau nu interventia examinatorului, vor fi sanctionate cu acordarea calificativului „Respins“, pentru candidatul respectiv, examinatorul fiind liber sa hotarasca daca mai este cazul sa se continue pana la scurgerea timpului afectat examenului practic.
b) In decursul evaluarii, examinatorii acorda o atentie deosebita comportamentului preventiv si calm adoptat de candidati la volan. Aceasta apreciere tine cont de stilul de conducere in ansamblu, iar examinatorul trebuie sa ia in considerare profilul global al candidatului. Criteriile comporta un mod de conducere adaptat si ferm (in deplina siguranta), luarea in considerare a starii drumului si a conditiilor meteorologice, a celorlalte vehicule si a actiunilor celorlalti participanti la trafic (mai ales ale celor mai vulnerabili) si nu in ultimul rand capacitatea de anticipare a situatiilor periculoase cu risc crescut de producere a accidentelor.
c) Examinatorul va evalua in afara de acestea, in legatura cu conducatorul auto:
1. stapanirea vehiculului, tinand cont de urmatoarele elemente: folosirea corecta a centurii de siguranta, a oglinzilor retrovizoare, a rezematoarei pentru cap, a scaunului; folosirea corecta a farurilor si a celorlalte echipamente; folosirea corecta a ambreiajului, a cutiei de viteze, a acceleratiei, a sistemelor de franare (inclusiv al treilea sistem de franare, daca este cazul), a directiei (numai pentru categoriile B+E, C, C+E, C1, C1+E, D+E si D1+E); confortul calatorilor (numai pentru categoriile D, D+E, D1 si D1+E) (fara accelerari brutale, conducere calma si fara franari bruste); r
r2. conducere judicioasa si cu grija pentru mediul inconjurator, tinand cont de turatia motorului, de treptele de viteza, de frana si de acceleratie (numai pentru categoriile B+E, C, C+E, C1, C1+E, D, D+E, D1 si D1+E); rn
rn3. capacitatea de observatie: observatia panoramica, folosirea corecta a oglinzilor retrovizoare, vizibilitate la distanta mare, medie si mica; rn
rn4. prioritatea/cedarea trecerii: acordarea prioritatii in intersectii si jonctiuni, cedarea trecerii in celelalte situatii (de exemplu, la schimbarea de directie, schimbarea benzii de circulatie, manevre particulare); rn
rn5. incadrarea corecta pe drum, pe benzile de circulatie, in intersectiile cu sens giratoriu, in curbe, in functie de tipul si de caracteristicile vehiculului; preselectare; rn
rn6. distanta de siguranta: mentinerea unei distante adecvate in fata si in spate, mentinerea unei distante adecvate fata de ceilalti participanti la trafic; rn
rn7. viteza: respectarea vitezei maxime admise; adaptarea vitezei la conditiile meteorologice si de circulatie si, daca este cazul, la limitele maxime in vigoare, mentinerea unei viteze care permite oprirea la distanta vizibila si in siguranta, corelarea vitezei cu cea a vehiculelor de aceeasi categorie; rn
rn8. semafoarele, indicatoarele si celelalte elemente de semnalizare rutiera: comportament corect la semafoare, respectarea indicatiilor agentilor de politie rutiera, luarea in considerare a indicatoarelor rutiere (interdictii sau obligatii), actiune adecvata in legatura cu marcajul la sol; rn
rn9. semnalizarea in timp util prin semnalele necesare si corecte, reactia corecta la toate semnalele date de ceilalti participanti la trafic; rn
rn10. franare si oprire; incetinire la timp, franare si oprire in functie de imprejurari; anticipare; folosirea diverselor sisteme de franare (numai pentru categoriile C, C+E, D si D+E); folosirea sistemelor de reducere a vitezei, altele decat frana (numai pentru categoriile C, C+E, D si D+E). rn
rnArt. 20. – In cadrul probei practice de conducere in traseu a autovehiculului, examinatorii sunt obligati: rn
rna) sa nu modifice locul de plecare la proba practica, comunicat candidatilor; rn
rnb) sa verifice identitatea candidatilor, documentele, precum si starea tehnica a autovehiculelor de scoala cu care se efectueaza proba de traseu; rn
rnc) sa explice candidatilor modul de desfasurare a probei si sa le comunice traseul ce urmeaza a fi parcurs; rn
rnd) sa nu permita accesul in autovehicul al altor persoane, cu exceptia candidatilor; rn
rne) sa nu permita transmiterea de indicatii si sfaturi candidatului in timpul examinarii; rn
rnf) sa urmareasca cu atentie modul de efectuare a manevrelor de conducere a autovehiculului, sa intervina in situatii deosebite cand din cauza unor manevre periculoase se pot produce accidente de circulatie; rn
rng) sa nu angajeze cu candidatii discutii de alta natura decat cele legate de executarea probelor respective; rn
rnh) sa nu indice candidatilor efectuarea unor manevre care ar incalca regulile de circulatie sau semnalizarea rutiera; rn
rni) sa manifeste exigenta si obiectivitate in aprecierea cunostintelor si acordarea calificativelor, avand o comportare civilizata fata de candidati. rn
rnArt. 21. – (1) Examinarea la proba de conducere a autovehiculului se face separat pentru fiecare categorie sau subcategorie. rn
rn(2) Durata probei trebuie sa fie de minimum 25 de minute pentru categoriile A, B, BE si subcategoriile A1 si B1 si de minimum 45 de minute pentru celelalte categorii sau subcategorii, iar distanta parcursa trebuie sa fie suficienta pentru ca examinatorul sa poata aprecia aptitudinile si comportamentul candidatilor. rn
rn(3) In cazul probei practice efectuate prin doua sau trei subprobe, timpii aferenti cumulati trebuie sa fie corespunzatori celor mentionati la alineatul precedent. rn
rn(4) Candidatul care a depasit punctajul maxim de penalizare inaintea expirarii perioadei prevazute la alin. (2) este declarat „Respins“. rn
rnArt. 22. – (1) Neexecutarea corecta a manevrelor prevazute la art. 19 de catre persoana examinata se penalizeaza de catre examinator prin consemnarea literei „l“ in casuta corespunzatoare regulii incalcate din anexa la chestionar. rn
rn(2) In cazul repetarii aceleiasi greseli, aceasta se consemneaza de fiecare data in rubrica corespunzatoare, punctajul de penalizare fiind inmultit cu numarul de greseli inscrise in anexa. rn
rnArt. 23. – Este declarata admisa la proba practica persoana care cumuleaza cel mult 20 de puncte penalizare in timpul prevazut la art. 21 alin. (2). rn
rnArt. 24. – (1) Restrictiile medicale, cele referitoare la adaptari obligatorii ale autovehiculelor sau alte aspecte administrative se inscriu la rubrica restrictii din permisul de conducere, codificat conform anexei nr. 6. rn
rn(2) Restrictiile medicale se inscriu, potrivit reglementarilor legale, in fisa medicala. rn
rn(3) Adaptarile obligatorii ale autovehiculelor pentru conducerea acestora de catre persoane cu anumite dizabilitati se stabilesc de catre examinator, cu viza institutiei care a emis fisa medicala pentru persoana respectiva. rn
rn(4) Codurile aferente aspectelor administrative se stabilesc si se inscriu in permisul de conducere, potrivit prezentului ordin, de catre personalul serviciilor publice comunitare regim permise de conducere si inmatriculare a vehiculelor. rn
rn(5) Cu ocazia preschimbarii unor permise de conducere emise de alte state comunitare, restrictiile inscrise in acestea se preiau in permisele de conducere preschimbate. rn
rnArt. 25. – Anexele nr. 1-6 fac parte integranta din prezentul ordin. rn
rnArt. 26. – (1) Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si intra in vigoare in termen de 30 de zile de la data inceperii activitatii serviciilor publice comunitare regim permise de conducere si inmatriculare a vehiculelor. rn
rn(2) Cu aceeasi data se abroga Instructiunile ministrului administratiei si internelor nr. 525/2003 privind organizarea si desfasurarea examenului pentru obtinerea permisului de conducere, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 677 din 24 septembrie 2003. rn
rn(3) In termen de un an de la intrarea in vigoare a prezentului ordin, Directia regim permise de conducere si inmatriculare a vehiculelor va atesta examinatorii din cadrul serviciilor publice comunitare, pana la aceasta atestare examinarea urmand a fi efectuata de personalul politiei rutiere preluat cu ocazia infiintarii serviciilor publice comunitare. rn
rn(4) Chestionarele de examen, inclusiv cele formulate in limbi de circulatie internationala, si grilele de corectare folosite la proba teoretica se elaboreaza de catre Directia regim permise de conducere si inmatriculare a vehiculelor in termen de 6 luni de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a legii pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice. rn
rn(5) Pana la termenul prevazut la alin. (4) se utilizeaza chestionarele aflate in prezent in uz. rn
rn(6) Directia regim permise de conducere si inmatriculare a vehiculelor si serviciile publice comunitare regim permise de conducere si inmatriculare a vehiculelor vor lua masuri pentru punerea in aplicare a prezentului ordin.rn

rnMinistrul administratiei si internelor,rn
Vasile Blaga rn

rnBucuresti, 1 aprilie 2005. rn
Nr. 574.