Administrarea blocurilor a inceput sa fie o afacere si in Romania, la fel ca in Occident. Castigul este insa mult mai mic pentru intreprinzatorii romani fata de al celor care fac aceasta treaba in tarile vestice (in Germania, comisionul este de 20-25 USD/luna de apartament, in timp ce la noi este de maximum 1-3 USD/luna). Efortul depus este deseori mai mare. Si aceasta nu pentru ca se presteaza servicii mai bune decat in strainatate, ci pentru ca hatisul legislativ si mentalitatea locatarilor dau mult de furca celor care se incumeta sa faca totul ca la carte.
Responsabilitatile unui administrator de bloc sunt din an in an tot mai mari: administratorul a ajuns sa ruleze lunar, din cauza inflatiei, zeci de milioane de lei, sa administreze un fond de rulment care se ridica la alte zeci de milioane de lei, sa urmareasca restantierii si sa-i poarte in instanta, atunci cand este cazul. Facturile furnizorilor (de agent termic, de apa curenta, de curent electric, de servicii de salubrizare si de gaz metan) sunt si ele o piatra de incercare. Fiind deseori „umflate”, ele trebuie aduse la cotele reale, ceea ce se face numai dupa nenumarate demersuri. In curand, unii dintre acesti furnizori vor avea mai multe variante de contracte, cu pachete diferite de servicii si tarife. Ele vor putea fi negociate de cei care reprezinta asociatiile de locatari. Ceea ce administratorii vor trebui sa stie sa faca.
In plus, din cauza varstei blocurilor si neefectuarii unor lucrari curente de intretinere a cladirilor si instalatiilor, foarte multe din acestea necesita acum reparatii serioase, care costa zeci, chiar sute de milioane de lei. Administratorul trebuie sa stranga banii, sa gaseasca muncitori sau firme specializate in constructii si apoi sa supravegheze efectuarea lucrarilor.
O persoana juridica, dispusa sa negocieze in numele mai multor asociatii de bloc discuta de pe alta pozitie. Stie unde si cui sa se adreseze. Si are o putere si credibilitate mai mari. Este mai greu la inceput, cand se bat pentru prima data aceste drumuri. Apoi, pentru angajatii sai, devine o rutina.
Mai exista un avantaj pentru cei care vor sa se ocupe de administrarea blocurilor intr-un mod profesionist, ca persoane fizice sau juridice: pentru o astfel de afacere, in Occident nu este nevoie de un capital de pornire, investitiile din partea firmei fiind zero.     

O firma poate ajunge la o cifra de afaceri de 200 milioane lei
Florin Parvu este directorul primei societati care se ocupa cu inregistrarea si administrarea blocurilor, intitulata chiar asfel – Administrator SRL. A intrat in afaceri in urma cu cinci ani, cand a pus pe roate o linie de distributie pentru produse de birotica-papetarie. In 1998, un prieten i-a aratat un articol dintr-o publicatie germana de business, in care era prezentata aceasta activitate: societati comerciale specializate in administrarea blocurilor. Dupa ce a studiat in detaliu ce se intampla la noi si a constatat ca acest tip de servicii se face de catre oameni cu totul nepregatiti, domnul Parvu a hotarat ca este bine sa importe modelul german. Si-a facut rapid un plan de afaceri si, in cei doi ani de activitate a firmei, a reusit sa convinga 14 comitete de bloc sa-i fie cliente. Administrator SRL a incheiat contracte de prestari servicii cu aceste asociatii si are angajati trei administratori-delegati, o contabila si un instalator. Comisionul lunar perceput este in medie de 2,5 dolari pe fiecare apartament. Firma sa, de la un capital de pornire zero, a ajuns acum la o cifra de afaceri de 200 milioane de lei (fondul de rulment, incasarile si platile facturilor asociatiilor de locatari nu trec prin firma).
Florin Parvu crede ca in viitor aceasta formula va fi adoptata de tot mai multi intreprinzatori. In ceea ce priveste firma pe care o conduce, Domnia sa are planuri ambitioase: „Noi ne-am specializat si ne specializam in continuare. Dorim sa administram din ce in ce mai multe blocuri si credem ca la 40-50 de asociatii, deci peste 1.500 de apartamente, afacerea ne-ar oferi profit”.

Ana Silvianu administreaza 200 de apartamente
Ana Silvianu a optat pentru cea de-a doua varianta: administrator angajat, persoana fizica. Doamna administrator priveste insa aceasta profesiune ca pe o afacere si considera ca este cu atat mai rentabila, cu cat fondul de locuinte este mai mare. Ana este angajata a patru asociatii de proprietari (are in grija 164 de apartamente) si doreste sa preia, pana cel tarziu in toamna, alte doua blocuri, care sa-i aduca inca aproximativ 100 de apartamente. Veniturile ii asigura mai mult decat un salariu mediu pe economie (castiga lunar circa 4 milioane de lei, net).
Ana Silvianu a lucrat 18 ani in comert, la serviciul financiar al unui magazin universal. Cand a observat ca pentru apartamentul proprietate personala, in permanenta cheltuielile cu intretinerea erau mai mari decat la alte blocuri, a trecut la verificari. Cum vechiul administrator nu facea nimic pentru imobil, care intra in paragina pe zi ce trecea, si cum, in plus, „ciupea” sistematic din fonduri, Ana si-a asumat sarcina de a prelua administrarea scarii respective. Cum rezultatele s-au vazut imediat (calculele fiind corecte a scazut nivelul intretinerii si, in plus, i-a mobilizat, cu bani si cu ajutor, si pe locatari sa repare terasa si subsolul), comitetele de bloc ale celorlalte scari au rugat-o sa le ia in grija. O alta asociatie a venit cu aceeasi cerere, iar acum, locatarii blocurilor de vizavi si din spatele blocului sau ii cer acelasi lucru. Ana Silvianu crede ca pentru castigarea increderii acestora nu a fost nevoie decat de multa energie si mult suflet in tot ceea ce face.

Ce are de facut administratorul
I. Asigurarea managementului financiar:
1) preluarea facturilor de la furnizori
2) verificarea facturilor in functie de contoarele de bloc
3) realizarea listelor lunare de plata pentru locatari si a evidentei contabile
4) gestiunea fondurilor asociatiei (de rulment, incasarile, platile)
5) negocierea contractelor cu furnizorii
6) incasarea veniturilor, efectuarea platilor, urmarirea celor cu penalitati
II. Asigurarea managementului imobiliar
1) urmarirea starii tehnice a cladirii si a instalatiilor aferente
2) convingerea comitetului executiv de necesitatea
unor lucrari de reparatii, stabilirea fondurilor necesare acestor investitii si supravegherea lucrarilor
III) Servicii suplimentare:
1) asigurarea unui personal pentru curatenie si intretinere
2) urmarirea in justitie a rau-platnicilor si a celor care incalca regulamentul-cadru al asociatiei.

Succesul reusitei in afaceri
stabilirea clara, intr-un contract ferm, a atributiilor ce-i revin firmei care va administra imobilele
un standard ridicat de calitate a serviciilor
o buna evaluare a fondului de rulment
un calcul corect al costurilor
consultarea permanenta a unor specialisti (juristi, contabili, constructori, experti imobiliari)
apelarea la serviciile acestora, atunci cand situatia o impune
gasirea unui numar cat mai mare de blocuri, daca este posibil cu cat mai multe apartamente, care sa fie preluate in administrare.