Ministerul Transporturilor analizează posibilitatea continuării lucrărilor la Autostrada Transilvania pe tronsonul Târgu Mureş – Braşov „printr-un fel de parteneriat public-privat”, în condiţiile în care bugetul statului nu mai poate asigura finanţarea, iar costurile ar creşte foarte mult.

Ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, a declarat, joi, pe şantierul Autostrăzii Transilvania din judeţul Cluj, că dacă se va merge în continuare pe soluţia plăţilor de la bugetul de stat lucrările la Autostrada Transilvania vor continua foarte încet.

„Pot fi folosiţi, până în 2013, numai bani de la buget, care nu sunt însă suficienţi pentru a se lucra în mod normal. Iniţial, s-a mers pe varianta unui credit furnizor, pentru porţiunea Târgu Mureş – Braşov, iar compania Bechtel voia să realizeze lucrarea şi să aducă finanţarea. Ulterior, s-au schimbat ideile. Dacă o să gândim până în 2013 şi după 2013 o finanţare de la buget, Autostrada va înainta foarte încet şi greu şi va costa şi scump, pentru că altfel e când ai bani mai mulţi şi lucrezi mai mult, decât dacă te întinzi pe mai mulţi ani”, a spus Berceanu.

Potrivit acestuia, ministerul a început discuţii cu compania Bechtel şi cu alte companii interesate, care să preia anumite porţiuni din acest tronson, „într-un fel de parteneriat public-privat”.

„În acest parteneriat public-privat, tot de la buget se plătesc banii, dar se achită firmei private pe 20-30 de ani, ca la Comarnic – Braşov. Acelaşi lucru se poate aplica şi aici, ori pe întreaga lucrare, ori pe porţiuni, adică ia Bechtel o parte, iar altă firmă altă parte”, a explicat Radu Berceanu.

Ministrul Transporturilor a spus că, dacă se va aştepta în continuare după bani de la bugetul de stat, lucrările la Autostrada Transilvania pe tronsonul Târgu Mureş – Braşov „vor dura extrem de mult, pentru că rezervele bugetare sunt extrem de mici”.

Berceanu a subliniat că, indiferent cine va fi la putere, nu va avea fonduri la buget pentru finanţarea unor astfel de lucrări de infrastructură, de anvergură, şi de aceea este nevoie „şi de sprijin privat”.

Tronsonul Târgu Mureş – Braşov al Autostrăzii Transilvania are o lungime de 161 de kilometri.

Proiectul de construcţie a autostrăzii Transilvania, pe traseul Braşov – Borş, a început în 2004, în baza unui contract cu o valoare de 2,2 miliarde de euro acordat Bechtel. Lucrările au fost întrerupte la jumătatea anului 2005, când autorităţile au început reanalizarea contractelor încheiate de guvernarea precedentă. Ca urmare a sistării lucrărilor, termenul de finalizare a autostrăzii, stabilit iniţial pentru anul 2012, a fost prelungit cu un an.

Sistemul de parteneriat public-privat a fost aplicat de Guvern pentru construcţia tronsonului de autostradă Comarnic-Braşov.

SURSA: Mediafax