Agenţia Europeană de Mediu (AEM) vine cu o recomandare clară pentru cei care trebuie să călătorească, însă îşi doresc să protejeze mediul înconjurător.

Trenul, mijlocul de călătorie cel mai prietenos cu mediul

Astfel, agenţia a transmis că mersul cu trenul este un mijloc de călătorie mai prietenos cu mediul prin comparaţie cu avionul şi maşina, motivul fiind că trenurile produc mai puţine emisii de gaze cu efect de seră, scrie agenţia DPA.

Totul are legătură cu implementarea la nivelul Uniunii Europene a Pactului Verde European, care include o ţintă de a reduce emisiile cu efect de seră din transport cu 90% până în 2050 comparativ cu 1990. AEM a evaluat în acest sens diferite mijloace de călătorie

Peste 70% din emisiile de gaze cu efect de seră provin de la transportul auto

În anul 2018, transportul a reprezentat un sfert din emisiile de gaze cu efect de seră din Uniunea Europeană. Majoritatea acestor emisii a provenit de la transportul auto, respectiv 72%, în timp ce cota transportului maritim a fost de 14%, iar cea a aviaţiei, de 13%.

În schimb, transportul feroviar a reprezentat mai puţin de 1% din emisii, provenite în principal de la trenurile diesel, conform AEM.

În urma acestei evaluări, s-a ajuns la concluzia că transportul cu trenul este „cel mai bun şi cel mai practic mijloc de călătorie, cu excepţia mersului pe jos sau a mersului pe bicicletă”, a mai transmis agenţia cu sediul la Copenhaga.

Conform raportului, maşinile „reprezintă mijlocul dominant de transport al pasagerilor în Europa”.

Trebuie reduse barierele pentru transportul feroviar transfrontalier

Evaluarea a folosit o comparaţie a transportului între 20 de perechi de oraşe din Europa, acoperind o distanţă de 500 de kilometri.

Deşi costurile totale ale emisiilor transportului feroviar sunt mai scăzute decât cele ale transportului aerian, efectele zgomotului sunt comparativ sau chiar mai mari în unele cazuri, întrucât zgomotul transportului aerian este generat în principal la decolarea şi aterizarea avioanelor.

Integrarea transporturilor aerian şi feroviar şi reducerea barierelor pentru transportul feroviar transfrontalier sunt printre propunerile de îmbunătăţire menţionate, alături de nevoia unui plan pentru modernizarea actualelor linii feroviare şi trenuri.

Sursă foto: INQUAM Photos, Casian Mitu