adaptat strategiile la aceasta tendinta. Kodak estimeaza ca in urmatorii patru ani, vanzarile de filme fotografice vor intra in declin, pe fondul cresterii pietei de camere foto digitale. Aceasta realitate i-a determinat pe cei de la Kodak ca din septembrie anul curent sa intre si pe piata imprimantelor ink-jet.Kodak nu este prima mare companie care isi schimba strategia. De exemplu, Hewlett-Packard lansa inca din 1997 primul sistem care continea un aparat foto digital, o imprimanta si un scaner, chiar daca pe atunci piata era foarte mica. Radu Negoescu, director in cadrul HP Romania, explica motivul pentru care compania in care lucreaza a decis sa integreze solutiile foto digitale: „Daca utilizatorul cumpara de la mine o camera foto, mai mult ca sigur va achizitiona si o imprimanta”.Cat ne costa sa lasam filmul fotografic deoparte? Vorbim de o investitie initiala intr-o camera foto digitala si o imprimanta. Chiar si cu un buget limitat poti sa-ti cumperi niste accesorii performante. Un aparat foto Kodak de 2,1 MegaPixeli si cu 8 MB memorie de stocare costa 155 de euro. Pentru alti 110 euro se poate cumpara o imprimanta HP, care imprima la o rezolutie de 4800×1200.Sa adaugam si cheltuielile de exploatare: 15 euro pentru hartie mata Epson si 40 de euro pentru un cartus foto si unul color. Avand in vedere ca putem imprima aproximativ 135 de poze in formatul 10×15, fara sa realimentam cu cerneala imprimanta, pretul mediu pe o fotografie este de 20.000 de lei. Mai exact, de doua, trei ori mai scump decat daca am merge cu un film la developat. Totusi exista un mare avantaj: posibilitatea de a alege care dintre fotografii merita cu adevarat sa fie imprimate, fara obligatia de a cheltui banii pe pozele nereusite.In continuare, producatorii de imprimante sunt preocupati sa le faca amatorilor de fotografii digitale viata cat mai usoara. Ei se concentreaza in special pe scurtarea timpului intre momentul cand este facuta fotografia si momentul imprimarii ei. Exista aparate foto digitale care se conecteaza direct la imprimanta fara sa mai fie nevoie de un calculator. Mai mult, producatori vor sa vina in intampinarea exploziei de telefoane mobile care au incorporata o camera digitala, integrand in generatia urmatoare de imprimante tehnologia BlueTooth.”Totusi, un procentaj foarte mic de oameni isi imprima imaginile direct de pe aparatul foto digital”, este de parere Daniel stefan, Director CEEmark Romania, distribuitor Lexmark. Toti simtim nevoia sa prelucram imaginile respective pentru a corecta eventualele defecte din poze. „O prelucrare de baza presupune eliminarea efectului de ochi rosii, marirea sau micsorarea formatul si modificarea contrastului, luminozitatii si a culorilor”, explica Daniel stefan.Nevoia de prelucrare este cu atat mai mare cu cat pozele digitale imprimate sunt inca prea scumpe pentru a ne mai permite niste rebuturi.Acum este, de fapt, momentul in care fotografia digitala si toate domeniile adiacente vor exploda. Deja marii producatorii de imprimante au raportat vanzari record pe anul 2003, iar numarul camerelor foto digitale a crescut anul trecut cu 64%, la 50 de milioane de unitati.