Micii comercianţi pot beneficia de scutire de taxe fie explicit, pe baza statutului de producător agricol, fie implicit, pentru că oricine are cifră de afaceri mică se poate înregistra ca neplătitor de TVA. Asta se întâmplă peste tot, iar UE acceptă situaţia. Pe de altă parte, oricum nu prea există o corelaţie între nivelul TVA şi preţul alimentelor, aşa cum se vede şi în grafic.

Ce ar trebui să facă statul? Păi aproape nimic, în primul rând să nu mai încurce lucrurile. Să nu mai pună la grămadă evaziunea din agricultură şi comerţul legitim scutit de taxe, pe care oamenii o percep – firesc – drept hărţuială.

În schimb, TVA redus la alimente este o favoare nu pentru micii, ci pentru marii producători şi comercianţi. Cei mici pierd din avantajul scutirii de taxe, astfel că pe piaţă rămân doar cei mari, care percep TVA-ul “redus”.

Care ar fi consecinţele reducerii TVA pentru alimente?

1. În prima fază, marii comercianţi ieftinesc alimentele.

2. În a doua fază, o parte dintre micii producători şi vânzătorii din pieţe dau faliment, pentru că nu mai au un avantaj competitiv suficient.

3. În a treia fază, pentru că nu mai au competiţie, marii comercianţi ridică preţurile la nivelul anterior sau chiar mai sus.